Verdiepend onderzoek in de gehandicaptenzorg Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark Gehandicaptenzorg 30 mei, 5 en 7 juni 2007 Dr. Martin Schuurman Kalliope.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Toetsenbank Vilans Protocollen
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Van medewerkertevredenheid naar studentgerichtheid
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 6 : ‘Op weg naar vrijheid’
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ontwikkelingen okt 2006 – juni 2007 Bjartur Swart Koepelgroep ONSS 12 juni 2007.
Hans Leutscher | 21 september Grote sprong voorwaarts!
Het Management Informatie Portaal
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
Titel presentatie Bill Nolten Dienst Basisinformatie
Landelijk Platform GGz De landelijke koepel van GGz-cliënten- en familieorganisaties.
TOEZICHT Onderdeel 1.
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
WUA Werknemers Uitvoering Asbest. In het recente verleden zijn er vanuit de sector meer en meer stemmen opgegaan voor een interne en externe vertegenwoordiging.
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Onderzoeksvaardigheden
MVO en intern management
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Stand van zaken en typologie samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs PO en VO Prof. dr. Roel Bosker (RUG / GION) Dr. IJsbrand Jepma (Sardes)
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Waarde-volle (mantel)zorg
Zeggenschap voor zorgvragers
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Individueel Keuzebudget
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Terug naar eerste pagina Implementatie IKB Boxmeer-Sint Anthonis.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Meedenken & meedoen! Dialoog over participatie Contactavonden De Driehoek 2013 De Driehoek 2013: Meedenken en meedoen!
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Kader kritische vakkennis Gehandicaptenzorg (GZ)
Succesvol implementeren in de zorg
Kick off Strategische Benchmark GGD 25 maart 2015
Eisen aan rijke structuren
Formele Medezeggen-schap
De Kwaliteit Verbetercyclus
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
Metingen in de afvalwaterketen:
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Inleiding resultaten 3 pilots Gemeenten
Transcript van de presentatie:

Verdiepend onderzoek in de gehandicaptenzorg Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark Gehandicaptenzorg 30 mei, 5 en 7 juni 2007 Dr. Martin Schuurman Kalliope Consult

Doelen van benchmarkinformatie Inkoopinformatie (zorgverzekeraar) Keuze-informatie (cliënt) Toezichtinformatie (inspectie) Verbeterinformatie (manager) Informatie over stand van zaken (overheid)

Drie stappenmodel 1.Benchmarkinformatie 2.Verdiepend onderzoek 3.Verbetertrajecten in organisatie

Verdiepend onderzoek ‘Aanvullend kwalitatief onderzoek dat de resultaten van de kwantitatieve metingen verdiept.’ Vragen voor verdiepend onderzoek: kunnen ook uit andere benchmarkinformatie dan cliëntenraadpleging komen (raadpleging medewerkers, bedrijfsmatige prestaties) kunnen ook uit andere bronnen dan benchmarkinformatie komen (voelhoorns binnen de organisatie, invulling kwaliteitsindicatoren, etc.)

Verdiepende vragen Informatie cliëntenraadpleging Informatie raadpleging medewerkers Informatie bedrijfsvoeringVerdiepende vragen Informatie medezeggen- schapsraad Informatie kwaliteitsindicatoren Informatie werkvloer etc.

Voorbeelden van verdiepend onderzoek Informatie uit benchmark (of andere bronnen) Verdiepende vraag of vragen Hoe te beantwoorden? Cliënten ervaren te weinig privacy In welke situaties het meest ervaren? Hoe zouden ‘regels’ kunnen luiden? Verdiepend onderzoek onder cliënten en medewerkers Cliënten zijn ontevre- den over de mede- zeggenschap binnen hun organisatie Over de inhoud? Over de structuur? Wat willen/kunnen cliënten en belangenbeharti- gers op dit punt? Verdiepend onderzoek bij cliënten en belangenbehartigers Ontevredenheid over materiele aanpas- singen in woning Waar komt wat precies voor? Inventariserend onderzoek naar die aanpassingen

Verbetertraject binnen de kenniscyclus Nieuwe, verdiepende kennisvragen Beantwoording van die kennisvragen (onderzoek) Versprei- ding van kennis Implementatie van kennis (verbetertraject) Gebruik van kennis

Uitvoering van verdiepend onderzoek Uitvoering en uitvoerder moeten passen bij de inhoud van de vraag De organisatie zelf kan uitvoerder zijn (zie voorbeeld over materiele aanpassingen) Men kan kiezen voor een externe organisatie. Beschikbaar zijn onder meer: Perspectief, LSR en Zeg ‘t Ons