Wisselwerking tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven DAIR seminar 2004, 3 en 4 november 2004 Workshop Samenwerking met het bedrijfsleven Pim den.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Tenure track: een goed instrument voor talentmanagement? Korte samenvatting resultaten Conferentie Het spoor van talent VSNU Ben Fruytier.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
eCompetence Framework (e-CF)
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Missie eHealthNu Harry Nienhuis, vz. werkgroep ZIP-Café, 9 februari 2010 Krachtenbundeling voor een doorbraak.
Kennisagenda Transport & Logistiek
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Workshop topsectorenbeleid overheid
ICT-monitor Hoger Onderwijs
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Samen werken aan een gezonde regio!
Ariane Decramer Joke Hofmans Vlaams-Europees verbindingsagentschap Brussel, 11 februari 2011.
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Honoursonderwijs in HBO
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Hoger Onderwijs in Zuid Afrika en Nederland Jolanda van Beek & Ivo Roghair.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
ARBEIDSMARKT in de Vlaams-Nederlandse Delta Van knelpunt naar slimme kracht.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
1 Titel van de presentatie TABEL 1: Positie van Nederland in internationale rankings Naam, Afdeling GCI GCI Innovatie Pilaar GEDI THE Zwitserland1277 Zweden2549.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Koen Rapstok senior adviseur ERAC Veghel, 12 oktober 2017
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Provincie Noord-Brabant
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
Introductie.
Van schaarste naar overvloed?
Statistiek en open data
Transcript van de presentatie:

Wisselwerking tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven DAIR seminar 2004, 3 en 4 november 2004 Workshop Samenwerking met het bedrijfsleven Pim den Hertog en Frank Bongers (Dialogic) Gerhard Meinen (CBS)

2 Globaal programma 14:15Introductie & Wisselwerking in cijfers 14:40Naar een meetlat voor wisselwerking 15:00Vragen naar aanleiding van presentatie 15.15Workshop gedeelte 16.30Einde

3 Introductie (1): aandacht wisselwerking Principiële redenen (selectie) 1.Complexiteit maatschappelijke vraagstukken 2.Fundamentele wijzigingen in ‘kennisproductie’ 3.Groei collectieve vormen van onderzoek & sourcing strategieën MNOs 4.Opkomst echte science-based sectoren 5.Werking kennismarkt als concurrentiefactor

4 Introductie (2): aandacht wisselwerking 6.Europese innovatieparadox (diffusie/benuttingsprobleem) 7.Wisselwerking als motor van dynamische innovatiesystemen 8.Aandacht rol human mobility 9.Vraagstukken rond toeëigening/bescherming (IE) van resultaten publiek gefinancierd onderzoek 10.Vraagstukken rond innovation governance & eigenlijke rollen van instituten (bv. 3e taak univ.)

5 Introductie (3): aandacht wisselwerking Praktische (beleids)redenen in de Nederlandse context 1.Zorgen Ned. concurrentiepositie (‘losing momentum’, Nl’se innovatieparadox) & behoefte aan innovatiegedreven groei 2.Aankomend tekort kenniswerkers 3.Internationalisering onderwijs en onderzoek in m.n. EU 4.Institutionele vormgeving kennis- en innovatiesysteem (spaghetti, Cie Wijffels, Innovatieplatform) 5.Accountability (‘how much bang for your buck’, denk ook aan VBTB, beleidsevaluatie)

6 Introductie (4): aandacht wisselwerking Kleine hausse in recente publicaties/gremia zoals: Internationale studies o.a. benchmark studies OECD & EU Nationale analyses van o.a. CPB (Pijlers onder kenniseconomie), AWT, CPB, IBO etc. Beleidsdocumenten als Wetenschapsbudget (prestatiebekostiging universiteiten)/ Innovatienota (o.a. publiek-private samenwerking) Activiteiten Innovatieplatform (Cie wisselwerking), Cie Wijffels (Kracht van directe verbindingen) Ook in onderzoek o.a.: NWO programma Dynamisering van innovatie (thema 1 wisselwerking) Recente EU Conferentie investing in Research and Innovation

7 Introductie (5): aandacht wisselwerking Weerspiegeling in nieuwe stimuleringsmaatregelen, bijv: Innovatievoucher MKB Publiek-private uitwisseling onderzoekers Werven (buitenlandse) kenniswerkers TechnoPartner Subsidieregeling Kennisexploitatie (SKE) Valorisatie / discussie 3e taak universiteiten Maar ook meer fundamentele discussies, bijvoorbeeld over rol in regionale innovatie- netwerken (HBO) en financiering universiteiten

8 Introductie (6): aandacht wisselwerking Ook kritische kanttekeningen (Elsevier):  Slechts 19% van de hoogleraren vindt dat universiteiten zich te veel afsluiten voor vragen uit het bedrijfsleven  73% van de hoogleraren vindt dat het bedrijfsleven te weinig investeert in fundamenteel onderzoek  80% van de hoogleraren verwacht niks van het Innovatieplatform, 5% wel.

9 Introductie (7): aandacht wisselwerking Wisselwerking draagt bij aan een effectief innovatiesysteem en aan een concurrerende kenniseconomie Verbazingwekkend is dat veel gegevens over wisselwerking partieel zijn en dat de discussie over wisselwerking een hoog borreltafelniveau heeft Inzicht ontbreekt bijvoorbeeld in: –Vormgeving van wisselwerking in sectoren, regio’s, technologiegebieden en disciplines –Kwaliteit en kwantiteit van wisselwerking Daarom is er behoefte aan een meetlat voor wisselwerking

10 Introductie (8): het standaardmodel

11 Introductie (9): Iceberg model (OECD, 2002)

12 Introductie (10): het frameworkconditions model, uitwerking prikkels en barrières (EU, 2002)

13 Introductie (11): uitwerking prikkels en barrières (EU, 2002)

14 Introductie (12): voorbeeld Higher education-business interaction survey (HEFCE) 60% van het HO-personeel is betrokken bij regionaal beleid om vaardigheden van de beroepsbevolking te verbeteren. 37% van de HO-contracten werden gesloten met het MKB. Het aantal toegekende patenten is met ongeveer 20% gestegen. Ongeveer 80% van de HO-instellingen biedt diensten aan het MKB. Adviesinkomsten van het HO hierdoor met 25% zijn gestegen. De personeelsomvang gericht op ondersteuning van interactie tussen bedrijven en het onderwijs is in de VK toegenomen van naar fte. Er zijn 20% meer spin-offs gecreëerd. Veel kennistransfers geschieden in de vorm van de uitwisseling van docenten, studenten en medewerkers van bedrijven, maar HO-instellingen houden onvoldoende bij waar hun studenten uiteindelijk terechtkomen.

Wisselwerking in cijfers Gerhard Meinen (CBS)

16 Kennis en economie Onderzoek en innovatie in Nederland - Statistische gegevens NL kenniseconomie - Nationaal innovatiesysteem uitgangspunt: -Kennispotentieel -Vernieuwing van kennis -Kennisstromen -Resultaten van de kenniseconomie

17 Kennispotentieel (1/2) Geslaagden natuur en techniek (% van alle afgestudeerden)

18 Kennispotentieel (2/2) Totaalw.o. hbo/wo Bevolking % Werkzame beroepsbevolking % HRST % Wetenschappelijk en technologisch arbeidspotentieel (HRST), 2001

19 Vernieuwing van kennis Onderzoek en ontwikkeling

20 Kennisstromen (1/2) Mobiliteit Bestemming (sector in 2002) eenh.Totaal Industrie en aanverwant Commerciële dienstverl. Overige dienstv. en overheid ICT sector Onderwijs en onderzoek * Herkomst (2001) Industrie en aanverwant% Commerciële dienstverlening Overige dienstverl. en overheid ICT-sector Onderwijs en onderzoek

21 Kennisstromen (2/2) Tussen bedrijven en andere actoren –Gebruik informatiebronnen bij innovatie –Innoveren in samenwerkingsverband –R&D-uitbesteding door bedrijven

22 Resultaten kenniseconomie Resultaten innovatieprocessen bedrijven –Nieuwe producten en processen –Nieuwe organisatievormen –Nieuwe marketingstrategieën

23 Meten invloed wisselwerking Uitdaging: meten wisselwerking –Nu voornamelijk gemeten vanuit personen (enquête beroepsbevolking) en bedrijven (R&D en innovatie-enquête) –Toekomst: vanuit hoger- onderwijsinstellingen? –Welke indicatoren?

Naar een meetlat voor wisselwerking Frank Bongers en Pim den Hertog

25 Vormen van wisselwerking: een indeling A.Mobiliteit van mensen B.Samenwerking in R&D C.Contractonderzoek en –advisering D.Samenwerking bij onderwijs en training E.Intellectueel eigendom F.Spin-offs en ondernemerschap G.Delen van faciliteiten H.Publicaties I.Deelname aan conferenties en professionele netwerken en besturen J.Overige informele contacten en netwerken

26 Vormen van wisselwerking per innovatiefase

27 A. Mobiliteit van mensen Waar verwacht u te werken in 2006? (%) (ROA, 2002) AIOU(H)DHL Nederlandse universiteit Academisch Ziekenhuis5-- Nederlands publiek onderzoeksinstituut 6-- Buitenlandse universiteit1731 Bedrijfsleven192- Gestopt met werken-2618

28 B. Samenwerking in R&D 21% van de industrie (> 200) werkt samen met universiteiten 8% van diensten (> 200) werkt samen met universiteiten +/- 5% van het MKB (industrie en diensten) werkt samen met universiteiten

29 E. Intellectueel eigendom % Universiteiten waaraan tenminste 1 van elk soort intellectueel eigendom is verstrekt (CBS, 2003) Octrooiverleningen92 Octrooiaanvragen92 Niet-geoctrooieerd intellectueel eigendom62 Registratie van copyright: -voor computersoftware of databases -voor onderwijsmaterialen -voor multimedia -voor industriële ontwerpen Tekenen van geheimhoudingsverklaring of - overeenkomsten 54

30 F. Spin-offs en ondernemerschap Spin-off index per universiteit: jaarlijks aantal spin-offs per fte’s (EZ, 2003) # aantal spin-offsFte’sSpin-off index UvA436271,10 VU1,529350,51 TUD ,05 TUE725132,79 EUR528271,77 RUG642961,40 UL332830,91 UM ,09 UN03610,00 RUN ,44 UvT011570,00 UT ,86 UU351850,58 WUR ,43 Tot/gem. universiteiten89, ,95

31 H. Publicaties Groeitrend in publiekprivate wetenschappelijke publicaties als percentage van totale publicatieoutput van Nederlandse bedrijven, t/m (NOWT, 2002)

32 Conclusie: Lacunes in data CategorieBelangrijkste bronnen A. Mobiliteit van mensenverouderde onderzoeken, evt. ROA B. Samenwerking in R&DCBS/CIS Poot & Brouwer C. Contractonderzoek en –adviseringCBS/CIS D. Samenwerking bij onderwijs en training E. Intellectueel eigendomCWTS, CBS, BIE en EZ spin-off studies F. Spin-offs en ondernemerschapEZ spin-off studies G. Delen van faciliteiten H. PublicatiesCWTS/NOWT I. Deelname aan conferenties en professionele netwerken en besturen J. Overige informele contacten en netwerkenEIM Algemeen: focus op universiteiten en minder op HBO-instellingen

33 Agenda (1) Inzichtelijk maken en agenderen van bijdrage hoger onderwijs (ook HBO!) aan wisselwerking en dus aan de kenniseconomie Structureel verzamelen van gegevens over wisselwerking, bijvoorbeeld over: –Mobiliteit van onderzoekers en studenten tussen bedrijven en hoger onderwijs –Gezamenlijk beheer en gebruik van onderzoeksfaciliteiten –Deelname van onderzoekers aan congressen, professionele netwerken, informele contacten, etc. –(Effecten van wisselwerking op kennis en innovatie) –Ook bij HBO instellingen

34 Agenda (2) Over welke vormen van wisselwerking moeten (nieuwe) gegevens worden verzameld? (nadruk op lacunes, bijvoorbeeld ‘human mobility’!) Hoe kunnen deze gegevens worden verzameld? (primair – secundair / kwalitatief - kwantitatief) Bij wie kunnen deze gegevens worden verzameld? (hoger onderwijs – bedrijven) Wie kunnen deze gegevens verzamelen en gebruiken? Hoe staat het met de meetbaarheid, beschikbaarheid en beleidsgevoeligheid van deze gegevens? Welke afspraken zijn nodig? (standaardisatie meetinstrument)

35 Vragen?

36 Workshop (1) Deelnemers opgesplitst in vier subgroepen Elke subgroep krijgt een overzicht van tien vormen van wisselwerking, indicatoren en lacunes Deze lijst wordt in elke subgroep besproken (30 min.) a.d.h.v. de volgende vier vragen: 1.Welke vormen van wisselwerking zijn/worden belangrijk (top 3) 2.Voor welke vormen van wisselwerking is nu reeds informatie/indicatoren voorhanden (noem voorbeeldindicatoren) 3.Welke nieuwe prioriteiten voor indicatorontwikkeling en informatieverzameling levert dit op? 4.Hoe kan deze informatie het beste worden verkregen? NB: Een persoon schrijft resultaat op een groot vel.

37 Workshop (2) Plenaire terugkoppeling (20 minuten) Plenaire discussie met aandacht voor (25. min): –Bijdrage van wisselwerking aan de kenniseconomie –Drempels die wisselwerking tussen hoger onderwijs en bedrijven in de weg staan –Hoe deze drempels kunnen worden verwijderd. Welke rol speelt het hoger onderwijs daarbij? –Welke informatie over wisselwerking is echt relevant voor bestuurders?