1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Kandinsky College Malderburchtstraat
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Projectonderwijs in het HBO
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Opleidingsinfrastructuur
Hogescholen in Dialoog
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Wat is het? Het Praktijkplein is een interactieve webomgeving die de organisatie, processen en informatievoorziening rondom het praktijkleren ondersteunt.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Reminiscentie Levensboeken
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Trekkingsrecht werkdruk CAO-VO Jo Simons, projectleider Arbo-VO juni 2009.
Rollen binnen het werkplekleren
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Bijeenkomst 26 september 2017
Van startbekwaam naar …..
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Doelstelling Beoordelingsprocedure voor alle studenten met het opleidingsprofiel als basis Niet op basis van gevoel en relatie … maar op basis van criteria.
Participatiewet en Wajong 2015
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
Masterclass voor lerarenopleiders
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het stellen van vragen aan vertegenwoordigers van de scholen in gesprekken die leiden tot meer inzicht en verdere diepgang. November 2010

2 Uitgezet onderuitgezet aantal respons aantal respons % schoolleider schoolopleider instituutsopleider werkbegeleider totaal9163

3 zes hoofdonderwerpen 1.Beleidsmatige inbedding 2.Infrastructuur begeleiden en opleiden 3.Functioneren van een opleidingsteam 4.Werken met een schoolgroep 5.Werken met leerwerktaken 6.Doen van praktijkonderzoek

4 Beleidsmatige inbedding Is er regulier overleg tussen de schoolopleider en de schoolleider met OPLIS in de portefeuille? Hoe vaak is er per jaar overleg tussen de S.O. en de schoolleiding? Aantal keer per jaarFrequentie

5 Beleidsmatige inbedding Wat zijn de belangrijkste bespreekpunten tijdens dit overleg? (conclusies uit de toelichting) bespreekpuntfreqaandachtspunten Praktische organisatie9opzet opleidingsteam Taakbeleid6urentoedeling Visie/beleidsontwikkeling6stage en aanstelling Inzet en resultaten studenten4zichtbaar maken resultaten Training / professionalisering3wat, wie, wie niet Contact met de opleiding2problemen met studenten

6 bespreekpuntfreqaandachtspunten OPLIS en schoolontwikkeling5personeelsontwikkeling, POP begeleiding van studenten3ook nieuwe docenten,competenties leerwerktaken3afstudeerproduct voortgang studenten1bespreking competenties rol studenten in teams1 inzet studenten in vacatures1 Beleidsmatige inbedding Is de samenhang tussen opleiden in de school, schoolontwikkeling en personeelsbeleid onderwerp van gesprek met de (kern)teamleiders/afdelingsleiders? Conclusies uit de toelichting: JaNeeTotaal Schoolleider8210

7 Beleidsmatige inbedding Is er regulier overleg tussen de instituutsopleider en de schoolopleider? JaNeeTotaal instituutsopleider10212 Hoe vaak is er per jaar overleg tussen de schoolopleider en de instituutsopleider? Aantal keer per jaar Frequentie (+wandelgangenoverleg)

8 Beleidsmatige inbedding Wat zijn de belangrijkste bespreekpunten tijdens dit overleg? (conclusies uit de toelichting) bespreekpuntfreqaandachtspunten voortgang studenten6studievoortgang beoordeling studenten5tussen- en eindbeoordeling praktische organisatie3afstemmen met beleid opleiding leerwerktaken1 lesbezoek1frequentie ontwikkelen van OPLIS1creëren goede leeromgeving

9 Beleidsmatige inbedding Is er regulier overleg tussen de werkbegeleider en de schoolopleider? JaNeeTotaal Werkbegeleider25227 Hoe vaak is er per jaar overleg tussen de schoolopleider en de werkbegeleider? Aantal keer per jaar Frequentie (+wandelgangenoverleg)

Beleidsmatige inbedding Wat zijn de belangrijkste bespreekpunten tijdens dit overleg? (conclusies uit de toelichting) bespreekpuntfreqaandachtspunten begeleiding van studenten11werkvormen,aanwijzingen, cases praktische organisatie7introductie en evaluatie info over de opleiding4inhoud en organisatie voortgang studenten3problemen beoordeling studenten2 leerwerktaken1

11 Beleidsmatige inbedding Wat zijn de belangrijkste bespreekpunten tijdens dit overleg? (conclusies uit de toelichting) bespreekpuntfreqaandachtspunten beoordeling studenten8afstemmen beoordelingsfactoren voortgang studenten6studieonderwerp observatie van studenten3door de instituutsopleider problemen bespreken1

12 Infrastructuur Wat vind je als schoolleider dat goed gaat in het Opleiden in de School op jouw locatie en wat zou je als eerste verbeterd willen hebben? (conclusies uit de toelichting) goed gaatfverbeterpuntenf praktische organisatie7 1 begeleiding studenten5 1 opleidingsteam3 3 inzet en resultaten studenten1 4 leerwerktaken- leerwerktaken1 knelpunten- knelpunten1

13 Infrastructuur Wat vind je als schoolopleider dat goed gaat in het Opleiden in de School op jouw locatie en wat zou je als eerste verbeterd willen hebben? (conclusies uit de toelichting) goed gaatfverbeterpuntenf praktische organisatie9 5 begeleiding studenten8 5 opleidingsteam2 3 inzet en resultaten studenten1 1 leerwerktaken- leerwerktaken1 knelpunten- knelpunten5

14 Infrastructuur Wat vind je als instituutsopleider dat goed gaat in het Opleiden in de School op jouw locatie en wat zou je als eerste verbeterd willen hebben? (conclusies uit de toelichting) goed gaatfverbeterpuntenf praktische organisatie2 6 begeleiding studenten6 4 opleidingsteam6 3 inzet en resultaten studenten2 2 leerwerktaken- leerwerktaken- knelpunten- knelpunten-

15 Infrastructuur Wat vind je als werkbegeleider dat goed gaat in het Opleiden in de School op jouw locatie en wat zou je als eerste verbeterd willen hebben? (conclusies uit de toelichting) goed gaatfverbeterpuntenf praktische organisatie3 8 begeleiding studenten9 2 opleidingsteam4 3 inzet en resultaten studenten1 - leerwerktaken1 - knelpunten- knelpunten-

16 Infrastructuur Zijn de taken van de schoolopleider(s), de instituutsopleider(s) en de werkbegeleiders helder voor jou en voor hen? GeheelGrotendeelsMatigNietWeet niet Voor de schoolleider53100 Voor de schoolopleider (volgens de SL)54000 Voor de schoolopleider94000 Voor de werkbegeleider (volgens de SL)26100 Voor de werkbegeleider (volgens de SO)26100 Voor de werkbegeleider Voor de instituutsopleider (volgens de SL)23202 Voor de instituutsopleider94000 Voor betrokkenen (volgens IO)39100

17 Infrastructuur Zijn de taken van de beoordelaars helder voor jou en voor henzelf? GeheelGrotendeelsMatigNietWeet niet Voor de schoolleider34200 Voor de beoordelaar (volgens de SL)44001 Voor de schoolopleider75100 Voor de beoordelaar (volgens de SO)48100 Voor de werkbegeleider Voor de instituutsopleider Voor de beoordelaar (volgens de IO)67000

18 Opleidingsteam Is er een opleidingsteam actief op jouw school? janeetotaal schoolleider819 schoolopleider9413 instituutsopleider13215 Aandachtspunten: Twee teams: OPLIS en docentcoaches, samenvoeging volgt Soms: ook directielid / stafmedewerker Frequentie wisselt, niet altijd planning in het jaarrooster In ontwikkeling (4x)

19 Opleidingsteam Wie bepaalt op jouw locatie of een student naast zijn/haar studie een kleine aanstelling krijgt? conclusies uit de toelichting: absperc de schoolleiding969 de schoolopleider323 de teamleider18 de vaksectie00 Aandachtspunten: Alleen de schoolleiding! (2x) In overleg met schoolopleider en/of werkbegeleider en de vaksectie

20 Opleidingsteam Ontvang je ieder jaar een overzicht van de schoolopleider welke studenten een positieve of negatieve praktijkbeoordeling hebben gekregen? janeetotaal schoolleider639 Aandachtspunten: niet op papier, maar komt in de bespreking met de schoolopleider aan de orde inclusief een evaluatieverslag van de begeleiding

21 Schoolgroep Wat is jouw rol in de begeleiding van studenten? Gevraagd aan de schoolopleider Opmerking: vraagstelling sluit niet aan bij de benodigde informatie SO’s hebben geantwoord vanuit de tekst over de schoolgroep andere SO’s geven een breder antwoord vanuit de vraag zelf activiteit / bespreekpuntfreq organisatie/logistiek12 intervisie4 ervaringen uitwisselen2 vorderingen van studenten2 specifieke thema’s behandelen1

22 Leerwerktaken Stel je leerwerktaken op? JaNeeTotaal Schoolopleider6713 Werkbegeleider Het opstellen van leerwerktaken is volgens de schoolopleider de taak van conclusies uit de toelichting:Frequentie de schoolopleider2 de werkbegeleiders4 de vaksectie/ het kernteam2 de directie3 de student1 De werkbegeleiders verduidelijken in hun toelichting: conclusies uit de toelichting:Frequentie ja, plus voorbeelden10 nee2 samen met de student1 moet van de student komen1

23 Praktijkonderzoek Stel je onderzoeksopdrachten op? JaNeeTotaal Schoolopleider4913 Werkbegeleider71623 Zijn er docenten in de school die zich met onderzoek bezighouden? antwoorden van de schoolopleiders: Frequentie 3 docenten3 6 docenten1 10 docenten1 weet ik niet3 De werkbegeleiders verduidelijken in hun toelichting: conclusies uit de toelichting:Frequentie ja, plus voorbeelden2 nee6 samen met de student1 moet van de student komen1