Naar de gemeenten Wmo-koffietafel HPO-netwerkdag 28 november 2011 Edwin van Schijndel
Overheveling begeleiding naar WMO Extramurale begeleiding: individueel (45.000) en groep (36.000), kortdurend verblijf en vervoer 2013: nieuwe cliënten + herindicaties, 2014: alle cliënten Impact op leden VGN van >5% tot 100% (gem. 15%) Middelen gaan naar gemeenten met 5% korting Gemeenten besteden middelen obv compensatieplicht Vrijheid gemeenten, ook in toezicht Risico dat gemeenten problemen op andere dossiers oplossen of prioriteit geven aan andere doelgroepen
Overheveling jeugdzorg naar gemeenten Bundeling van alle jeugdzorg in één wettelijk gemeentelijk kader Eerst begeleiding jeugd naar WMO (2013) Vanaf 2014 jLVG extramuraal Uiterlijk 2016 intramurale LVG
Wmo Doel Wmo: Burger in staat stellen maatschappelijk te participeren: Participatiewet, geen zorgwet Compensatieplicht in plaats van verzekerd recht Beleidsvrijheid voor gemeente Burger bepaalt indirect via gemeenteraad/Wmo-raad Nieuwe (collectieve) arrangementen Breed WMO-loket
Invulling compensatieplicht Eigen kracht/eigen netwerk Vrijwilligers Welzijn Professioneel collectief Profess. individu- eel
Consequenties zorgaanbieders Heroverweging zorg- en ondersteuningsaanbod Cliënten in beeld brengen Aansluiting op Wmo-taal Afhankelijkheid gemeentelijke politiek Periodieke aanbesteding Te maken met meerdere gemeenten en dus met verschillende politieke opvattingen, visies, eisen, regelgeving, aanbestedingen enz. Samenwerkingsverbanden met andere voorzieningen en niet-professionals t.g.v. veranderend speelveld Continuïteit van de organisatie?
Consequenties voor de factor arbeid (1) Mogelijk verlies van werkgelegenheid door overname taken door mantelzorgers en vrijwilligers verlies aanbesteding: overname taken (en personeel en organisatieonderdelen?) door andere organisaties overname taken door gemeentelijke diensten inzet arbeidsgehandicapten Dit leidt tot sociaal plannen en imagoschade op arbeidsmarkt Onzekerheid en fluctuaties over te leveren zorg leidt tot grotere behoefte aan flexibiliteit in personele inzet (ZZP’ers?)
Consequenties voor de factor arbeid (2) Mogelijk behoefte aan meer lager gekwalificeerd personeel (kostenreductie) en hoger opgeleid personeel (onderscheid op deskundigheid, zwaardere zorg AWBZ-deel) Andere eisen aan medewerker: vergroting flexibele inzetbaarheid (deskundigheid, takenpakket, andere doelgroepen) Maar ook kansen door het ontstaan van nieuwe functies en nieuwe taken voor ‘kwetsbare’ burgers Branchevervaging / meerdere CAO’s