Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Marktonderzoek als proces
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onderwijskundig ontwerpen
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Workshop Onderzoeksontwerp
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Een Theoretische en Empirische Analyse van Benaderingen in Symbolische Probleem Oplosmethoden.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Kwalitatief onderzoek
Soorten en typen onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Methoden van Onderzoek A Prof. dr. P. Scheepers
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Functiewaarderen workshop OOP
Onderzoeksvaardigheden 3
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Verpleegkundig redeneren
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Het onderzoeksverslag
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
planning analyse voorbereiding actie
Onderzoeksontwerp Jac Christis & Annet Jantien Smit maart 2017.
Praktijkgericht onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Praktijkgericht onderzoek
Ontwerponderzoek.
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014

Onderzoeksopzet 1.Formuleer je onderzoeksvraag 2.Bepaal welke gegevens je nodig hebt 3.Bepaal hoe je die gegevens verzamelt 4.Verzamel en analyseer de gegevens 5.Beantwoord je onderzoeksvraag 2

Uitwerking 1.Je onderzoeksvraag: ga je nieuwe wetenschappelijke kennis genereren of bestaande kennis toepassen? Fundamenteel onderzoek: kennisprobleem Toegepast onderzoek: handelingsprobleem 2.Je doet empirisch onderzoek, dus altijd: Waarover: je onderzoeksmodel Waarom daarover: je theoretische verantwoording Op welke wijze: je methode van data constructie 3

Design diagnostisch onderzoek 1.Aanleiding en probleemstelling: handelingsprobleem 2.Onderzoeksopzet: diagnostisch onderzoek, dus: 3.Theoretische verantwoording: selectie van gekozen theoretische benadering 4.Onderzoeksmodel: waarover informatie verzamelen 5.Methode van data constructie en analyse: hoe informatie verzamelen en analyseren 6.Onderzoek en resultaten 7.Conclusies en aanbevelingen 4

Standaard werkwijze Empirisch onderzoek KwantitatiefKwalitatief (Survey)(Gevalsstudie) veel cases/weinig variabelen* weinig cases/veel variabelen gestandaardiseerde vragenlijst* open interview *generaliseringsmogelijkheden* generaliseringsproblemen 5

Wat doen studenten? Onderzoek bij bedrijf X: 1.Wat zijn de problemen? 2.Wat zijn daar de oorzaken van? 3.Hoe kunnen de problemen opgelost worden? Onderzoek bij een bedrijf (n = 1) dus kwalitatieve gevalsstudie: Voordeel: in de diepte onderzoeken Nadeel: generaliseringsproblemen Klopt dit (vergelijk het met een bezoek aan de huisarts)? 6

Diagnostisch onderzoek Werkdrukonderzoek bij MER met gestandaardiseerde vragenlijst Alhoewel een case (MER als probleemgeval), geen kwalitatieve gevalsstudie, want Survey: veel waarnemingseenheden en weinig variabelen Geen generaliseringsproblemen: je toetst geen nieuwe theorie Gerring (2007): diagnostisch onderzoek is geen gevalsstudie Het verschil tussen: –Fundamenteel onderzoek: nieuwe theorie bewijzen –Toegepast onderzoek: bewezen theorie toepassen op probleem geval 7

Het verschil 1.Fundamenteel: is X 1 een oorzaak van Y? 2.Toegepast: Welke van alle bekende oorzaken X 1…n zijn in dit geval aanwezig? Is in dit geval oorzaak X 1 aanwezig (risico onderzoek) Bij fundamenteel onderzoek is de gevalsstudie een onderzoeksstrategie Bij toegepast onderzoek, onderzoek je probleemgevallen (je caseload), maar voer je geen gevalsstudies uit 8

Praktijkgericht en toegepast onderzoek Praktijkgericht onderzoek: kan fundamenteel en toegepast zijn. Vergelijk fundamenteel AIDS onderzoek: Beschrijvend: hoeveel mensen hebben aids, welke mensen, waar komt het voor, enzovoort? Verklarend: wordt het veroorzaakt door een bacterie, leefstijl of virus (concurrerende onderzoeksprogramma’s) Toegepast onderzoek: nooit fundamenteel, want toepassen bestaande kennis in bv diagnostisch onderzoek ‘symptom-based’: set van symptomen ‘cause-based’: symptomen plus oorzaak/virus Dus: alleen toegepast onderzoek heeft eigen methodologie 9

Onderscheidingen De praktijkgerichte wetenschappen (kundes) beoefen je als OnderzoekerProfessional Kennisprobleem wetenschap* Handelingsprobleem praktijk Genereert nieuwe kennis* Past bestaande kennis toe Fundamenteel onderzoek* Toegepast onderzoek Productdefinitie wetenschap* Procesdefinitie Empirische cyclus* Interventiecyclus (Herintrede binnen de kundes van het onderscheid tussen wetenschap en praktijk) 10

11 De empirische cyclus Theorie abductiedeductie Patronen Hypothesen inductietoetsing Empirie De empirische cyclus (dialoog tussen idee en bewijs):

Ontwerp en data constructie 12

Interventiecyclus (DOVE) Diagnose EvaluatieOntwerp Verandering/ Implementatie Interveniëren vereist zowel ontwerpkundige (wat) als veranderingskundige (hoe) kennis en vaardigheden 13

Vormen van onderzoek Conceptueel Theoretisch Empirisch Genereren nieuwe kennisToepassen bestaande kennis (empirische cyclus)(interventiecyclus) BeschrijvendDiagnostisch Ontwerpgericht VerklarendImplementatie Evaluatie 14

Voorbeelden van vragen Overgenomen uit Swanborn. Diens vuistregel: Beschrijvend: wat is het geval? Verklarend: waarom is dat zo? Praktijkgericht: wat moeten we doen? Maar let op ‘Wat zijn de kenmerken van X (Aids, innovatieve organisatie, enz.)?’ is geen beschrijvende vraag Verklaren: nieuwe of bekende oorzaken Waaromvragen: ‘evidence seeking and explanation seeking why questions’ Wat moeten we doen: de interventiecyclus 15

Oefenopdracht Na de koeien en de kippen sterven nu schapen in grote getale. Ze vertonen een set van symptomen die in deze combinatie nieuw is. We noemen deze set van symptomen ‘de gekke schapenziekte’ (definitie) Formuleer rond dit verschijnsel een beschrijvende, verklarende, diagnostische, ontwerpgerichte, implementatiegerichte en evaluatieve onderzoeksvraag. 16

Diagnostisch onderzoek 1.Beschrijvend gedeelte: probleeminventarisatie –Probleem: ongewenste toestand –Doel: gewenste toestand Waarde ToestandOngewenst: probleem Gewenst: doel 2.Verklarend gedeelte: de oorzaken (de ‘echte’ problemen) Welke – combinatie van – bekende oorzaken produceren de problemen? 1.Beschrijvend gedeelte: probleeminventarisatie –Probleem: ongewenste toestand –Doel: gewenste toestand Waarde ToestandOngewenst: probleem Gewenst: doel 2.Verklarend gedeelte: de oorzaken (de ‘echte’ problemen) Welke – combinatie van – bekende oorzaken produceren de problemen? 17

Achterliggende logica 1.Waarde schema: waarderen toestand als gewenst (doel) of ongewenste (probleem) 2.Causaal schema: toestand is gevolg van oorzaak, dus oorzaak als middel om doel te bereiken (probleem op te lossen) FeitenWaarden OorzaakGevolg/ToestandGewenst/ongewenst Middel 18

Complexiteit Waardecomplexiteit: meerdere doelen 1.Strategische doelconflicten: stakeholders (PPP) 2.Operationele doelconflicten (MT vergadering) Causale complexiteit: 1.Gevolgen hebben meerdere oorzaken (functioneel equivalente middelen): genereren middelen 2. Oorzaken hebben meerdere gevolgen (multifunctionele middelen): selecteren middelen 19

Complexiteit Waardencomplexiteit: meerdere doelen (stakeholders) Causale complexiteit: 1. gevolgen hebben meerdere oorzaken (functioneel equivalente middelen) 2. oorzaken hebben meerdere gevolgen (multifunctionele middelen) werkdruk verminderen Slim organiseren efficiency verhogen

Empirisch onderzoek Informatie (gegevens/data) verzamelen om een vraag te beantwoorden, dus: waarover moet ik waarom hoe informatie verzamelen? Waarom: Theoretische verantwoording Waarover: Onderzoeksmodel en meetinstrument Hoe: Methoden van data constructie 21

Design diagnostisch onderzoek 1.Aanleiding en probleemstelling: handelingsprobleem 2.Onderzoeksopzet: diagnostisch onderzoek 3.Theoretische verantwoording: selectie van gekozen theoretische benadering 4.Onderzoeksmodel: waarover informatie verzamelen 5.Methode van data constructie en analyse: hoe informatie verzamelen en analyseren 6.Onderzoek en resultaten 7.Conclusies en aanbevelingen 22

Bedankt voor uw aandacht.