Barometer 2016 Edenred - Ipsos Resultaten voor België Meten en verbeteren van het welzijn op het werk - april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Onze kernwaarden.
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
Online Personeelsregistratiesysteem
Duurzame inzetbaarheid
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Oplossingsgericht coachen
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Curriculum vitae Het opstellen van een curriculum vitae
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Opleiden van medewerkers
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Jongeren Preventie Team
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Wat willen we vandaag doen?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
STELLINGENSPEL.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
Presentatie In-C Toekomstforum– 19 mei 2015
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INDUSTRIE IN BELGIE.
Waarden & organisatiecultuur
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Aanbesteding jeugdteams
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Uitkomsten Beste Werkgevers
Integriteit Dilemmatraining.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Nadere uitleg gewenst()
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Resultaten FEAD-enquête 2017
Klantcontact: toen, nu, straks?
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Doorstroom naar (echt) werk
toerisme - focus MEersSEN
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Barometer 2016 Edenred - Ipsos Resultaten voor België Meten en verbeteren van het welzijn op het werk - april 2016

Inhoud 1. Methodologie 2. Welzijn op het werk 3. Context van het land 4. Edenred-oplossingen 5. Specifieke vragen

Methodologie

B AROMETER 2016 E DENRED - I PSOS : FOCUS OP HET WELZIJN OP HET WERK IN DE 15 LANDEN WERKNEMERS ONLINE BEVRAAGD IN 15 LANDEN ( VERSPREID OVER DE HELE WERELD ) DOOR I PSOS IN J ANUARI VS (1*), C HINA (2), J APAN (3), D UITSLAND (4), VK (5), F RANKRIJK (6), B RAZILIË (7), I NDIA (8), I TALIË (9), S PANJE (14), M EXICO (15), T URKIJE (18), P OLEN (23), B ELGIË (25), C HILI (38) (*R ANGSCHIKKING VOLGENS HET GLOBALE GROEIPERCENTAGE VAN HET BBP)

I N B ELGIË … 5  (van 18 jaar of ouder, zonder zelfstandigen: landbouwers, ambachtslui, handelaars, vrije beroepen, enz.) TER HERINNERING:  Resultaten heropgesteld volgens de sociaaldemografische gegevens van het land ter verzekering van de statistische representativiteit (type, statuut en activiteitssector)  Verschillen van 5 punten tussen de resultaten van het land en die van een bevolkingscategorie in het land werden in het groen (positief verschil) of in het oranje (negatief verschil) aangeduid In België ging het om een representatief staal van 803 werknemers

Welzijn op het werk

H OE HET WELZIJN OP HET WERK METEN ? 7 ‘werkkader’ ‘care’emotie ++ = een tevredenstellende ervaring op het werk

H OE HET WELZIJN OP HET WERK METEN ? 10 VRAGEN 8 werkkader ‘care’ emotie De u ter beschikking gestelde uitrusting en materiële middelen zijn aangepast U weet precies wat er van u verwacht wordt met betrekking tot uw werk Bij moeilijkheden kunt u op uw collega’s rekenen om u te helpen U bent tevreden over het evenwicht tussen uw professioneel en uw privéleven U voelt zich gewaardeerd door uw hiërarchie Uw hiërarchie bekommert zich om uw competenties en uw opleiding U komt ’s ochtends met plezier werken U doet interessant werk U werkt in een stimulerende omgeving U hebt vertrouwen in uw professionele toekomst binnen uw onderneming

BESTANDDELEN VAN HET WELZIJN 9 (Resultaten van de 15 landen) % ST Ja

W ELZIJN OP HET WERK : GEMIDDELDE VAN DE SCORES 10 % ST Ja (Resultaten van de 15 landen) Gemiddelde van de positieve scores van de 10 vragen 71

W ELZIJN OP HET WERK : ONDERDELEN EN GEMIDDELDE VAN DE SCORES [ DETAILS ] 11 % Ja België Managers Niet- managers < 30 jaar jaar > 45 jaar Industrie Diensten Openbare sector Privésector Vlaams Gewest Waals Gewest Brussels Gewest Gemiddelde score U weet precies wat er van u verwacht wordt met betrekking tot uw werk De u ter beschikking gestelde uitrusting en materiële middelen zijn aangepast U doet interessant werk Bij moeilijkheden kunt u op uw collega’s rekenen om u te helpen U bent tevreden over het evenwicht tussen uw professioneel en uw privéleven U hebt vertrouwen in uw professionele toekomst binnen uw onderneming U komt ’s ochtends met plezier werken U voelt zich gewaardeerd door uw hiërarchie U werkt in een stimulerende omgeving Uw hiërarchie bekommert zich om uw competenties en uw opleiding

W ELZIJN OP HET WERK EN HR- BELEID VAN DE ONDERNEMING 12

W ELZIJN OP HET WERK EN HR- BELEID : W ELKE ZIJN DE HR- BELEIDSMAATREGELEN DIE DE GROOTSTE IMPACT HEBBEN OP HET WELZIJN OP HET WERK ? Rangschikking van de HR-beleidsmaatregelen in functie van hun impact op het welzijn op het werk Prioriteiten = voorkomen een ongunstig oordeel over het welzijn Fundamentals = bevorderen een positief oordeel over het welzijn (15 landen) % van de werknemers dat van mening is dat de onderneming op dit vlak een positief beleid voert xx 13

HR- BELEIDSMAATREGELEN [ DETAILS ] 14 % te veel + voldoende België Managers Niet- managers < 30 jaar jaar > 45 jaar Industrie Diensten Openbare sector Privésector Vlaams Gewest Waals Gewest Brussel Gewest Welzijn op het werk Gezondheid op het werk Flexibiliteit in de organisatie van de werktijd Overdracht en opfrissing van de competenties Beheer van het einde van de loopbaan Inaanmerkingneming van de diversiteit van de medewerkers Integratie van jongeren in de onderneming Digitale cultuur

Situatie voor België

V ERTROUWENSINDICATOREN (1/2) U hebt vertrouwen in de toekomst van uw land (%) 16

V ERTROUWENSINDICATOREN (2/2) U hebt vertrouwen in de toekomst van uw onderneming / administratie (%) 17

V OORNAAMSTE PROFESSIONELE BEKOMMERNIS Waar maakt u zich vandaag professioneel het meeste zorgen over? (%) 18

M OTIVATIE Uw motivatie op het werk vandaag …(%) 19

Edenred-oplossingen in België Noot: de details ‘statuut’, ‘leeftijd’, ‘industrie-diensten’ en ‘openbare tgov. privésector‘ worden hier vermeld, omdat het de meest relevante elementen zijn voor het illustreren van dit thema

K OOPKRACHT Zou u over het algemeen zeggen dat u vandaag tevreden bent over uw koopkracht? (%) 21

P RIORITEITEN Verwacht u voor elk van de volgende domeinen van uw werkgever … (%) 22

P RIORITEITEN [ DETAILS ] 23 % dat hij er prioritair werk van maakt België Managers Niet- managers < 30 jaar jaar > 45 jaar Industrie Diensten Openbare sector Privésector Vlaams Gewest Waals Gewest Brussel Gewest Hulp op het vlak van vervoer Restauratie tijdens de middagpauze Ecoconsumptie Kinderopvang Hulp met een evenwichtige voeding Hulp aan afhankelijke naasten (ouderen) Hulp met voeding voor thuis Hulp met sport- en cultuuractiviteiten

G EZONDE VOEDING Vindt u dat er binnen uw bedrijf te veel, voldoende of te weinig aandacht aan gezonde voeding wordt besteed? (%) 24

P ERCEPTIE VAN DE OPLOSSINGEN (1/2) Krijgt u in het kader van uw werk … (%) 25

P ERCEPTIE VAN DE OPLOSSINGEN (2/2) (Indien ja) Bent u er tevreden over? (%) 26

P ERCEPTIE VAN DE OPLOSSINGEN [ DETAILS ] (1/2) 27 % ja België Managers Niet- managers < 30 jaar jaar > 45 jaar Industrie Diensten Openbare sector Privésector Vlaams Gewest Waals Gewest Brussel Gewest Maaltijdcheques Ecocheques Cadeaucheques Opleidingscheques Sport- en cultuurcheques

P ERCEPTIE VAN DE OPLOSSINGEN [ DETAILS ] (2/2) 28 % ST tevreden België Managers Niet- managers < 30 jaar jaar > 45 jaar Industrie Diensten Openbare sector Privésector Vlaams Gewest Waals Gewest Brussel Gewest Maaltijdcheques Ecocheques Opleidingscheques Cadeaucheques Sport- en cultuurcheques

I MPACT VAN DE OPLOSSINGEN OP HET WELZIJN OP HET WERK Hebt u tot slot het gevoel dat deze voorzieningen en sociale voordelen een gunstige impact hebben op uw welzijn op het werk? (%) 29

Specifieke vragen

T EVREDENHEID OVER DE HR- DIENSTEN (1/3) In welke mate bent u tevreden over de diensten die door het HR-departement van uw onderneming geleverd worden? (%) 31

T EVREDENHEID OVER DE HR- DIENSTEN (2/3) 32 In welke mate bent u meer bepaald tevreden over de volgende punten? (%) (Filter: door het HR-departement betroffen werknemers)

T EVREDENHEID OVER DE HR- DIENSTEN (2/3) [ CATEGORIEËN ] 33 % ST Tevreden België Managers Niet- managers < 30 jaar jaar > 45 jaar Industrie Diensten Openbare sector Privésector Vlaams Gewest Waals Gewest Brussel Gewest Beschikbaarheid Kwaliteit van de geboden service Gebruiksvriendelijkheid van de aangeboden diensten Reactietermijn Duurzaamheid van de aangeboden diensten

T EVREDENHEID OVER DE HR- DIENSTEN (3/3) Zou u over het algemeen zeggen dat ze ernaar streven om de eigen ‘interne klanten’ (medewerkers, managers, vertegenwoordigers van het personeel, enz.) tevreden te stellen? (%) 34

Contact