Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Implementatie van de UNCO-MOB
Communicatiemanagement
STRATEGISCHE PLANNING
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Evaluatie van de organisatie- en performantiedoelstellingen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Visie Mensontwikkeling WSD
COMPETENTIEONTWIKKELING
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
Geïntegreerde Communicatie
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Organisatiestructuur en
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Corporate Communication & Design
MARKETING-COMMUNICATIE
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
MVO en intern management
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Communicatie en Instumenten
Corporate Communicatie
Naar een optimaal HR - beleid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Communicatie is de basis
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Leiding geven aan school ontwikkeling
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd

Communicatie-scan Corporate communicatie Communicatie-scan Meetpunten Criteria Fasen Ontwikkelingsstadia

Communicatie-scan Doel Het in- en externe communicatiebeleid van een organisatie optimaliseren door het volledige communicatiesysteem op systematische wijze door te lichten en te beoordelen aan de hand van standaard kwaliteitseisen waaraan het communicatiesysteem dient te voldoen.

Corporate communication is het management instrument waarmee, op een zo effectief en efficiënt mogelijke wijze, alle bewust gehanteerde vormen van in- en externe communicatie zodanig op elkaar worden afgestemd dat een positieve uitgangspositie ontstaat met de doelgroepen waarmee men een afhankelijkheidsrelatie heeft. (Van Riel, 1992) Corporate communicatie

Doelen Cultuur Gedrag en processen Technologie Structuur Input (hulpbronnen) Output de stippellijnen geven de ‘feedback loops’ aan Harrison,1987, in: Jonker (vert.), 1991:27 Open-systeem model Harrison

Communicatie-scan Meetpunten de relatie die de organisatie met omgeving onderhoudt het interne communicatiebeleid het externe communicatiebeleid de organisatie van de communicatie het relatiebeheer met de doelgroepen de keuzen voor inzet van communicatiemiddelen de communicatieproducten

Coherentie Omgeving - Organisatie Organisatiestructuur - Communicatiestructuur Interne communicatie - Externe communicatie Gedrag - Communicatie - Symboliek Identiteit - Imago Communicatiemodaliteiten Corporate communicatie - Marketing communicatie …...

Interne communicatie Is er een beleid voor interne communicatie? Hebben de communicatiekanalen een tweezijdig karakter? Juiste informatie, op tijd, juiste hoeveelheid juiste persoon? Evaluatie interne communicatie? Relatie tussen interne en externe communicatie?

Inventarisatie knelpunten Concerncommunicatie Organisatorisch te weinig systematiek te weinig interactie te weinig integratie geen duidelijk communicatiebeleid Doelgroepgerichtheid doelgroepen niet in kaart gebracht geen doelgroepsegmentatie geen prioriteiten

Inventarisatie knelpunten Concerncommunicatie Imago geen idee over imago bij de organisatie te weinig naamsbekendheid te weinig kennis van de organisatie bij de doelgroepen imago vaag en onduidelijk bij de doelgroepen imago slechter dan de corporate identity imago beter dan de corporate identity

Inventarisatie knelpunten interne communicatieproblemen Corporate identity problemen zelfbeeld en gewenste identiteit komen niet overeen gewenste identiteit niet duidelijk omschreven Kennis van medewerkers medewerkers niet voldoende op de hoogte van de eigen organisatie medewerkers niet genoeg op de hoogte van de omgeving geen voldoende informatie taken, verantwoordelijkheden niet duidelijk gebrek aan motivatie

Inventarisatie knelpunten Marketingcommunicatie afstemming marketingcommunicatie en concerncommunicatie afstemming beleid, strategie, middelen, boodschap kennis, attitude en intentie tot gedrag positionering producten

Inventarisatie knelpunten Communicatieproducten vloeien niet logisch voort uit het communicatiebeleid te zender gericht inhoud niet toegankelijk/actueel verkeerde/weinig doelgroep gericht middelen hebben niet het gewenste effect

Communicatie-scan Criteria Onafhankelijk Systematisch Betrouwbaar Evaluerend Specifiek design Werkbaar

de omvang van de organisatie geografische ligging de hoeveelheid relaties die de organisatie deskundig wil verzorgen de aard van de relatiegroepen de graad van de afhankelijkheid van de organisatie van externe en interne groepen het beschikbare budget de aard van de problemen waar de organisatie mee kampt de aard van de producten en diensten van de organisatie … en nog veel meer Factoren voor specifiek design

Communicatie-scan Fasen 1. Verzamelen van beschikbaar schriftelijk materiaal (rapporten, onderzoeksverslagen e.d.) om een beeld te vormen van de organisatie 2. Bepalen van meetpunten die specifiek zijn voor de organisatie 3. Aan de hand van checklist interviews houden met hoofd communicatie en enkele sleutel- figuren binnen organisatie. 4. Analyseren van twee communicatiemiddelen: één voor interne doelgroepen en één voor externe doelgroepen 5. Rapportage

Communicatie-scan Ontwikkelingsstadia richting optimale communicatie a.Onbekendheid b. Ontwaken c. Doorbraak d. Wijsheid e. Zekerheid

Communicatie-scan Voorbeelden meetpunten (1) Het bewaken van het imago a. Men weet niks van imago b. Men heeft vage/onvolledige omschrijving c. Imago deels bekend op basis van ad-hoc onderzoek d. Imago bekend, structurele inzet van onderzoek e. Structurele inzet van onderzoek, geautomatiseerde monitoring, uitkomsten structureel omgezet in beleid

Communicatie-scan Voorbeelden meetpunten (2) Issue management a. Doet men niets aan b. Men denkt er over na c. Men speelt hier soms op in, alleen als het echt moet d. Men speelt er over het algemeen wel op in e. Men doet dit structureel, anticipeert op mogelijke ontwikkelingen

Kwaliteitsbeoordeling a. Adhoc/defensief intern gericht, eenrichtingsverkeer b.Passief/uitvoerend passief, communiceren als het moet, alleen uitvoerend c.Actief/uitvoerend er is een beleid, adhoc onderzoek, geen strategisch beleid

Kwaliteitsbeoordeling d.Assertief/strategisch er is een beleid, strategisch, tweerichtingsverkeer, semi-structurele inzet van onderzoek e.Total Quality Management structureel onderzoek, geïntegreerde communicatie, actief issue management, state of the art ICT-ondersteuning, geautomatiseerde monitoring