Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule
Samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Winkelformule ► De doelmarkt ► De positie op de doelmarkt ► Assortiment ► Verkoopsysteem
Inhoud 1 De winkelinrichting, vaste artikelpresentaties 2 Tijdelijke artikelpresentaties 3 Handel en distributie 4 Marktsegmentatie 5 Winkelformule 6 Retailmix 2
Hoofdstuk 5 Winkelformule 3 ► Een winkelformule bestaat uit drie onderdelen ► De doelmarkt ► De positie op de doelmarkt ► Het assortiment
Hoofdstuk 5 Winkelformule 4 ► De doelmarkt ► Imago ► Klantbehoeften ► De winkelier past zich aan de klantbehoeften aan
Hoofdstuk 5 Winkelformule 5 ► Marktpositie? ► Hoge marktpositie ► Gemiddelde marktpositie ► Lage marktpositie
Hoofdstuk 5 Winkelformule 6 ► Belangrijk voor een bepaalde marktpositie ► De wensen van de doelgroep ► Het beeld dat de doelgroep heeft van de winkelformule ► Het beeld dat de doelgroep heeft van de concurrent ► Vijf manieren om de marktpositie te verbeteren ► Stem je producten en diensten beter op de vraag af ► Kies voor een andere benadering van je doelgroep ► Richt je op een nieuwe doelgroep ► Leer van je concurrenten ► Zoek samenwerkingspartners in de markt
Hoofdstuk 5 Winkelformule 7 ► Concurrentieanalyse
Hoofdstuk 5 Winkelformule 8 ► USP’s ► Unique selling points
Hoofdstuk 5 Winkelformule 9 ► Soorten goederen ► Convenience goods ► Shopping goods ► Specialty goods
Hoofdstuk 5 Winkelformule 10 ► Voorbeelden verkoopsystemen ► Zelfbediening ► Bediening ► Zelfkeuze ► Semi-zelfbediening
Hoofdstuk 5 Winkelformule 11 ► Klanten persoonlijk benaderen op webshop door: ► Een warm welkom ► De juiste taal ► Soortgelijke producten weergeven ► Database van klanten ► Aanbiedingen via social media.