1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Succesvol in onderwijs met ICT
….een korte presentatie
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Meervoudige intelligentie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Symposium Differentiatie
2. Eduscrum als activerende didactiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Return to Sender.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Onze doelen en visie in beeld
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Geïntegreerde schoolverbetering
Methodiek: Plancyclus
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Persoonlijk Leiderschap
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Activernde didactiek & passende werkvormen
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
“Context-concept in je eigen lessen”
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
The making of: Omgevingsvisie
Basisschool St. Lambertus September 2018
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
OGI Een datamuur in de klas.
Onderzoeksvraag: Wat zijn de succesfactoren van de verschillende Open Dagen binnen de stichting en hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze met elkaar worden.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten en de betrokkenheid van leerlingen ( Leerlingen werken in groepjes van 4 personen. De groepjes zijn op grond van leerlingkwaliteiten ingedeeld. Leerlingen ontvangen heldere doelstellingen die ze zelf omzetten in lesactiviteiten. Deze activiteiten plannen ze op een scrumbord. Op deze wijze is heel duidelijk zichtbaar waar de leerlingen mee bezig zijn en wordt het makkelijker om gericht feedback te geven. Leerlingen leveren bovendien tussenproducten op en kijken gedurende het proces regelmatig terug op hun eigen functioneren en op het functioneren van de groep. Ons doel is dat we in eerste instantie Eduscrum introduceren in de NLT-lessen en dat we onze ervaringen delen met zowel het Havo- als het Vwo- team. Op grond van onze ervaringen bouwen dit wellicht uit. 4. Aanleiding voor de interventie (WHY) De ervaring bij het vak NLT is dat de time-on-task van leerlingen niet zo hoog is. De leerlingen halen niet het maximale uit de les. We willen de effectiviteit van de lessen vergroten door te werken met een activerende didactiek: Eduscrum. Deze methode stimuleert het geven van feedback op verschillende niveaus: leerling- leerling, leerling-docent en docent-leerling. Feedback vinden we erg belangrijk op Greijdanus. Het is één van de speerpunten in de onderwijsvisie. Goede feedback heeft een positieve invloed op de leeropbrengsten (Hattie, Visible Learning, 2011). We zitten in de fase dat feedback expliciet zichtbaar moet worden in de lessen. Door Eduscrum te introduceren in de NLT-lessen willen de effectiviteit van de les en de leeropbrengsten vergroten. 2. Introductie van Eduscrum als activerende didactiek in de NLT-lessen 5. Proces (HOW) We hebben een Eduscrumcursus gevolgd. We hebben de Eduscrumtechniek geintroduceerd in 4 Havo, 5 Havo en 6 Vwo. Op 18 februari 2014 hebben we bij het MT gerapporteerd over onze ervaringen. Op 10 maart hebben we onze ervaringen gerapporteerd op een HV- teamvergadering. Op verzoek van het MT en de vakcollega ‘s vindt op 6 mei een verdieping plaats op een studiedag. 6. Resultaat van de interventie (WHAT) Leerlingen reageren enthousiast op de introductie van de Eduscrum didactiek. We merken dat het voor ons als docenten makkelijker is om te zien waar onze leerlingen staan. De scrumborden hebben daarop een positieve invloed. De time-on-task bij leerlingen is toegenomen. De kwaliteit van de portfolio’s is toegenomen. Of de toetscijfers significant zijn toegenomen hebben we nog niet onderzocht. We merken dat zowel MT als collega’s geïnteresseerd zijn in deze didactiek. 7. Leerervaring (NOW) Het feit dat we met z’n tweeën Eduscrum geïntroduceerd hebben in onze lessen heeft geleid tot veel intensiever contact over onze manier van lesgeven. We stappen makkelijker bij elkaar binnen. Gewoon starten met een nieuwe didactiek en erover communiceren werkt stimulerend. Meedoen met Teach en Learn maakt dat er een positieve externe druk is waardoor je doorzet op de ingeslagen weg. 8. Samenhang met het ontwikkelmodel De interventie past heel goed bij de onderwijsvisie van de school. Het Teach en Learn traject heeft zeker een meerwaarde doordat materialen worden aangereikt die de reflectie bij jezelf op gang brengen. De materialen dagen uit tot nadenken over de aanpak, over de interne communicatie en ze bevorderen bovendien het gesprek tussen de verschillende sterkhouders (docenten, leerlingen en MT-leden). 9. Contactgegevens deelnemer Klaas Beute: Hans Vogelzang: