ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV
Kennismaking en beginsituatie vaststellen Voorstellen – “rugzak” - drs Anje de Vries - boerenverstand - ieder kind verdient het om gezien te worden - alles hangt met alles samen - zorg goed voor jezelf Beginsituatie A.Wat doe je op dit moment aan talentontwikkeling B.Hoe bewust ben jij dagelijks opzoek naar het talent in ieder kind? ADV
Verwachtingen afstemmen Wat kan je verwachten van deze workshop (doelen afstemmen) Waarom al die aandacht voor talentontwikkeling? Wat bedoelen we met talentontwikkeling -denkkader schetsen De basis voor het ontdekken van talenten is belangstelling Bewust worden van belemmerende factoren - leerkrachten Bewust worden van belemmerende factoren - leerlingen De praktijk ADV
VRAGEN
Why Er is een toenemende behoefte (21 e eeuw) aan: slimme, vaardige, innovatieve, creatieve mensen Vraag van de overheid: onderwijs help ons hierbij. ADV
21 e eeuw vaardigheden
What Opdracht overheid: Onderwijs; richt je op talentontwikkeling motto: “ Ieder kind haalt het beste uit zichzelf “ Kinderen laten uitblinken op 1 of meerdere vakgebieden Kinderen ontwikkelen zichzelf maar hebben leveranciers nodig De school, de leerkracht is een belangrijke leverancier ADV
Talentenontwikkeling drie factoren Aanleg Oefening Doorzettingsvermogen ADV
De Basis (wet van de wederkerigheid) ‘Geen prestatie zonder relatie’ Belangstelling = ABC geven Sympathie = krediet opbouwen Vertrouwen = fouten mogen maken succes = mogen/ kunnen presteren ADV
Belangstelling moet je organiseren Ontmoetingsmomenten creëren gericht op: - wat denkt, van vindt,wat voelt het kind - welke wensen en verwachtingen heeft het kind vb - Coöperatieve werkvormen in de groep - Coachen van leerlingen – voortgangsgesprekjes - Gouden gesprekken met ouders – ouders vertellen ADV
VRAGEN
-Slimme kinderen komen er wel of krijgen meer van hetzelfde te doen – presteren loont dus niet! -Achter storend gedrag wordt zelden ‘miskent talent’ gezocht. -De leeromgeving en de vakken zijn niet inspirerend en uitdagend genoeg. -Doel van opbrengstgericht werken wordt niet gezien als “uit laten blinken in vakken” maar als werken met groepsplannen. -Vakken als techniek, sport, creativiteit, muziek zijn ‘erbij vakken’. ADV Belemmeringen onderwijs
-Onderwijs is niet of te weinig gericht op praktische vaardigheden. -School wordt gezien als een vast systeem waar leerlingen zich moeten aanpassen aan het systeem (leerstof- jaargroepen). -Het gemiddelde niveau geeft het les tempo aan. -Het hart van de leerkracht ligt bij de zorg-leerlingen. -Aandacht gaat vooral uit naar waar een kind niet goed in is. ADV Belemmeringen onderwijs
Belemmeringen leerlingen Fixed mindset - kinderen die denken: -je kunt het of je kunt het niet -als je iets niet kunt ben je er te dom voor - oefenen en doorzetten zijn zinloos Groei mindset – kinderen die denken: -als je iets niet kunt, kun je dat leren -oefening baat kunst -doorzetten helpt Vroeg signalering is van groot belang! ADV
VRAGEN
Visie Belang Plan Middelen Competenties Verandering Frustratie Chaos Weerstand Verwarring Angst Onderwijs en talentontwikkeling