Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG
Herhaling: rol van nieuwsgierigheid Handleiding W&T vaardigheden onderzoek: “Wanneer je als leerkracht het voor elkaar krijgt om kinderen te laten werken vanuit hun verwondering, krijgt leren betekenis voor kinderen”.
Het onderzoek Hoofdvraag: “wat is de gewenste rol van W&T vaardigheden in PO?” Methodologie: Socratische dialoog Aanleiding Startvraag Verkennen Verdiepen Conclusie Evaluatie
Het onderzoek Hoofdvraag: “wat is de gewenste rol van W&T vaardigheden in PO?” 4 gesprekken: 1. wat is onderwijs? (wat is leren?) 2. Wat / hoe zou je willen leren? 3. Wat zijn W&T (of: onderzoeks) vaardigheden? 4. Hoe kunnen we W&T vaardigheden realiseren (in het PO)?
Socratische dialoog: aanleiding
Startvraag: wat is onderwijs? Verkennen Verdiepen Conclusie Evaluatie
Socratische dialoog Aanleiding Startvraag Verkennen Verdiepen Conclusie Evaluatie
Vragen bij doorvragen Ws: - waarom… - wat … - wie… - waarom vind/denk je dat? - kun je daar een voorbeeld van geven? - Wat bedoel je daarmee? / bedoel je dat…? / Kun je dat uitleggen? - wat denk jij (leerling2) van wat hij (leerling 1) zei? - samenvatting: kun je het gesprek tot nu toe samenvatten (tegen leerling) / dus tot nu toe hebben we gezegd dat… dus als ik het goed begrijp… - en wat heeft dat te maken met (hoofdvraag) - tegenvoorbeeld: dus vind je dan ook dat … / en hoe zit het dan met…
Huiswerk 1. Denken over: hoe haal je onderzoeksdata uit deze socratische dialoog? 2. Geef een keer een filosofieles in de klas