TERUG NAAR WAAR HET BEGON HET BOEK GENESIS HERLEZEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Advertisements

De bijbel in 45 minuten Deel 1 – Genesis |
Lijden door eigen schuld in het Oude Testament
Gods verborgen glans.
Nahum 2:5 5 Door de straten razen de wagens, ze jagen voort over de pleinen, ze zien eruit als fakkels, als bliksemschichten schieten ze voorbij.
het zondvloedverhaal van
Genesis (B-Rasjiet): het begin van alles
Zondag 3 november 2013 Doop van Mirte Jacoba Heemskerk
Christus’ overwinning op het kwaad
Harry Potter en de schepping
Deel 2 De Bijbel.
“Waarom zouden we Genesis 1 op de letterlijke manier lezen? Genesis 1 is geen krantenverslag.” 3.
Godsdienst.
Godsdienst.
IN DE WERELD VAN ADAM EN EVA
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Eindhoven Dinsdag 8 september 2009 Genesis 1-21 Lucas 1-7.
2 Ik zal je tot een groot volk maken,
NU OPSTAAN EN DURVEN De tweede grote etappe in de heilsgeschiedenis
Waarom al dat lijden als God goed is?
Gods ideaal: helemaal gezond
Jij mag leven onder een open hemel
Geloof.
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
Esau en Jakob Genesis 25:19-34 eerstgeborene.
Is geloven wel praktisch? Hebreeën 11 geloof je leven geloof je leven.
.. De regenboog; Noachs zonde Genesis 9 1Waar was de regenboog een teken van? Dat de aarde nooit meer helemaal zou overstromen. 2 Wat was de zonde van.
Woord Van Leven November 2015 “Laat hen allen één zijn.” Johannes 17, 21 Commento di P. Fabio Ciardi OMI.
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Docenten: Rileen Noordermeer Hans Bruning.
Overzicht van de Pentateuch Keuzecursus Bijbel en Koran.
Crisis in de hof van Eden.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 1 De boodschap waar wij voor gaan.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Brief aan de Galaten -21- geloof – zegen- belofte-verbond.
Brief aan de Galaten -20- geloof – vrijkoping belofte.
TERUG NAAR WAAR HET BEGON HET BOEK GENESIS HERLEZEN.
De vertelkunst van de Abrahamcyclus Genesis 11,27–25,11.
Genesis 22:1-19 (HSV) En het gebeurde na deze dingen dat God Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie, hier ben ik. Hij zei:
Les 10 voor 2 september 2017 DE TWEE VERBONDEN.
Welkom bij de presentatie van
DE VERBEELDING VAN DE HEMEL Luc Devisscher
Egypte, een geschenk van de Nijl
Tuinieren… 1.
Bijbelse theologie (6) Kaïn en Abel
Vanuit de storm….
Het Evangelie naar JOHANNES studie september 2017 Bodegraven.
maar wat willen wij? Genesis 3
Les 10 Respecteer je ouders
Les 7 De Vader straft Wat doe ik hier vandaag?
Petrus op de Pinksterdag (1)
. 1.
Jozef: Echt zo gebeurt, persoonlijke tragedie.
Als oproep voor de Israëlieten om op God te vertrouwen
Gezegend om recht te doen
de tijden van de herstelling van alle dingen
SCHEPPING EN ZONDEVAL Les 1 voor 6 oktober 2018.
de brief aan de Romeinen
Hoofd in de wolken; voeten in de klei
dIE SKEIDING WAT ONDER DIE MENSE GEVESTIG IS
‘Zonen van de goden’?.
Bijbelse tijdlijn in vogelvlucht (1)
Genesis 44:18-47:27 Ezechiël 37:15-28 Lukas 24:30-48
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Zandloper van Gods geschiedenis
Adam, een beeld van de komende
dood, eeuwig leven en toekomst
Transcript van de presentatie:

TERUG NAAR WAAR HET BEGON HET BOEK GENESIS HERLEZEN

EEN DUIVELSZOON, HALF- MENSELIJKE REUZEN EN EEN DRONKEN SLAVENDRIJVER MOMENTOPNAMEN UIT DE RECEPTIE VAN DE ‘OERGESCHIEDENIS’ HANS DEBEL

TER INLEIDING De interpretatie van de Bijbel als een dynamisch proces dat de meest uiteenlopende richtingen is uitgegaan: de boeiende studie van de Bijbelse receptiegeschiedenis De kleinere maar daarom niet mindere memorabele episodes uit de ‘oergeschiedenis’: o Gn 4,1-16: de broedermoord van Kaïn op Abel o Gn 6,1-4: de korte noot omtrent de ‘zonen van God’ o Gn 9,18-29: de dronken Noach en zijn zonen o Gn 11,1-9: de bouw van de toren van Babel

KAÏN EN ABEL De dubieuze oorsprong van Kaïn o enkele bizarre elementen in de tekst zelf de omfloerste verwijzing naar ‘de mens’ die zijn vrouw ‘kende’ de omschrijving van Kaïn als een ‘man’ die Eva heeft ‘verworven’ de grammaticale moeilijkheid dat ‘JHWH’ eigenlijk lijdend voorwerp is o twee perspectieven op Eva’s uitroep een nederige erkenning dat God mensen blijft bijstaan wanneer zij hun rol als ‘medeschepper’ waarmaken een uiting van de hoogmoed dat mensen net als God een ‘man’ hebben voortgebracht o speculaties omtrent Kaïns afkomst in de rabbijnse traditie Kaïn was bij zijn geboorte al een ‘man’ omdat hij niet de zoon van Adam was maar van de gevallen engel Samaël Adam ‘wist’ dat zijn vrouw gemeenschap had gehad met de als slang vermomde engel (vgl. 1 Joh 3,12: ‘zoals Kaïn, uit de boze’…?)

KAÏN EN ABEL De concrete aanleiding tot de broedermoord o het offer als aanleiding…? Abel offert de eerstgeborenen van de vetste dieren Kaïn brengt na verloop van tijd een offer van de vruchten van de aarde  suggestie van een rechtstreeks verband tussen beide door de beschrijving van Kaïns reactie op Gods voorkeur voor Abels offer o een andere aanleiding…? het vreemde element in de tekst: het ontbreken van een directe rede na ‘En Kaïn zei tot Abel’ (Gn 4,8) in de Masoretische Tekst toevoeging van een uitgebreide dialoog waarin Kaïn het oordeel, de rechter en het hiernamaals ontkent in Targum Pseudo-Jonathan toevoeging van een discussie over de tweelingzus van Abel in een midrash in het rabbijnse commentaar op Genesis  vgl. verwijzingen naar de zus(sen) van Kaïn en Abel in andere teksten (o.a. Pseudo-Philo’s Liber Antiquitatum Biblicarum, Flavius Josephus’ Oude Geschiedenis, Pirke de rabbi Eliëzer…)

KAÏN EN ABEL Latere uitvergrotingen van Kaïn en Abel o Kaïn als het prototype van de goddeloze zondaar een zekere matiging van Kaïns vervloeking in de eigenlijke tekst: Gods verzekering dat niemand hem ongestraft kan doden en het ‘Kaïnsteken’ de talrijke verwijzingen naar Kaïns verdere zondige levensloop (zie o.a. Philo van Alexandrië, Flavius Josephus; vgl. ‘de weg van Kaïn’ in Jud 11) o Abel als het prototype van de onschuldige rechtvaardige de ‘neutrale’ voorstelling van Abel in de eigenlijke tekst: een ‘vluchtig’ personage dat vooral wordt voorgesteld als ‘broer van’ de talrijke verwijzingen naar het onschuldige bloed van Abel (vgl. o.a. ‘het bloed van Abel’ in Heb 12,24)

DE ‘ZONEN VAN GOD’ De identiteit van de geheimzinnige nefīlīm o de onduidelijkheid van de eigenlijke tekst van Genesis (Gn 6,4) ‘in die dagen en ook daarna waren de nefīlīm op aarde’ ‘zij waren de machtigen (gibborīm) uit de oude tijd’ o de verhouding van de ‘nefīlīm’ tot de ‘zonen van God’ vertaling van zowel nefīlīm als gibborīm met ‘reuzen’ én gelijkstelling van beiden aan de ‘zonen van God’ in de Griekse Septuagintavertaling het onderscheid tussen de ‘reuzen’ als nageslacht van de ‘zonen van God’ en de nefīlīm als zonen van de ‘reuzen’ in 1 Henoch o verdere complicatie door de vermelding van de nefīlīm in Nu 13 de verwijzing naar zowel de nefīlīm als de ‘reuzen’ in deze tekst doet vermoeden dat beide hier identiek zijn aan elkaar aanwezigheid van de nefīlīm en/of ‘reuzen’ in het beloofde land impliceert dat de nefīlīm de vloed hebben overleefd

DE ‘ZONEN VAN GOD’ De reuzen, de toren van Babel en Nimrod o verwijzing naar een traditie waarin de toren van Babel gebouwd werd door de ‘reuzen’ bij Eusebius van Caesarea o een andere traditie waarbij de toren van Babel in verband gebracht werd met Noachs achterkleinzoon Nimrod (vgl. Gn 10,8-12) o de voorstelling van Nimrod als een ‘machtig’ (gibbōr) jager als aanleiding om Nimrod te verbinden met de gibborīm o verdere tradities over de opstandigheid van Nimrod, de reus die de aanstoker was van de bouw van de toren van Babel

DE DRONKEN NOACH Context van het bizarre verhaal over Noach en zijn zonen o de zonen van Noach in de ‘volkerentafel’ in Genesis 10: de stamvaders van de mensheid van na de vloed (vgl. latere interpretaties: Sem in Azië, Jafet in Europa en Cham in Afrika) o een scharnierverhaal dat de vloed verbindt met wat volgt herintroductie van Sem, Cham en Jafet in verzen samenvatting van Noachs latere levensjaren in verzen  verwoording van de pijnlijke realiteit dat de vloed geen terugkeer naar een utopische toestand vormt

DE DRONKEN NOACH Een gespannen verhouding t.o.v. het vloedverhaal o Noach als wijnbouwer: een concrete uitwerking van de ‘troost’ die hij volgens Gn 5,29 zou brengen bij het gezwoeg van mensen? o de rechtvaardige Noach die zich bedrinkt…? aanleiding tot verontschuldigingen van Noachs dronkenschap: hij dronk met mate, of kon de gevolgen van wijn nog niet inschatten aanleiding tot relativeringen van Noachs rechtvaardigheid: slechts in vergelijking met zijn zondige generatie was hij een rechtschapen man Speculaties omtrent de concrete zonde van Cham o twee mogelijke verklaringen in een discussie tussen twee rabbi’s: Cham heeft zijn vader ontmand Cham had betrekkingen met zijn dronken vader (vgl. Lot dochters) o moderne theorieën over Chams seksuele omgang met Noachs vrouw (vgl. het ontbloten van de ‘schaamte’ in Lv 18,7-8)

DE DRONKEN NOACH De aanstootgevende vervloeking van Kanaän o verklaringen voor de bestraffing van Kanaän i.p.v. Cham de literair-kritische verklaring: twee verschillende tradities omtrent Noach en zijn zonen werden met elkaar verbonden de rabbijnse verklaring: Noach kan de zegening van zijn zonen door God zelf niet ongedaan maken (vgl. reeds 4Q252) de historische verklaring: een rechtvaardiging van Israëls vestiging in het beloofde land ten koste van de Kanaänieten o de trieste receptiegeschiedenis van Kanaäns vervloeking de zwarte huidskleur van Cham als straf in de Talmudim de vervloeking van Kanaän als rechtvaardiging voor de slavernij van Afrikaanse volkeren in het moslimrijk vanaf de zevende eeuw, van de Afrikaanse slavenhandel vanaf de zestiende eeuw, van de slavernij in de Verenigde Staten, van de Apartheid in Zuid-Afrika…

CONCLUSIES De receptiegeschiedenis van Bijbelse teksten als een poging om met bizarre elementen uit de tekst om te gaan De receptiegeschiedenis van Bijbelse teksten als weerspiegeling van de context waarin interpretatie gebeurt De receptiegeschiedenis van Bijbelse teksten als waarschuwing voor de risico’s van Bijbelinterpretatie