What workshop: uitgangsmateriaal. Werkconferentie Internationaal Visie vanuit het bedrijfsleven Nanja Stams.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Algemene presentatie Klas 3: Stage – werkweken/uitwisselingen –
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Opleiden in het belang van de groene sector Opzet Schets van de tuinbouwsector Vooruitblik tot 2016 Een leven lang leren.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Interne titel.
Toekomstgericht handelen
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Transdisciplinaire projecten
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Samen werken in Greenport Venlo Regio
Internationalisering in po en vo
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Webquest, een kwestie van gebruiken?
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Vooruitkijken.
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Nadere uitleg gewenst()
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
POWER coacht HBO-studenten
Toolbox Ongunstige werkhouding
GO Global Groen Onderwijs Crossroads to the international roundabout
Coachtraining DOEN?! DAG 2
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Internationalisering
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT! Dag van de Duitse taal
Transcript van de presentatie:

What workshop: uitgangsmateriaal

Werkconferentie Internationaal Visie vanuit het bedrijfsleven Nanja Stams

De branchevereniging van de sector plantaardig uitgangsmateriaal, staat voor: Een invloedrijke stem en professionele gesprekspartner namens circa 300 leden Een gezamenlijk economisch belang met een omzet in Nederland van ongeveer 2,2 miljard euro Ruim arbeidsplaatsen in Nederland, waarvan 35% hbo-wo Plantum

Landbouw Sierteelt Voedingstuinbouw Zaden Voedingstuinbouw Opkweek

Ik zat in een hotel in Thailand waar de bespreking plaats vond. Nederland is een grote afzetmarkt, maar als je ziet wat er op de veiling alleen al niet naar buiten gaat! Dit bedrijf levert bijvoorbeeld al aan meer dan 90 landen over de hele wereld. Ik werd ontvangen in Zweden door de koning en de Eurocommissaris. Dit bedrijf maakt de wereld heel erg klein. Eerst heb je een gesprek met een Zuid-Afrikaan en een Nederlander. Het volgende gesprek is met iemand uit India en daarna volgt een conference call met collega’s uit Italië en Colombia. En dat allemaal binnen 1 week. We hebben bedrijven in Frankrijk, Roemenië, Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië. En met deze mensen werk je ook veel samen. Een internationale sector

35% - Nederlands aandeel wereldhandel 75% - Exportwaarde van de omzet 15% - gemiddelde besteding aan R&D (cijfers: LEI, 2011)

Nederlandse studenten opleiden voor internationale functies Bedrijven werken veel in en met het buitenland o Vestigingen o Afzetmarkt Kennis van culturele verschillen – brede blik o Zakendoen in verschillende landen o Leiding geven in vestigingen in het buitenland Talen spreken o Misverstanden voorkomen Begrijpen hoe bedrijven opereren Internationale stages aanbieden Behoefte vanuit bedrijfsleven

Lokale werknemers van Nederlandse bedrijven opleiden Technische (bij)scholing Werken met een Nederlandse cultuur (Bijdragen aan lokale capaciteitsopbouw) Korte cursussen in Nederland en op locatie Samenwerking met lokale onderwijsinstellingen Behoefte vanuit bedrijfsleven

Internationale studenten opleiden Buitenlandse studenten voor Nederlandse bedrijven in binnen- en buitenland opleiden Buitenlandse studenten die elders gaan werken in hun eigen land en ambassadeur voor Nederland worden Studies aantrekkelijk maken voor internationale studenten (vooral wo en hbo) Korte cursussen organiseren voor buitenlanders Stages in Nederland voor studenten van buitenlandse scholen/universiteiten/bedrijven Behoefte vanuit bedrijfsleven

Grote meerwaarde in samenwerking binnen Gouden Driehoek Concrete vragen en voorstellen Wat wordt er van mij verwacht Wat levert mij dit op Wat zijn de kosten Onderwijs is primair een overheidstaak – het bedrijfsleven denkt graag mee Samenwerking

Internationalisering in het veredelingsonderwijs

Eerdere projecten Elke keer een vergelijkbare opdracht: De veredelingsbedrijven kunnen niet voldoende arbeidskrachten werven om hun expansie te realiseren. Hoe kan het onderwijs helpen?

Eerdere projecten WUR-opdracht (Joke Janse) Resultaat: – TTI Groene Genetica – Opdrachten voor WUR 2005 Minor plantenveredeling (HasDB en CAH) 2010 – 2012 Stuurgroep Kennis- & Competentieontwikkeling in de tuinbouwsector uitgangsmateriaal (HCA) Resultaat: – Groene analisten opleiding (MBO) bij Clusius en samen met Hogeschool v Leiden 2014 VRIAN Project

Minor Plantenveredeling Samenwerking tussen HasDB, CAH en een 5-tal veredelingsbedrijven KIGO-project Half studiejaar Veel input vanuit de bedrijven Veel materiaal ontwikkeld Gezamenlijk gedragen eindresultaat

Globale jaarlijkse “quota” OpleidingTAWaarvan Veredeling Int. Hort Waarvan veredeling TBWaarvan plant Waarvan veredeling Bedrijfskunde  veredeling WUR MSc 9030 (biot) WUR BSc 30 HASDB CAH ? VHL/IH 151? 3? MBO 4j 20010?

Ervaringen Het wordt steeds moeilijker om als onderwijsinstelling een student ervaring te laten opdoen bij een veredelingsinstelling Ondanks: Seedvalley Minor samenwerking NAK-Tuinbouw overleg

Voorzichtige conclusies Er mankeert wat aan onze opgeleiden Er mankeert wat aan de opleidingen Zijn er wel zoveel mogelijkheden? Wil het bedrijfsleven wel?

En hoe dan internationaal? Een internationale stage? (Biedt maar aan, we hebben wel kandidaten) Een functie met veel reizen? Moeten we (samen) buitenlandse studenten gaan opleiden? (Prima, maar geef dan een baangarantie)

Wat heeft de werkvloer nodig? Van de werkgever Continuiteit van taken (en een beetje facilitering) zodat een relatie met een bedrijf kan worden opgebouwd en onderhouden De vrijheid om de lesinhoud, minor of andere module, zo op te zetten dat de afspraken met de bedrijven gerealiseerd kunnen worden De mogelijkheid om de professionele ruimte te gebruiken op een wijze dat deze opzet gediend wordt Van het veredelingsbedrijf Continuiteit in het aanspreekpunt op zowel de HR-afdeling als op de breeding-afdeling Input over opzet en uitvoering van de onderwijseenheden, zodat er een optimale mix ontstaat Korte trainingen of meelooptijd voor docenten op bedrijven om arbeidservaring bij te spijkeren Een variatie van werkervaringsplaatsen voor studenten die potentiele werknemers zijn

Stellingen 1.Het groen onderwijs is in principe in staat de handschoen van Plantum op te pakken: de behoefte wordt herkend, de bereidheid is er, de modaliteiten zijn haar niet vreemd, en de kennis is in huis. 2.Het onderwijs zou een soort Deltaplan moeten ontwikkelen, met woorden als ‘regie’ en ‘concentratie’.

Wrap up Categoriën: Waar: laaghangend fruit? Waar: samen hard werken? Waar: tegengestelde belangen?