Zin!Ja Hasselt 21 april 2016.  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Drama Driehoek.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Respectvolle bejegening
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wat is het geven van feedback?
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Doelstellingen formuleren
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Aan de slag met de BETERapp
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Lezen: doe het goed voor
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Gespreksvaardigheden
Reflecteren.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Studieloopbaanbegeleiding
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bepaal jouw SuperPowers!
Feedback geven op een constructieve manier
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
LOB Waar ben je trots op?.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Feedback geven zonder dat de ander boos wordt
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Les 5: Verbale communicatie
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

Zin!Ja Hasselt 21 april 2016

 Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een vorm van communicatie die de andere info geeft over de indruk die hij/zij bij de anderen nalaat; m.a.w. mededelen hoe zijn/haar verbaal en non-verbaal gedrag op mij overkomt (informeren)  Een manier om iemand anders te helpen bij de overweging tot verandering van zijn/haar gedrag. Feedback helpt gedrag bij te schaven en zo gemakkelijker doelen te bereiken ( motiveren)

 Denk terug aan de laatste feedback die je gekregen hebt of die nu aangenaam voelde of niet.  Wat was de boodschap?  Hoe werd die gebracht?  Wat maakte dat het aangenaam was of niet?  Welke kenmerken kan je hieruit afleiden ?  Bespreek dit met je buurman/vrouw

 Geen - of +, alle feedback is waardevol  Concreet, precies, specifiek, meetbaar, helder, duidelijk  Gebaseerd op observaties  Beschrijving van gedrag  Niet persoonlijk, vanuit ik  In kleine porties; onmiddellijk en continu (geen uitstel, opsparen) en in proportie  Prioriteerbaar (eerst de dingen die belangrijkst zijn)  Veranderbaar  Informeren/bewust worden als doel

 Basishouding  Met een positieve ingesteldheid  Met geduld  Met begrip

 Gedrag  Ik merk – ik neem waar zonder oordeel en interpretatie  Effect/gevolg  Ik krijg dan het gevoel dat…….  De gevolgen voor anderen zijn …….  Behoefte  Ga na wat je zelf wil, wat is voor jouw belangrijk, wat is jouw motivatie  Druk dit uit in een verzoek  Ik zou graag hebben dat

 Vragen stellen over hoe deze feedback is aangekomen bij de ontvanger  Wat denk je?  Hoe zie jij dat?  Is dit herkenbaar?  Wat ga je met deze feedback doen?

 LUISTER-techniek  Lluister en laat uitspreken  Uvraag uitleg vraag naar voorbeelden  Iinleven en toon begrip  Svat samen  Thoe kan het anders in de toekomst?  Eerken de juiste delen en waardeer  Rreageer rustig

 Per drie  Zoek een reële situatie waarbij je aan iemand feedback zou willen geven  Eén persoon geeft feedback  Eén persoon ontvangt die feedback alsof dat hij/zij die persoon zou zijn  Eén persoon observeert  Wissel de rollen

 Wat zal je morgen anders aanpakken?  Feedback op deze sessie  Vragen over coaching: