Werkend leren bij Gemeente Kerkrade Verslag van de onderzoeksresultaten Simon Beausaert, Maike Gerken, & Mien Segers Universiteit Maastricht, NL Université.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Opleidingsadviseur Fundeon
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
De HR-Businesspartner als servant-leader
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Informeel leren en….. social media
De OR en de Arbocatalogus
Utrecht, 11 juni
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Korte introductie tot het principe
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Uitgangssituatie: Probleemstelling
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
“De week van de ontdekking”
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Aanvraag transformatie- en innovatieplannen SW-bedrijf
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Thuiswerken De voor- en nadelen van thuiswerken toegelicht.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Doelen realiseren met media
Procesverbetering in de Zorg
ViaVia Info-presentatie
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Diversiteit en integratie
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Duurzame inzetbaarheid
Team charter Instrument.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Werkend leren bij Gemeente Kerkrade Verslag van de onderzoeksresultaten Simon Beausaert, Maike Gerken, & Mien Segers Universiteit Maastricht, NL Université Catholique de Louvain-la-Neuve, BE

Project ‘Werkend leren’ Workshop Vragenlijst onderzoek Interventie

Aanleiding  Dynamische en snel evoluerende organisatie, jong en oud talent  Belang van brede inzetbaarheid  Belang van kennisdeling  Ondersteunen met formeel leren en informeel leren en bijhorende tools

Informeel of werkend leren?

Inzetbaarheid FormeelInformeel N=1.200; Sectoren: Ambulancezorg, Academia, Metalektro, IT

Inzetbaarheid FormeelInformeel N=1.200; Sectoren: Ambulancezorg, Academia, Metalektro, IT

Kernvragen  Hoe wordt er op de werkplek geleerd?  Waar of bij wie zoeken werknemers informatie, hulp en feedback wanneer ze geconfronteerd worden met nieuwe vragen?  Hoe waardevol ervaren werknemers de gegenereerde informatie, hulp en feedback?  In welke mate gebruiken ze deze effectief om de nieuwe vragen, taken, rollen adequater dan voordien op te pakken (inzetbaarheid)? Of: Welke manier van leren heeft in onze organisatie het grootste effect op de inzetbaarheid van werknemers?  Is er een verschil tussen werknemers als het aankomt op leren en hun inzetbaarheid, rekening houdend met hun persoonlijke kenmerken (bv. leeftijd)?  Hoe kunnen we sociaal informeel leren het beste ondersteunen?

Onderzoeksmodel

De onderzoeksgroep

Beschrijvende resultaten: Beter dan gemiddeld

Verbanden tussen variabelen? De rol van leeftijd  Leeftijd hangt samen met de mate waarin…  …deelnemers deelnemen aan formele leeractiviteiten: Hoe ouder, hoe minder formele leeractiviteiten worden ondernomen.  …feedback en informatie zoeken: Hoe ouder, hoe minder feedback en info wordt gezocht  …hun taakvariatie: Hoe ouder, hoe minder taakvariatie.  Geen verband tussen leeftijd en inzetbaarheid van werknemers; wel tussen ervaring en inzetbaarheid:  Hoe meer ervaren, hoe meer balans tussen privé en professioneel leven;  hoe minder ervaring, hoe meer anticipatie en optimalisatie.

Verbanden tussen variabelen? Leren en inzetbaarheid  Hoe meer informeel leren plaatsvindt, hoe groter de inzetbaarheid van de werknemer, ongeacht zijn/haar leeftijd.  Geen enkel verband tussen formeel leren en inzetbaarheid !  Maar werknemers die meer trainingen volgen gaan vervolgens ook meer informatie zoeken bij collega’s en leidinggevende. Verder geen verband tussen formeel en informeel.

Verbanden tussen variabelen? Leerklimaat en taakvariatie als sleutels  Werknemers die een warm leerklimaat ervaren gaan veel meer informeel leren, i.e. informatie en feedback uitwisselen met collega’s en leidinggevende.  Warm leerklimaat : variatie! Niet iedere werknemer heeft het gevoel deel uit te maken van een warm leerklimaat.  Wanneer werknemers veel routine taken vervullen, dagelijks dezelfde taken vervullen, gaan ze minder snel informatie en feedback gaan zoeken en minder inzetbaar zijn.

Opvallende patronen

Zelfde patroon wordt teruggevonden met flexibiliteit en organisatiesensitiviteit

Opvallende patronen Dit patroon wordt ook teruggevonden met flexibiliteit en organisatiesensitiviteit

Opvallende patronen Dit patroon wordt ook teruggevonden met flexibiliteit en organisatiesensitiviteit

Opvallende patronen

Verschillen tussen groepen werknemers?  Geen significante verschillen tussen de groepen werknemers wat betreft leeftijd, leercultuur, taakvariatie, formeel leren, informeel leren en inzetbaarheid.

Tools voor het ondersteunen van informeel leren op de werkplek Opties 1. Helemaal niet akkoord Helemaal akkoord Persoonsinformatie beter ontsluiten (bijvoorbeeld door in Wie Is Wie talenten en praktische vaardigheden te beschrijven) om zo kennisdelen en informeel leren makkelijker te maken. 3,5%13,2%36,8%26,4%16,7% Aangeven in Wie is Wie welke contactpersonen er per training/opleiding zijn, dit om het gesprek en de dialoog m.b.t. kennisoverdacht extra impulsen te geven. 1,4%11,8%35,4%34%13,9% Informeel leren en samenwerken stimuleren door een webapplicatie zoals bijvoorbeeld Tag Me in een pilot ter beschikking te gaan stellen. 4,2%18,8%36,1%28,5%9% Het ontwikkelen van een talentenkaart waarin mensen kunnen aangeven welke talenten zij in de toekomst in concrete werkzaamheden zouden willen (door)ontwikkelen. 2,1%8,3%29,9%42,4%13,9% Invoeren van leer- en inwerktrajecten in de vorm van meester/gezel door oud en jong, ervaren en onervaren aan elkaar te koppelen. 0%3,5%14,6%47,2%31,3% Opzetten van een POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan) dat meer rekening houdt met zelfstandig informeel leren op de werkplek. 0,7%3,5%25%38,2%29,2% Een online leerplatform realiseren waar je digitale cursussen kunt volgen om kennis up-to-date te houden.0,7%4,9%30,6%36,1%24,3% Invoeren van een Ervaringscertificaat (EVC). Een ervaringscertificaat maakt duidelijk hoe waardevol je bent als medewerker. Dit kan je helpen als je een hogere functie ambieert (je hebt bijvoorbeeld wel de ervaring, maar niet het diploma). Het ervaringscertificaat kan tevens als basis dienen voor een persoonlijk ontwikkelplan (POP). 3,5%11,1%25%38,9%18,1%

Adviezen  Instellen en behouden van een sterke leercultuur:  Leidinggevende kan een centrale rol spelen.  Belang van uitwisselen van ervaringen en kennis tussen leidinggevenden: workshops met leidinggevenden  Optimaliseren van de cultuur van feedback uitwisseling  Structureel ondersteunen dat junior en senior werknemers van elkaar leren door het meer formaliseren van duale leertrajecten, waarbij een senior werknemer een junior coacht en omgekeerd.  Het opzetten van leergroepen of een online leerplatform waar het uitwisselen van informatie en feedback centraal staat. Het platform kan een bibliotheek, een thematisch discussiebord met vragen en antwoorden, contactgegevens van collega’s en hun expertisevelden, en een persoonlijk ontwikkelingsplan waarin wordt aangegeven welke leeractiviteiten ondernomen werden en zullen worden en waarom, bevatten.

Adviezen (2)  POPs. POP zodanig inrichten zodat het aan informeel leren een centralere plek t oekent en dus beter ondersteunt wordt. Een dergelijke POP zou ook de link tussen formeel en informeel leren kunnen bevorderen.  Het expliciet verbinden van het formele (training en opleiding) en informele (uitwisselen van informatie en feedback) leren en zo de kracht van beiden beter te benutten, bijvoorbeeld via het agenderen op een teamoverleg van de leerervaringen naar aanleiding van gevolgde trainingen.  Taakvariatie. Het stimuleren van job/taakrotatie zal er toe leiden dat werknemers meer feedback en informatie gaan uitwisselen. Zo wordt hun inzetbaarheid vergroot. Concreet betekent dit het uitbreiden van takenpakketten, meelopen met collega’s, de ene dag taak 1 uitvoeren, de andere dag taak 2, …

Op naar stap 3: De interventie… Contact: