Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Een kijkje in de schatkist…
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
….een korte presentatie
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Gemaakt door Mike van Doorn
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Profielwerkstuk maken
Collectief portfolio groep 3
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Het socialisme Paragraaf 7..
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Dialoog Onderwerp Datum:
Portfolio
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Een socratisch gesprek
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Congres Appreciative Inquiry
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Mij een zorg!?.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Hoe brei een team?.
Regels en afspraken.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Slot 4Hc.
Gespreksvaardigheden
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Portfolio Presentatie
Een prachtige kans voor uw kinderen
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Gespreksvaardigheden
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Schoolzwemwedstrijd Gemeente Hollands Kroon. Schoolzwemwedstrijden? Wat bedoel je daarmee???
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
Het loopbaangesprek.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG

Herhaling: rol van nieuwsgierigheid Handleiding W&T vaardigheden onderzoek: “Wanneer je als leerkracht het voor elkaar krijgt om kinderen te laten werken vanuit hun verwondering, krijgt leren betekenis voor kinderen”.

Het onderzoek  Hoofdvraag: “wat is de gewenste rol van W&T vaardigheden in PO?”  Methodologie: Socratische dialoog Aanleiding Startvraag Verkennen Verdiepen Conclusie Evaluatie

Het onderzoek  Hoofdvraag: “wat is de gewenste rol van W&T vaardigheden in PO?”  4 gesprekken: 1. wat is onderwijs? (wat is leren?) 2. Wat / hoe zou je willen leren? 3. Wat zijn W&T (of: onderzoeks) vaardigheden? 4. Hoe kunnen we W&T vaardigheden realiseren (in het PO)?

Socratische dialoog: aanleiding

Startvraag: wat is onderwijs?  Verkennen  Verdiepen  Conclusie  Evaluatie

Socratische dialoog  Aanleiding  Startvraag  Verkennen  Verdiepen  Conclusie  Evaluatie

Vragen bij doorvragen Ws: - waarom… - wat … - wie… - waarom vind/denk je dat? - kun je daar een voorbeeld van geven? - Wat bedoel je daarmee? / bedoel je dat…? / Kun je dat uitleggen? - wat denk jij (leerling2) van wat hij (leerling 1) zei? - samenvatting: kun je het gesprek tot nu toe samenvatten (tegen leerling) / dus tot nu toe hebben we gezegd dat… dus als ik het goed begrijp… - en wat heeft dat te maken met (hoofdvraag) - tegenvoorbeeld: dus vind je dan ook dat … / en hoe zit het dan met…

Huiswerk 1. Denken over: hoe haal je onderzoeksdata uit deze socratische dialoog? 2. Geef een keer een filosofieles in de klas