Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Hoe creëert u een High Performance Organisatie in de tuinbouw?
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Center for Organizational Performance
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Een startersgids voor innovatie
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Goede prestaties in moeilijke tijden
Slim de eigen koers bepalen!
Missie, visie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
TOM keurmerk Marius Berendse.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP
Slagkracht met kwaliteit
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Dat zouden we vaker moeten doen…
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
Project Proceshuis Road show
Methode Strategisch personeelsmanagement
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Interne kwaliteitszorg NVAO
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
High Performance in de gehandicaptenzorg : Goede prestaties in moeilijke tijden HPO workshop:de praktijk in de gehandicaptenzorg Tanja Scholten, JP van.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Benchmarken in het Geo werkveld
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Een product of dienst verkopen
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Uitdagingen voor lokale overheden
High Performance Incubator (HPI)
Werken met plezier en goed presteren
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Boeien en binden van goede medewerkers
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten 11 november, Utrecht 18 november, Zwolle 19 november, Eindhoven

Excellerende zorgorganisaties (een HPO) Definitie dr. André de Waal : Een zorgorganisatie is excellerend als zij betere resultaten behaalt dan vergelijkbare instellingen, over een periode van tenminste 5 tot 10 jaar. ‘Peer’ groep HPO

De 5 PIJLERS voor continu succes

Hoe doen we het in Nederland? ,9 Zakelijke dienstverlening 6,7 Care 6,5 Energie 6,4 Produktie 6,4 ICT 6,4 Financiële dienstverlening 6,2 Bouw 6,0 Cure 5,9 Publieke sector 5,7 Onderwijs

Hoe HPO zijn we in de zorg? HPO-status Care, juni ,6 6,8 7,1 6,4 6,7 8, Management- kwaliteit Openheid & Actiegerichtheid Langetermijn- gerichtheid Continue verbetering Medewerkers- kwaliteit GZ (n=80) HPO

Positieve ervaringen bij zorgorganisaties (+) Grote nadruk op verbeteren van de diensten, processen, producten en kerncompetenties, om ‘fris’ blijven. Sterk klant- en stakeholdergericht. In potentie kwalitatief goed management …

Verbeterpunten bij zorgorganisaties (-) … maar potentie management komt er onvoldoende uit. Strategie onvoldoende onderscheidend. Processen worden onvoldoende echt verbeterd, vereenvoudigd en op elkaar afgestemd. Middenmanagement is vaak overbelast en heeft onvoldoende focus. Medewerkers moeten veerkrachtiger en flexibeler worden.

Verbeterpunten voor Kwaliteit van Management  Versterk de ‘fermheid’ van management door: - Daadkracht. - Besluitvaardigheid en actiegerichtheid. -Medewerkers verantwoordelijk maken en houden voor resultaten. - Daadkrachtiger omgaan met niet-presteerders.  Resultaat: meer vertrouwen in elkaar.

Verbeterpunten voor klantdienstbaarheid Maak de strategie onderscheidend en wees aantrekkelijk voor klanten en nieuw personeel. Excelleer in de kerncompetenties en blijf vernieuwen. Besteed aandacht aan het tevreden houden van klanten/ bewoners en het aantrekken van nieuwe klanten. Verbeter prestatie- en procesmanagement: meet dat wat kritisch is voor het verhogen van de klantdienstbaarheid en richt de organisatie zo in dat je daaraan tegemoet komt.

Het HPO-verbetertraject Traject- afspraak Online HPO-scan InterviewsAnalyse Terug- koppeling in workshop Eind- rapportage Optioneel: Regionale HPO- workshop

Wat levert het concreet op ? Vanuit een wetenschappelijk kader focus op activiteiten en aandachtspunten die er toe doen. Inzicht in de prestaties en het verbeterpotentieel van de eigen organisatie. Prioriteitstelling in projecten die echt belangrijk zijn. Tijdwinst. Bijdrage in cultuur-, fusie- en transitieprocessen: één taal, één richting en samenhang. HPO-scan is inzetbaar als (periodiek) monitoringinstrument