Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Analyse van incidenten
Communicatieplan. Inhoud  Streeklift  Doelgroepen  Hoe gaan we het aanpakken?  Website ( concept )  Conclusie.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
VCA HOOFDSTUK 3 ONGEVAL.
verkeerskrant gemaakt door:
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
REGISTRATIE Onderdeel 4
E.H.B.M.O. Eerste Hulp bij Motor Ongevallen
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Benchmark afhandeling Zaanstad.
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Sanering fietspaaltjes Amersfoort
Stelling: Het duale stelsel WAS een goed idee
Aanpak fietsdiefstal Goof de Vor 5 april 2017 |.
08/09/ Integraal Gemeentelijk Alcoholbeleid.
De ondersteuning van de huisarts bij zorg voor psychische problemen
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Landelijk programma Huiselijk Geweld en de Politietaak
Brug van incident naar preventie
Pieter Arends 27 november 2013 Aanpak Veilig Fietsen Gemeente ALMELO.
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Belang van diepgaand onderzoek
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Uw eigen App Communiceer via uw website de App aan al relaties. Uw klanten beschikken altijd (ook offline) over uw en andere geregistreerde gegevens.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Veilig op pad met de rollator
Help kinderen veilig naar school!
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Burgers en politie: samen sterk! Conferentie ‘Samenwerken maakt sterk 2012’ 27 april 2012.
Veiligheid in de wijk en Burgerparticipatie ALV Buurtvereniging Wilhelminapark.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Laat ouderen in Oudorp niet vallen en stikken
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Verzuimende leerlingen beter in beeld
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Volop keus, durf te kiezen
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Volop keus, durf te kiezen
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Inleiding website NuenenHelpt.nl voor zorgprofessionals en verwijzers
Zelfmoord, praat erover!
Vraag 1 Hoeveel mensen overlijden er op dit moment jaarlijks ten gevolge van antibioticaresistentie in Europa? :
Taak 7 Hoofdstuk 8 Inleiding in de gezondheidszorg
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Wet meldcode van kracht!
[LOGO BUURTINITIATIEF] [eigen slogan bv:]
Preventie en aanpak van ouderenmishandeling
Toolbox Veilig werken met de hoogwerker
Handleiding NODR Schade App
Vrijetijdsweefsel Oostrozebeke
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
De antibioticaresistentie-quiz
Deze presentatie gaat over de risico’s van het werken hellende daken en de manieren om deze risico’s te verkleinen. De presentatie is algemeen. Gebruik.
Buslijnen tijdens bouw fietsenkelder
Kennisbank Veilig werken
Transcript van de presentatie:

Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?

Verkeersongevallen Doden: 621 (2015) Stijgt Ernstig gewonden: (2014) Stijgt Medisch behandeld: (2012) Letsels: (2012) Kosten: € 12,5 mld. (2009) op 16,5 miljoen inwoners: € 757 per persoon per jaar Bron: SWOV en factsheet fietsongevallen veiligheid.nl. Landelijke cijfers

Huidige registratie: Politie -> BRON =Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland - doden worden accuraat geregistreerd, ernstig gewonden worden slecht geregistreerd. Ergens tussen 5- 20% registratiegraad

Geregistreerde gewonden en doden In werkelijkheid elk jaar dit aantal? Ook op deze plekken? Of elders?

Huidige registratie: Politie -> BRON – doden accuraat, ernstig gewonden slecht geregistreerd Mobiel schademelden -> vooral materiële (auto) schade voor verzekering. Ongevalslocaties bekend, gemeente kan abonnement nemen

Huidige registratie: Politie -> BRON – doden accuraat, ernstig gewonden slecht geregistreerd Mobiel schademelden -> vooral materiële schade LIS/LMR -> letsel Informatie Systeem/ Landelijke Medische Registratie. Geen ongevalslocaties

Geplande registratie: Fiets-ongeval-app. Er wordt door veel clubs overlegd om dit te ontwerpen Knelpunt: meldingsbereidheid Extra lastig: hoe laat je mensen die dronken waren, of bezig met hun mobieltje, het ongeval melden? Duurt nog jaren voor het daadwerkelijk start

Andere methoden Promev: Pro actief Meten Verkeersveiligheid: Jaarlijks met een camera de fietspaden inspecteren op problemen Modelaanpak veilig fietsen (VNG): 275 gemeenten doen mee Utrecht niet.

Niet alleen fietsongevallen Landelijk jaarlijks op straat gevallen voetgangers naar ziekenhuis

Ongevallen in Utrecht - onbekend Aantal, ernst of kosten? Hoeveel mensen zijn bijv. hier gevallen? Belangrijkste locaties? – black spots zijn aangepakt, wat heeft nu prioriteit? Aard van de ongevallen? Preventie? Hoe? Belangrijke informatiebron zijn aanwonenden Als die er niet zijn, of niet in actie komen…

Foto: RTV Utrecht. Hoe krijgen we zicht op ongevallen in Utrecht?

Eigen registratie Meldpunt (app) à la stoplichtmeldpunt Daarna vragenlijst via mail, over toedracht, letsel, kosten, verzuim Voor letselongevallen langzaam verkeer: fiets, lopen,… Auto-ongevallen zijn via mobielschademelden in beeld Publiciteit (posters, folders) via huisartsen, spoedeisende hulp, fysiotherapeuten, fietsenmakers, …

Haalbaar? Utrecht staat bij bewoners bekend als promotor van fietsen en lopen Na een ongeval wil je anderen dat besparen Kosten projectleider, website, publiciteit, verwerking: € moet genoeg zijn

Resultaten voor gemeente Welke ongevallen zijn eenvoudig te voorkomen? Blad vegen, pekelen, paaltjes, … Waar, wanneer, wat? Inzicht in ongevalslocaties én reden van ongeval: geld voor aanpassen situatie kan effectief worden ingezet Meer prioriteit voor verkeersveiligheid doordat aantallen en ernst van ongevallen bekend wordt