Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Netwerk GGZ Kempen - GTB/VDAB
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
VUmc Basispresentatie
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Computerverslaving.
Autisme en intelligentie
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Trainingspresentatie
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Best practice Doel: voorlichting team
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Een gezonder Nederland VTV-2014
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Personen met een arbeidshandicap als werkzoekenden
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Solliciteren: wat wil ik?
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Omgaan met de gevolgen van trombose
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Praten over seks: waarom, wanneer en hoe; wat zijn belemmeringen?
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Sociaal Juridische Dienstverlening
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
Pathologie en ziektebeelden
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Duurzame inzetbaarheid
De week van de vrijwilliger
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Transcript van de presentatie:

Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?

Inhoud  Inleiding  Onderzoek  Definities  Sociaal landschap  Resultaten:  Thema informatie  Thema formulieren  Thema controle  Thema werk

Inleiding  Masterstudente Bestuurskunde en Publiek Management (Ugent)  Onderwerp masterproef: de ervaring van chronische zieken met de overheidsdienstverlening  27,2% van de Belgische bevolking lijdt aan minstens 1 chronische ziekte  Weinig gekende doelgroep

Onderzoek  Documentenanalyse naar het sociale landschap  Experten-interviews  Respondenten interviews  Personen die al langer dan 1 jaar ziek zijn en van actieve leeftijd (21-65)  Gesprekken aan de hand van een user journey  Informatie op gedeeld in thema’s  Informatie  Formulieren  Controle  Werken  Verwerkt in Nvivo

Definities  FOD Volksgezondheid: ‘Langer dan 1 jaar ziek zijn’  Verder geen duidelijke definitie voor chronische zieke, wel voor persoon met een handicap:  (FOD) Sociale Zekerheid: ‘Alle personen met een lichamelijke, verstandelijke, psychische of sociale beperking.’  VAPH: ‘Elk langdurig en belangrijk participatieprobleem van een persoon dat te wijten is aan het samenspel tussen functiestoornissen van mentale, psychische, lichamelijke of zintuiglijke aard, beperkingen bij het uitvoeren van activiteiten, en persoonlijke en externe factoren.’

Sociaal landschap

Thema informatie  Zoek wanneer het nodig is  probleem van informatie op het juiste moment aanbieden  Meest gebruikte informatie bron:  Internet  Maatschappelijk medewerker  Verkozen contactkanalen:  Persoonlijk gesprek  Bellen  Mailen  Informatie is verwarrend en vaag

Thema informatie (vervolg)  Ontvangen brieven zijn voor de helft van de respondenten onduidelijk:  Te weinig uitleg  Overweldigende hoeveelheid informatie  Verwarrende informatie  Er is weinig opvolging van het dossier mogelijk  Nood aan alertheid

Thema informatie: Aangehaalde problemen  Diensten zijn moeilijk bereikbaar  De contactpersoon is zelf niet volledig op de hoogte  Gebruikte termen zijn complex en het geheel is niet overzichtelijk en versnipperd  Vraagt veel zoekwerk en er zijn weinig wegwijzers  Informatie komt niet tot bij de juiste persoon

Thema formulieren  Ondersteuning bij het invullen van formulieren wordt geapprecieerd  Vragen zijn duidelijk maar moeite met verwoording van antwoord  Het invullen en verzamelen van de nodige bijlagen vergt veel energie  Er wordt veel hetzelfde gevraagd  Medisch gedeelte:  Er wordt veel verwacht van de arts  Soms praktische problemen

Thema controles  Voornamelijk negatieve ervaringen  mutualiteit scoort wel redelijk goed  Vraag naar meer menselijkheid  Controles mogen streng zijn maar moeten menselijk blijven  Beter gebruik maken van voorbereidende documenten  Gevoel van vooringenomenheid  Weinig besef van dagelijkse implicaties  Het bewijzen van sommige dingen is soms zeer lastig  Indicatie-instrumenten laten niet genoeg grijsruimte  Onzekerheid over de gang van zaken

Thema werk  Moeilijk om aan informatie te komen over mogelijkheden  Zeer afhankelijk van werkgever  Administratieve last  voornamelijk door complexe regelingen die veel alertheid verwachten  Enige contradictie: gezond genoeg om te werken maar ziek genoeg om uitzonderingsregeling te krijgen

Conclusie  Veel versnippering van het landschap  Informatie tot bij de juiste persoon brengen blijft moeilijk  Veel verschillende definities en voorwaarden maken alles complex  belemmeren gegevensdeling  Er moet veel uit de burger zelf komen  Vraag naar meer menselijkheid/respect bij controles