De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Flow als sturingsprincipe
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Baanbrekers! Bevordering van participatie arbeidsgehandicapten in >
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Utrecht, 11 juni
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
“Let’s talk about you & me”
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
Hoe krijg je het op gang?.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Communicatie met ouders
De kracht van mensen en teams
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Loopbaanontwikkeling OOP
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Liefde en relaties.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Basiskennis LOB.
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Bespreekbaar maken homoseksualiteit Turkse gemeenschap Inspraak Orgaan Turken Jale Simsek.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Wat is jeugdwelzijnswerk?
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Week van OSSde LentekriebelsOss
Vluchtelingen en asielzoekers
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
JEUGDzorg - voor wie?.
Liefde en relaties.
Vanryckeghem Charlotte
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Basiskennis LOB.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen

Resultaten uit eigen onderzoek Aandachtspunten voor werving nieuwe leden Participatie van 2 e generatie Marokkaanse en Turkse vrouwen in Utrecht met een overwegend HBO/WO achtergrond. Persoonlijke portretten van vluchtelingvrouwen over hun integratieproces: van verwachtingen naar werkelijkheid

Interviewbundel met een samenvatting van relevante resultaten uit onderzoek van het SCP naar de onderwijspositie en sociaal/economische positie van vrouwen uit de doelgroep

Kenmerken van de huidige positie van Turkse en Marokkaanse vrouwen in Nederland In vergelijking met hun ouders heeft de 2 e generatie een enorme sprong gemaakt in opleidingsniveau; meisjes doen het beter dan jongens Het aantal Turkse en Marokkaanse vrouwen op de arbeidsmarkt is de laatste 10 jaar gestegen maar blijft fors achter bij de participatie van autochtone vrouwen Een punt van zorg blijft de positie van huwelijksmigranten Er is veel belangstelling (politiek) voor de positie van migrantenvrouwen

Perspectief voor de nabije toekomst Ouders hebben hoge onderwijsambities. Met name Marokkaanse meisjes hebben emancipatoire toekomstwensen over loopbaan, gezinsvorming en rolverdeling tussen man/vrouw. Meer westerse patronen in relatie- en gezinsvorming zijn gunstig voor de arbeidsparticipatie.

Mogelijke knelpunten De verschillen tussen partners met een niet-westerse achtergrond over taakopvatting thuis en buitenshuis kunnen groot zijn. De sociaal/culturele context (familie, traditie, religie) kan emancipatie in de weg staan. Negatieve beeldvorming over en discriminatie van niet- westerse werknemers kan participatie schaden

Methodiek eigen onderzoek Interviews met 20 respondenten (2 e generatie) met open vragen en enkele stellingen over de hulpbronnen die van invloed zijn geweest op huidige positie. De vragen hebben betrekking op: thuissituatie (opvoeding, ouders) onderwijs en studie omgevingsinvloeden (vrienden) werkkring en toekomstambities

Resultaten uit eigen onderzoek (1) Respondenten toonden sterke persoonlijke kracht en doorzettingsvermogen om eigen ambities te realiseren. Onderwijs wordt als de toegangspoort tot een goede maatschappelijke positie ervaren. Respondenten wilden zich bewijzen t.o.v. de eigen groep en autochtonen. De mentale steun van ouders en familie is cruciaal voor de eigen ontplooiing. Positieve feedback en waardering voor persoonlijke kwaliteiten was onontbeerlijk (docent, werkgever)

Resultaten uit eigen onderzoek (2) Respondenten gaven aan andere positieve voorbeelden uit de eigen groep te hebben gemist om zich aan te spiegelen: een mentor, gids. Zij waren zelf wel regelmatig mentor voor andere, jongere familieleden de opvoeding van eigen kinderen in Nederland de communicatie met partner over eigen ambities de verwachtingen van familie en school of werkgever het gevoel van ‘thuiskomen’ is weg Men gaf ook aan het leven in en met twee culturen soms lastig te vinden:

Uitspraken van respondenten (1) Mijn docenten vroegen me steeds: “Wat ga je hierna doen?” De directeur zei tegen mijn vader: “Je moet haar naar een goede middelbare school sturen.” Ik heb een sterke drang om me te bewijzen, om te laten zien dat ik net zo goed kan presteren als zij, of misschien nog wel iets beter. Met een woordenboek ernaast spelde ik de krant; zo heb ik Nederlands geleerd. Of ik probeerde ondertiteling bij een tv- programma te lezen.

Uitspraken van respondenten (2) Ik ben in Turkije een verwesterde Europeaan en in Nederland een buitenlander. Van mijn buurvrouw leerde ik op de Nederlandse wijze koffie zetten en zelf boodschappen doen. Mijn leidinggevende bood me een nieuwe functie: “Je kunt het aan, ik heb er alle vertrouwen in. Lukt het niet, dan kun je naar je oude functie terug.”

Aandachtspunten voor werving nieuwe leden (1) Formuleer waarom uw organisatie het belangrijk vindt om diversiteit in het ledenbestand na te streven. Wat zijn uw drijfveren, uw motieven? Wat heeft uw organisatie de nieuwe doelgroep te bieden: hoe interessant is uw organisatie voor leden met een niet- westerse achtergrond? Wat heeft de doelgroep u te bieden? Wat wilt u over 5 jaar hebben bereikt? Welke investering is het behalen van de doelstelling u waard?

Aandachtspunten voor werving nieuwe leden (2) Formuleer de mogelijke drempels in uw organisatie voor leden met een niet-westerse achtergrond. Werf via kanalen waar de doelgroep te vinden is (netwerken van hoogopgeleide allochtonen) om nader kennis te maken met de doelgroep; organiseer mogelijk een gezamenlijke activiteit. Werf via de bestaande contacten van de eigen leden; het eigen netwerk is vaak groter dan men denkt! Leg contact met lokale organisaties die met de doelgroep werken

Aandachtspunten voor werving nieuwe leden (3) Zet in een Plan van Aanpak van 5 jaar de activiteiten, gekoppeld aan na te streven resultaten en een realistische investering van tijd.