Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Workshop 4C-ID ontwerpmethodologie Studiedag Technische Bedrijfskunde
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Werkveldtraining 26 september 2013
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
4C-ID & Klinisch Redeneren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Workshop “Beoordelen”
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
De puzzel past steeds beter
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Differentiëren & klassenmanagement
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Klinisch redeneren en evidence-based practice
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Coping.
Carla van Boxtel 20 november 2008
Module 6; didactisch handelen
Onderwijspsychologie
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Ondersteunen van Zelfregulatie
Welkom instructeurs!.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Praktijktoets & mondelinge toets
Van receptuur naar referentie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD 4CID model Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD

Wat vinden studenten belangrijk bij leren...

In de Flow: vaardigheid versus uitdaging Belang van differentiëren Studenten willen in de Flow komen! Teveel ‘flow’ zorgt voor spanning en uiteindelijk angst en stress Te weinig ‘flow’ zorgt voor routine en uiteindelijk en verveling Maak gebruik van 21ste eeuwse vaardigheden!  

Waarom 21e eeuwse vaardigheden?

Tips en tools voor het onderwijs vanuit de 21e eeuwse vaardigheden  Probleemgestuurd leren Projectmatig werken Samenwerken met duidelijke opbrengst Theorieboeken als kennisbron en niet als leidend materiaal Diversiteit in didactische werkvormen Autonomie voor de student Stel kaders en doelen, maar met ruimte voor eigen invulling Zet ze aan het werk Biedt hulp Pas je taalgebruik aan, geen ‘je moet’, maar ‘we gaan’ bijvoorbeeld. Daag uit!

Uitgangspunten 4C/ID-model Studenten leren door aan betekenisvolle, integratieve taken te werken Hele taakbenadering Leertaken vormen de ruggengraat Realistische situaties afkomstig uit de beroepspraktijk Van meet af aan integreren van verschillende aspecten van complexe taken: van geheel naar deel i.p.v. deel naar geheel Gebaseerd op het constructivisme Kennis construeren door nieuwe informatie te integreren met aanwezige kennis (actief proces) Maakt student zelfstandiger en effectiever

De 4 componenten van het 4C/ID-model 4C/ID=> Vier componenten instructie ontwerpmodel stelt dat er 4 componenten nodig zijn om complex (of competentiegericht) leren te realiseren: Leertaken (betekenisvol, afgeleid van de realiteit van het beroep) Variatie Taakklassen Hulp en begeleiding Ondersteunende informatie Procedurele (Just-in-time) informatie Deeltaakoefeningen

1) Leertaak Een concrete en authentieke beroepstaak die toeneemt in complexiteit Dit is het skelet van het onderwijs Door een leertaak aan te bieden die een echte beroepstaak is, moet de student vanaf het begin zijn kennis, vaardigheden en attitude tegelijk aanwenden om de taak goed uit te kunnen voeren.

Betekenisvolle hele leertaken Vanaf de eerste taak betekenisvol Beeld van het hele beroep/ een hele taak Competenties ontwikkelen door leertaken uit te voeren die ontleend zijn aan de praktijk Hele taak: verschillende aspecten (kennis, vaardigheden, attitude) worden in combinatie met elkaar geoefend. Vakintegratie Variatie Afnemende ondersteuning en hulp

De leertaak, de integrale authentieke eenheid Een curriculum wordt opgebouwd uit een reeks leertaken binnen taakklassen De leertaken kennen een afnemende mate van begeleiding Leertaak 1.1 student bekijkt video over persoonlijke basiszorg Leertaak 1.2 student verleent basiszorg adhv instructies van de docent, eenvoudige casus Leertaak 1.3 student verleent basiszorg bij zorgvragen(eenvoudig) Leertaak 3.1 student observeert en signaleert bij complexe zorgvraag in authentieke situatie

Overzicht opdrachtvormen binnen de leertaken Uitgewerkte voorbeelden (video, demonstratie) Student beoordeeld aanpak, leert van concreet voorbeeld Cognitieve belasting is laag; voorbereiding door docent is intensiever Omgekeerd probleem (behandeling is beschreven, wat is de zorganalyse?) Oplossingen worden beschreven voor een bepaald doel; student geeft aan in welke probleemsituaties dit geschikt is Cognitieve belasting is laag Imitatieprobleem (zorgsituatie met schema over oplossingsrichtingen) Uitgewerkt voorbeeld met schema van mogelijke oplossingen; bieden een goede mogelijkheid om niet routinematige aspecten van een leertaak te oefenen Authenticiteit kan geborgd worden, mits docent goed voorbeeld geeft.

Doelvrij probleem (bedenk zoveel mogelijk oplossingen bij de zorgsituatie) Zet aan tot exploratie, vooruit denken, diverse mogelijkheden en oplossingen Dwingen studenten om eerst de gedeeltelijk gegeven oplossing te bestuderen(is leren) en constructie kost tijd Aanvulproblemen (zorgvraag is beschreven met enkele ondersteuningmogelijkheden. Vul aan) Student moet een gedeeltelijk gegeven oplossing completeren Geschikt bij ontwerpvraagstukken, strategie, samenstellen van een programma etc. Conventionele problemen (een zorgvrager in beeld; stel een zorgplan op voor de basiszorg) Gegeven is een probleemsituatie en een gewenste doelsituatie; authentiek, zo worden beroepsbeoefenaren ook geconfronteerd in de praktijk met een situatie Hoge cognitieve belasting voor student

Ontwerpen van taakklassen Ordenen van eenvoudig naar moeilijk Authentiek vanaf het begin Variabiliteit in elke taakklasse “Scaffolding” in elke taakklasse Zone van de naaste ontwikkeling

Kennis die nodig is bij het werken aan leertaken 3) procedurele(just-in-time) informatie 2) Ondersteunende informatie Kennis die nodig is bij het werken aan leertaken Theorielessen vormen de brug tussen de voorkennis van de student en de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de leertaak goed uit te voeren Informatie die je nodig hebt om een routine handeling op de juiste manier uit te voeren (denk aan procedures, regels, handleiding) Feedback geven op het moment dat de student een fout maakt, is een onderdeel van Just-in-time informatie; hierdoor leren studenten zelf fouten te herkennen en op te lossen

2) Ondersteunende en 3) procedurele (just-in-time) informatie Niet-routineaspecten <> routineaspecten, hebben ieder een ander type informatie nodig Ondersteunende informatie voor niet- routineaspecten: mentale modellen maken, cognitieve strategieën Procedurele informatie: voor routine-aspecten. Aanpakkennis, stappenplan, protocol etc.

4) Deeltaakoefeningen Oefenen van aspecten van de taak die geautomatiseerd uitgevoerd moeten kunnen worden Routine samen met andere vaardigheden kunnen uitvoeren (cognitieve overbelasting voorkomen) Aspect van de vaardigheid is voorwaardelijk voor andere vaardigheden Veiligheid waarborgen

Toenemende complexiteit, Afnemende ondersteuning Geleidelijke toename van de complexiteit van de taken Geordend in taakklassen Ordening is gebaseerd op complexiteitsfactoren die de uitvoering van de taak moeilijker maken (bijv. Omgeving, type opdracht) Ondersteuning neemt per taakklasse af Nieuwe taakklasse = weer veel ondersteuning

Tien stappen voor het uitwerken van het 4C-ID-model 1. Ontwerp de leertaken 2. Orden de leertaken in taakklassen 3. Bepaal de prestatiecriteria 4. Ontwerp de ondersteunende informatie 5. Analyseer cognitieve strategieën (aanpak) 6. Analyseer mentale modellen (kennis) 7. Ontwerp procedurele informatie 8. Analyseer cognitieve regels 9. Analyseer vereiste voorkennis 10. Ontwerp het leren van routinetaken

Check de opgestelde leertaken Realistisch Praktijkgebonden Complex in realiteit, nu versimpeld Versimpeling laat essentie van de hele taak intact Welke vorm: Bijvoorbeeld cases, problemen, taken, projecten routine en niet-routine Cognitief, affectief en motorische competenties

Hoe kun je het 4C-ID-model toepassen bij het maken van een pastagerecht? (vaardighedenhiërarchie)

4C-ID-model Jeroen Merrienboer zelf geeft uitleg over zijn model (filmpje te bekijken als je de diavoorstelling start)