Fonds Hugo Van Mierlo beheerd door de Koning Boudewijnstichting Het Fonds heeft tot doel kinderen harmonieus te laten ontwikkelen dankzij de positieve.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Driemaal Taal Sessies.
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom bij Leefstijl.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
“Zonder taal geen verhaal” .
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Vaderschap na echtscheiding
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Workshop Knallende ruzie
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Brede school in Berkenbos
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Welkom op onze thema-avond
First ID project Waterlant-Ydoorn
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Het multicultureel samenleven in een opvangcentrum’ door Katrien Wens en Joris Calsius.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
1zorg-route.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen.
JAN DE WILD VRIJWILLIG OUDERENADVISEUR SBOG. TIEL,18 NOVEMBER 2014 Veranderingen in de langdurige zorg.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Burgerinitiatieven.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Pedagogische theorieën
Kind en omgeving Het individu in de context
Methodiek: Plancyclus
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
De kracht van positief opvoeden
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Schoolopbouwwerk Menen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Transcript van de presentatie:

Fonds Hugo Van Mierlo beheerd door de Koning Boudewijnstichting Het Fonds heeft tot doel kinderen harmonieus te laten ontwikkelen dankzij de positieve inbreng van beide ouders. De jaarlijkse Prijs bekroont een initiatief dat de vader-kind relatie bevordert en de opvoeding door de vader stimuleert.

Eerste laureaat 2004: Vadertrophy- MPC Terbank Heverlee Doelgroep: internaatsjongeren met verstandelijke beperkingen en gedragsproblemen en hun vaders Op maat van vaders die niet staan te springen voor een praatgroep met taart en koffie. Voorbeelden activiteiten: stadsspel, muurklimmen, Dijle-afvaart met kayak,… In eerste instantie bedoeld voor vaders die door combinatie van factoren beperkt contact hebben met hun zoon Vader/zoon op leuke manier samenbrengen Als duo tot resultaat komen door elkaar aan te moedigen, vertrouwen te geven, elkaar te beveiligen In sommige situaties herstel van de vader- kind relatie Project loopt nog steeds goed

Laureaat 2005: Superpapa Brede communicatie naar vaders over vaderschap Superpapa krant, superpapa boek website met allerlei praktische informatie voor papa’s, activiteiten, forum… is nog steeds actief (initiatiefnemer vzw Joetz)

Laureaat Link=Brussel- Interculturel e vadergroep Initiatief mee ontstaan door vraag van vaders zelf Doelstelling: werken aan betrokkenheid van papa’s sensibiliseren van externe organisaties Voordelen van een genderspecifieke aanpak: Lossere sfeer Vaders onder elkaar praten vlotter Minder taboes, minder spanningen Relatieproblemen (vader – moeder) kunnen ook aan bod komen Komt tegemoet aan nood om gevoelens te uiten (machohouding laten vallen)

Buurtvaders Waterstraat Beringen Laureaat Prijs Hugo Van Mierlo 2007 De Waterstraat is een multiculturele en kansarme buurt in Beringen. 8 Turkse buurtvaders hebben van december 2005 tot januari 2010 het buurthuis ‘s avonds open gehouden voor jongeren uit de buurt. Zij hebben een vormingstraject doorlopen dankzij de ondersteuning van het Fonds. Het buurtvaderproject is doorslaggevend geweest om het leefklimaat in de wijk in positieve zin om te keren. project is noodgedwongen stopgezet door het wegvallen van de trekkers in de groep.

 Laureaat 2008: Adoptiepapa Website en brochure speciaal voor…. adoptievaders! Deel uitmakend van twee bredere wetenschappelijke projecten:  Leuvense AdoptieStudie (LAS) Focus op: Hoe ontwikkelen adoptieouders en adoptiekinderen zich over tijd?  GiGA Focus op: Wat is de rol van genen en omgeving in de ontwikkeling van geadopteerde adolescenten?

Laureaat Link=Brussel- Speelgoedateliers Workshops waar vaders zelf speelgoed kunnen maken voor hun kinderen: Enkele avonden werk = een mooie verrassing voor je kind Betrokkenheid: Ieder kind speelt! Dus geen betere weg naar hun hart dan met een stuk speelgoed. Een uniek stuk speelgoed gemaakt alleen voor dat kind.... dat is de warmste blijk van affectie die het kan krijgen.

een project van Therapeutische Gemeenschap voor Dubbel Diagnose Gent dat draait om het creëren van een kindvriendelijke omgeving met als doel: ¬Vaders te motiveren om hier langdurig in opname te komen ¬Kinderen zich thuis te laten voelen ¬Het verbeteren van de band tussen vader en kind ¬De moeder vertrouwen geven in het feit dat het kind hier goed zit ¬Mensen gemotiveerd houden om het programma vol te houden en te re-integreren als vader “”Laureaat De Sleutel: Omdat vader zijn belangrijk is!

Laureaat 2012 : CKG Mechelen : project dat de vader-kind relatie bevordert in het arresthuis van mechelen Werkboek MIJN PAPA & IK Niet samen en toch bij elkaar Methodiek om de hechting tussen vader en kind te bevorderen Op sensitieve, speelse en interactieve manier samenwerken Ervaringen en belevingen uitwisselen Vader blijft aanwezig, ondanks zijn afwezigheid Kind kan zijn gevoelens een plaats geven Vader kan vanuit het standpunt van het kind (leren) kijken Leven in de gevangenis bespreekbaar maken Kind kan vertellen over zijn alledaagse bezigheden Ruimte voor positie van moeder en andere gezinsleden