Stuurgroep TOM Onbeperkt aan de slag - Redelijke aanpassingen Reflectievoormiddag 3 juni 2016, VAC Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Toepassing van de privacywet en andere reglementering bij het gebruik van adresinformatie Katleen Janssen ICRI – K.U.Leuven.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Risico’s en gevaren van techniek
Preventief Verzuimmanagement
D4A en Toegankelijkheid
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Voldoende Bewegen op het werk
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Het integratieprotocol Werken met een auditieve beperking Zin?Ja! Sessie 16 april
Redelijke aanpassingen gewikt en gewogen Annelies D’Espallier.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Wat betekent sarcoïdose voor werk en inkomen?
Werken in het huishouden: geen baan als alle andere ! Eva Cremers.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Welkom bij de FOD Financiën Infosessie van 9 juni 2016 Douanier & Bachelor shift AA Douane en Accijnzen.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Stuurgroep TOM Onbeperkt aan de slag - Redelijke aanpassingen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
29 november 2017 Dick Houtzager
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Algemene Implementatie
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Cursus Interne auditor
Doorstroom naar (echt) werk
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Stuurgroep TOM Onbeperkt aan de slag - Redelijke aanpassingen Reflectievoormiddag 3 juni 2016, VAC Leuven

Redelijkeaanpassingenplicht: een handleiding Annelies D’Espallier

Redelijke aanpassingen – overzicht: Wie is persoon met handicap (PMH)? Waarom redelijke aanpassingen? Redelijke aanpassingen: waar? Wat zijn redelijke aanpassingen, welke eigenschappen, welke sancties bij schending? Hoe nagaan of een aanpassing redelijk is? ▫ Toetsingsmodel ▫ Elementen op de weegschaal Wat als aanpassing onredelijk blijkt? Welke procedure?

Persoon met handicap (PMH): wie? Medisch model:  Oorzaak = Ziekte, aandoening, medisch ‘defect’  Gevolg = angsten weg, maar liefdadigheid, exclusie, moeilijk handicap kwijtraken, taak van gemeenschap= ondersteuning (Onvolkomen) sociaal model:  Oorzaak = wisselwerking tss interne oorzaak (onderliggende, langdurige aandoening) en externe onaangepastheid  Eigen inbreng ≠belangrijk (vb. obesitas)  Gevolg = noodzaak de samenleving aan te passen

Sociaal model – vb. (1)

Sociaal model – vb. (2)

Samenleving aanpassen op 2 manieren: Inclusie ▫ Op voorhand ▫ Voor grote verscheidenheid aan mensen ▫ Vaak via ‘universal design’ Redelijke aanpassingen ▫ In beginsel op vraag ▫ Individuele maatregel – zeer specifiek ▫ Uitzonderingen mogelijk (onevenredige belasting)

Inclusie – vb. (1)

Inclusie – vb. (2)

Redelijke aanpassingen – vb.

Algemene redelijkeaanpassingenplicht (RAP) vs. Ad hoc verplichting: Afwezig op school

Bronnen van RAP: Algemene regelgeving:  Inter-/supranationaal: IVRPH, EU-Richtlijn 2000/78  Nationaal - regionaal: Federale Antidiscriminatiewet (2007), Gelijke Kansendecreet (2008), Decreet Evenredige Arbeidsparticipatie Specifieke regelgeving vb. M-decreet Update bestaande regels via samenlezing vb. Omzendbrief betreffende de opmaak van een lokaal toewijzingsreglement voor ouderen: “Uiteraard is het de bedoeling dat de woningen die bij voorrang worden toegewezen aan 65-plussers zo veel mogelijk aangepast zijn aan de noden van deze doelgroep.”

Redelijke aanpassingen: wat? (1) Een vorm van discriminatie: ▫ Directe discriminatie ▫ Indirecte discriminatie ▫ (seksuele) intimidatie ▫ Opdracht geven te discrimineren ▫ Weigering redelijke aanpassing Sancties o.m.: Vordering tot staking (+ dwangsom) Schadevergoeding (1382 B.W.) (In sommige gevallen ook strafrechtelijke sancties. bv. openbare officieren of ambtenaren)

Redelijke aanpassingen – wat? (2) 1.Omschrijving: “noodzakelijke en passende wijzigingen, en aanpassingen die geen disproportionele of onevenredige, of onnodige last opleggen, indien zij in een specifiek geval nodig zijn om te waarborgen dat personen met een handicap alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid met anderen kunnen genieten of uitoefenen” DUS, Uitzondering: onevenredige belasting

2.Eigenschappen: A.Contextspecifiek  Passende, noodzakelijke aanpassing, dus individueel B.Sterke plicht  Belasting= ok, geen onevenredige belasting Redelijke aanpassingen – wat? (3)

Redelijke aanpassingen – wanneer? (1) 1.Voor wie? PMH – (onvolkomen) sociaal model 2.Wanneer onterechte weigering, dus discriminatie? ▫ Geen aanpassing geboden ▫ Geen overleg ▫ Aanpassing is onvoldoende ▫ In werk: Ontslag zonder eerst aanpassingen te bekijken

3.Wanneer is weigering ok? ▫ Onredelijkheid/onevenredige belasting (disproportionaliteit) ▫ O.m. in arbeid: essentiële onderdelen = wanneer fundamentele wijzigingen nodig zijn vb. blinde piloot, vb. stage bij opleiding speltherapie vb. niet: bastrombinist met diabetes in leger MAAR: niet voor alle domeinen vb. niet: leerplichtonderwijs vb. niet: museumbezoek ▫ Aanpassingen gerelateerd aan andere zaken dan goed/dienst/arbeid vb. slijm zuigen uit luchtwegen en mond, vb. sanitair Redelijke aanpassingen – wanneer? (2)

Proportionaliteit als maat voor redelijkheid Proportionaliteit: rechtstheoretisch leerstuk, ver ontwikkeld + veelvuldig toegepast 4 vaste onderzoeksstappen: 1.Legitiem doel? 2.Gepast? 3.Noodzakelijk? 4.Proportioneel in de strikte zin (=sensu stricto of s.s.)

Proportionaliteit in de RAP (1) 1.Legitiem doel ▫ = wegwerken of verzachten maatschappelijke barrières ▫ In principe altijd ok 2.Gepastheid ▫ draagt aanpassing bij tot het legitieme doel? doeltreffend? ▫ = drempelvoorwaarde

Proportionaliteit in de RAP (2) 3.Noodzakelijk? ▫ Bij veelheid aan gepaste aanpassingen ▫ Vergelijking kosten (ruim) en doeltreffendheid ▫ Minst ingrijpende aanpassing gaat door ▫ Niet noodzakelijke aanpassing van voorkeur vb. Eigen job lukt niet meer, niet noodzakelijk job van voorkeur ▫ Elementen op de weegschaal: zie verder Vb. 2 softwarepaketten

Proportionaliteit in de RAP (3) 4.Proportionaliteit s.s.: 2-voudig onderzoek: A.Kosten (ruim) vs. capaciteit om deze kosten te dragen ▫ Uitgaven/inspanningen binnen de perken houden ▫ Opgepast: ijkpunt = gehele organisatie ▫ Opgepast: uitgaven kunnen gecompenseerd worden door subsidies etc. B.Kosten (ruim) vs. baten (ruim) ▫ Volgt vnl. uit RS ▫ Doel: excessen weren

Elementen aan de kostenzijde (1) Illustratieve indeling van kosten en baten: Kosten = ruim! 1.Veiligheid ▫ Acuut en reëel risico (potentieel is onvoldoende) ▫ Substantiële schade = vereist ▫ Alternatief: hygiëne (vb. assistentiehond)

2.Financiële prijs ▫ alle kwantificeerbare kosten ▫ Nettoprijs, na aftrek van alle externe bijdragen ▫ Opgelet: ijkpunt! => grote organisaties moeten grote inspanningen leveren (maar niet oneindige inspanningen) ▫ Zeer casuïstische RS (vb. bijkomend personeelslid) ▫ In principe kosten gedragen door aanpassingsplichtige (vb. aangepast examen) Maar wat als aanpassing (gedeeltelijk) voor privégebruik? Verdeeld? ▫ vb. Te hoge prijs: Draaideur met infrarood Elementen aan de kostenzijde (2)

Elementen aan de kostenzijde (3) 3.Impact op de werking van de organisatie ▫ = andere dan financiële kostprijs ▫ = andere dan in financiële prijs om te zetten waarden (vb. verminderde productiviteit) ▫ Opgepast: ijkpunt ▫ Vb. organisatorische moeilijkheden 4.Reglement in strijd met RAP? Voorrang antidiscriminatierecht vb. uurrooster van entiteit

Elementen aan de kostenzijde (4) 5.Legitieme noden van de onderneming ▫ Overlap met impact op de organisatie ▫ Veelal onberekenbaarheid werknemer + wens van onderneming om winst te maken ▫ Vb. veelvuldige afwezigheid vr doktersbezoek 6.Gevolgen voor derden ▫ Lasten van aanpassingen soms toch ruimer verspreid ▫ Ofwel voordeel voor persoon met beperking of nadeel voor derde ▫ Derde= peer, klant … ▫ Opgepast: vooroordelen niet! (vb. klanten) ▫ Oordeel op basis van omvang en aard van de nadelen

Elementen aan de batenzijde (1) 1.Tastbare impact op individu met een beperking ▫ Iedere verbetering ▫ Ligt in de aard van de doelstelling van de plicht 2.Verwijderen van stigma of emotionele barrières ▫ Niet-tastbare voordelen ▫ Opgepast: moeilijk af te wegen vanwege persoonlijke beleving 3.Bepalingen uit andere relevante regelgeving ▫ Vb. assistentiehond

Elementen aan de batenzijde (2) 4.Voordelen voor de aanpassingsplichtige ▫ Eigenlijke bedoeling aanpassingen ≠ voordelen voor aanpassingsplichtige, maar = soms neveneffect ▫ In dat geval: mag gewogen worden ▫ Vb. Economische voordelen, geen nieuwe selectie moeten opstarten, ruimer cliënteel… 5.Gevolgen voor derden ▫ Eigenlijke bedoeling= wegwerken barrières voor individu, maar soms ruimere voordelen ▫ Voordelen voor personen met of zonder beperking ▫ Veelal na aanpassingen aan toegankelijkheid, maar niet exclusief

RAP = voortdurende plicht Gevolg: 1.Geen blanco weigering wegens onevenredigheid, wel zoektocht naar andere aanpassing 2.Herziening na verloop van tijd of bij wijzigingen van gegevens (aan beide zijden)

Procedure Interactief proces ▫ kenmerken: Betrokkenheid, openheid, belang van voortvarend op te treden ▫ Stappen: 1.Bekendmaken van de noden (ev. attestering), maar opgepast: onderzoeksplicht 2.Onderzoek toepasselijkheid 3.Onderzoek hindernissen en mogelijke aanpassingen, o.m. ook op grond van proportionaliteit Opgepast: als interactief proces faalt! => schending discriminatieverbod? = taak voor rechter

Concrete vb.’en: Aanpassing 2X? (thuiswerk – op arbeidsplek) Woon-werkverkeer? Deeltijds werk als redelijke aanpassing?

dr. Annelies D’Espallier

Dienst Diversiteitsbeleid -Agentschap Overheidspersoneel -Ondersteunt en adviseert VO bij gelijkekansenbeleid -Doelgroepenbeleid -Ruim toepassingsgebied -Beleid, budget en maatregelen voor personen met een handicap of chronische ziekte: Integratieprotocol Rendementsondersteuning  Tewerkstellingsondersteunende maatregelen (TOM) Personeelsnetwerk ONbeperkt Sensibiliserings- en communicatieacties

Meer info handicap-chronische-ziekte Christina Vogt Dienst Diversiteitsbeleid