Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Reynell Taaltest en autisme
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Samenspel Nieuw Vennep
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Autisme en intelligentie
ASS: wanneer zichtbaar?
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Van begrijpen naar begeleiden
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Rekenproblemen en Dyscalculie
ASS in de levensloop: onderzoek
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Ik heb iets van autisme of zo
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Focus op motivatie en communicatie
Competentiegericht leren vmbo
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Het syndroom van Asperger
Kijk op leerlingen en leren
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Pedagogische theorieën
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Programma voor vandaag
Coping.
De juiste route naar het juiste doel
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa

Twee aspecten 1. zwakte in de adequate besturing van het sociale gedrag o Doen niet wat verwacht wordt in situatie o Snappen dubbele bodems niet  slachtoffers voor plagerijen  Moeite gedrag aan te passen op logische en flexibele manier aan steeds wisselende sociale context 2. zwakte in het ‘oppakken’ en interpreteren van sociale informatie o Jong kind: niet gevoelig voor wat begeleider zegt, men dringt niet door o Ouder kind: duidelijk dat veel sociale info niet wordt begrepen, mist sociale intuïtie o Snapt gevoelsmatige niet bij anderen; bv: ouders worden boos  kind snapt niet waarom dit logisch en begrijpelijk is

 Kind ziet wereld om zich heen niet in perspectief: Slecht vermogen om gebeurtenissen tegenover elkaar af te wegen Slecht vermogen om gebeurtenissen in de tijd een plaats te geven  Kind is onvoldoende verankerd in sociale situatie; het functioneert te los van de sociale context  Ernstige handicap in het adequaat sturen van het eigen handelen

Theory of mind  ‘Mental states’ probleem bij autistische kinderen  belangrijk voor begrijpen en voorspellen menselijk gedrag  Onderzoek: vergelijking met normale kinderen & kinderen met Down  autistische kinderen scoren het slechtst op false belief taken  autistische kinderen meer moeite met begrijpen van mental states (zoals kennis, waarneming…)

 Onderzoek: gedrag verklaren in termen van gedachten en wensen (in vergelijking met normale kinderen en mentaal geretardeerde kinderen)  Autistische kinderen scoorden slechtst Besluit: Prestatie sterk gerelateerd aan IQ, verbale intelligentie, taalbegrip & begrip van syntactische structuren DUS: Groep autistische kinderen die wel eenvoudige theory of mind-taken kunnen

 Onderzoek happé bij 3 groepen: Resultaat: -groep 1 minst goede resultaten, groep 3 de beste  verbale intelligentie belangrijke voorspeller  chronische leeftijd belangrijk  complexiteit van de taak belangrijk; hoe hoger, hoe slechter score Begrijpen van grapjes, sarcasme en ironie

Conclusies  Vier belangrijke variabelen: verbale intelligentie chronologische leeftijd ernst van de sociale en communicatieve problemen de complexiteit van de taak.  Onderzoek rond afleiden van emoties bij anderen  Verband tussen de ernst van de sociale en communicatieve problemen en de prestaties op deze taken

Theory of mind: primair of secundair  Discussie: kan theorie ook de sociale problemen verklaren die al vroeg in ontwikkeling manifesteren?  meer sprake van een affectief probleem dan van een cognitief probleem  Minder in staat om emoties waar te nemen & hierop te reageren  missen sociale ervaring o Affectief probleem basis voor problemen bij theory of mind o Andere cognitieve problemen zijn reden van problemen bij theory of mind (bv: flexibel en efficiënt gebruik te maken van strategieën om problemen op te lossen)

Vraag: Hoe kunnen de sociale problemen van kinderen worden verklaard die wel in staat zijn ‘mental states’ van anderen te begrijpen?  Maken gebruik van andere strategieën bv taak-specifieke strategieën nl. associëren van persoon,object en plaats  meer cognitief gerichte strategieën: verklaren succes op theory of mind taken, terwijl ze toch ernstige communicatieve en sociale problemen hebben

 Probleem bij het spontaan kunnen toepassen van theory of mind vaardigheden in dagelijkse sociale situaties  dagelijkse situaties zijn ongestructureerd: probleem bij toeschrijven ‘mental states’  onderzoekssituaties zijn gestructureerd: kunnen ‘mental states’ toeschrijven  Streven naar centrale coherentie  gebrek bij autistische kinderen; moeilijkheden bij interpreteren van informatie ‘in de context’, nochtans belangrijk bij theory of mind vaardigheden bv: kunnen onsamenhangende woorden onthouden, maar geen samenhangende items of zinnen

Verder onderzoek  Uitganspunt voor onderzoek: theory of mind -Autistische kinderen: problemen met ‘mental states’ -4 variabelen belangrijke voorspellers van prestatie  Handicap verder onderzoek: ontbrekende diagnostiek bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis  Functioneren van kinderen in verschillende fasen zorgvuldig in kaart brengen

Verder onderzoek naar…  Inzicht krijgen in processen die een rol spelen bij de ontwikkeling van een theory of mind bij normale en bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis  vroegtijdige diagnostiek en interventie  Theory of mind vaardigheden bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis Hoe lossen ze theory of mind-taken op? …  Exploreren van mogelijk andere onderliggende cognitieve problemen en de relatie met de sociale en communicatieve problemen