 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Informatieronde voor partners buiten IJH
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Ouders en Kinderen Centraal
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
De Katrol.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Motiverend gesprek.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Doelgroep van PZT Mensen met een chronisch (niet-acute) psychiatrische problematiek verblijvend in de thuissituatie We richten ons niet op crisisopvang.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Begeleidingsplannen GGZ
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Themabijeenkomst 1oktober 2009
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Het profiel van het OCJ het OndersteuningsCentrum Jeugdzorg
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Centrum voor Jeugd en Gezin
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
GEZINS- EN WIJKGERICHT WERKEN 10. Vervolg MPG, analyse en aanpak.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
D IENST O NDERSTEUNINGS P LAN PROVINCIE A NTWERPEN.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Crisisteam-18 Karolien Kennis & Marjan Deprez
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
Workshop 7.   Maatschappelijke noodzaak: verandering in het landschap.  Kennismaking met de gemandateerde voorzieningen: wat kan de aanmelder verwachten.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Hoe pedagogisch handelen?
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Barrièrestraat 4 | 8200 Brugge | GSM 0477/ of 0477/ | VIP (VroegInterventieProject) Najaar 2016.
Resultaatgericht Samenwerken
Pedagogische studiedag Kinderarmoede, 8 maart 2017 Wevelgem
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Ouderenmis(be)handeling ‘Horen, zien en praten’
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
OPweg Innovatief project
Duurzame inzetbaarheid
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Geïntegreerd breed onthaal
Duurzame inzetbaarheid
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Aanbod jongvolwassenen
Transcript van de presentatie:

 Als antwoord op een groeiende wachtlijst.

 Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening is slechts goed werkzaam als de cliënt actief betrokken wordt, er vertrokken wordt vanuit diens krachten;  In dialoog met onze cliëntenfeedbackgroep: Wat kan voor cliënten helpend of steunend zijn tijdens het ‘wachten’?  Onze vaststellingen:  Mensen die een hulpvraag stellen ervaren een grote nood aan ondersteuning;  De gestelde actie geeft hen energie. Ze ondernemen iets;  Ze hebben nood aan bevestiging van hun inzet, bekrachtiging voor wat ze doen en blijven doen.

 Een wachtlijst dient dynamisch te zijn, een eerste handreiking naar steun en zorg.  Hulpverlening dient een goede balans te zoeken in een alternatieve, constructieve benadering van een wachtlijstbeheer.  De cliënt krijgt een centrale plaats. Zijn aanwezigheid is vereist van bij het 1 ste contact.

 Gezinnen met kinderen & jongeren tussen 0 en 18 jaar;  Bezorgdheid over de ontwikkeling & het welbevinden van het kind of de jongere;  Direct bereikbare hulp binnen de brede instap blijkt onvoldoende.  Fase 1: Focus op gezinnen verwezen vanuit de brede instap of rechtstreekse aanmeldingen  Fase 2: Onderzoeken van de meerwaarde dit aanbod open te stellen naar cliënten verwezen door gemandateerde voorzieningen & jeugdrechtbanken

 Uitstroom bevorderen  In afwachting van een opstart gaan heel wat gezinnen op zoek naar andere hulp en dienstverlening.  Gezinnen en hun netwerk activeren i.f.v. ondersteunings- vragen, al dan niet met hulp van eerstelijnsdiensten.  Doorstroom beperken  Wachtlijstduur heeft negatieve invloed op het aantal en de intensiteit van problemen.  Interventies i.f.v. het beheersbaar maken/houden van de problemen (harm reduction).

 Effectieve begeleidingsduur verkorten  Werkrelatie & probleemanalyse: 2 belangrijke ingrediënten om te komen tot effectieve resultaten & probleemreductie.  Blijvend contact houden vanaf de aanmelding maakt het mogelijk gerichter aan de slag te gaan bij effectieve opstart.  Uitval voorkomen  Vertrouwen & motivatie: belangrijk voor effectiviteit & resultaat hulpverleningsproces.  Minimaal aanwezig zijn in het gezin tijdens de ‘wachtperiode’ opdat minimale motivatie cliënt niet verloren gaat.

 Telefonische aanmelding  Hulpverlener/ hulpverlener + cliënt/ cliënt  ‘Gestandaardiseerde’ aanmeldings- en intakefiche:  Hulpvraag jongere en/of zijn ouders = vertrekpunt  Rol & functie hulpverlener = belangrijk!  Sensibiliseren aanmelder/contactpersoon  Beslissingsmoment 1  Instroomteam: indien geen ISG  advies/doorverwijzing  Termijn: binnen 14 dagen na aanmelding

 Indicatiestellingsgesprek  Verkennend gesprek (cliënt/ cliënt en aanmelder)  Concretiseren hulpvraag  Aanbod contextbegeleiding verduidelijken  Termijn: binnen 4 à 6 weken na beslissingsmoment 1  Beslissingsmoment 2  Opties:  Loslaten  Advies  Doorverwijzing  A- /M- document  Wachtlijst

 Bedankt voor uw aandacht!