ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Huiswerktips.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
“Hoe kom ik aan klanten?”
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe word je een ster? *.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Portfolio Praktijkonderwijs
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Welkom op onze thema-avond
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1zorg-route.
Autonomie in de derde graad
Pass’t Montessorionderwijs ?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Het begint bij het jonge kind
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Jij, God en je kind.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop klassenmanagement
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
Basisschool Op De Horst
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Leerlingen van het RvEC helpen Shoma middels Buddy project!!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Verbindend communiceren met ouders
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Loopbaancompetenties
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Welkom 9/19/2018.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV

Kennismaking en beginsituatie vaststellen Voorstellen – “rugzak” - drs Anje de Vries - boerenverstand - ieder kind verdient het om gezien te worden - alles hangt met alles samen - zorg goed voor jezelf Beginsituatie A.Wat doe je op dit moment aan talentontwikkeling B.Hoe bewust ben jij dagelijks opzoek naar het talent in ieder kind? ADV

Verwachtingen afstemmen Wat kan je verwachten van deze workshop (doelen afstemmen) Waarom al die aandacht voor talentontwikkeling? Wat bedoelen we met talentontwikkeling -denkkader schetsen De basis voor het ontdekken van talenten is belangstelling Bewust worden van belemmerende factoren - leerkrachten Bewust worden van belemmerende factoren - leerlingen De praktijk ADV

VRAGEN

Why Er is een toenemende behoefte (21 e eeuw) aan: slimme, vaardige, innovatieve, creatieve mensen Vraag van de overheid: onderwijs help ons hierbij. ADV

21 e eeuw vaardigheden

What Opdracht overheid: Onderwijs; richt je op talentontwikkeling motto: “ Ieder kind haalt het beste uit zichzelf “ Kinderen laten uitblinken op 1 of meerdere vakgebieden Kinderen ontwikkelen zichzelf maar hebben leveranciers nodig De school, de leerkracht is een belangrijke leverancier ADV

Talentenontwikkeling drie factoren Aanleg Oefening Doorzettingsvermogen ADV

De Basis (wet van de wederkerigheid) ‘Geen prestatie zonder relatie’ Belangstelling = ABC geven Sympathie = krediet opbouwen Vertrouwen = fouten mogen maken succes = mogen/ kunnen presteren ADV

Belangstelling moet je organiseren Ontmoetingsmomenten creëren gericht op: - wat denkt, van vindt,wat voelt het kind - welke wensen en verwachtingen heeft het kind vb - Coöperatieve werkvormen in de groep - Coachen van leerlingen – voortgangsgesprekjes - Gouden gesprekken met ouders – ouders vertellen ADV

VRAGEN

-Slimme kinderen komen er wel of krijgen meer van hetzelfde te doen – presteren loont dus niet! -Achter storend gedrag wordt zelden ‘miskent talent’ gezocht. -De leeromgeving en de vakken zijn niet inspirerend en uitdagend genoeg. -Doel van opbrengstgericht werken wordt niet gezien als “uit laten blinken in vakken” maar als werken met groepsplannen. -Vakken als techniek, sport, creativiteit, muziek zijn ‘erbij vakken’. ADV Belemmeringen onderwijs

-Onderwijs is niet of te weinig gericht op praktische vaardigheden. -School wordt gezien als een vast systeem waar leerlingen zich moeten aanpassen aan het systeem (leerstof- jaargroepen). -Het gemiddelde niveau geeft het les tempo aan. -Het hart van de leerkracht ligt bij de zorg-leerlingen. -Aandacht gaat vooral uit naar waar een kind niet goed in is. ADV Belemmeringen onderwijs

Belemmeringen leerlingen Fixed mindset - kinderen die denken: -je kunt het of je kunt het niet -als je iets niet kunt ben je er te dom voor - oefenen en doorzetten zijn zinloos Groei mindset – kinderen die denken: -als je iets niet kunt, kun je dat leren -oefening baat kunst -doorzetten helpt Vroeg signalering is van groot belang! ADV

VRAGEN

Visie Belang Plan Middelen Competenties Verandering Frustratie Chaos Weerstand Verwarring Angst Onderwijs en talentontwikkeling