Kennis- en expertisecentrum de Donderberg Lecso 10 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Veranderingen in de zorg
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Diversiteit & Jeugdzorg
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Harmonisatieplannen kabinet
De Almeerse ontwikkeling Integratie; kansen en bedreigingen.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
1zorg-route.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Even voorstellen Anja Hol
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Informatiebijeenkomst omwonenden KEC Weert
Administrateur-generaal
Kansen voor transformatie
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
MEE maakt meedoen mogelijk
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Gemeente utrechtse heuvelrug
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Opgaven in het sociale domein
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Kennis- en expertisecentrum de Donderberg Lecso 10 maart 2016

Aloysius Stichting, de Wijnberg, Mutsaersstichting en Stichting Onderwijs Midden Limburg onderkennen het belang van een integraal en afgestemd aanbod van onderwijs en zorg/behandeling en wensen hieraan een toekomstbestendige invulling te geven. Zij onderkennen de kansen en uitdagingen die de ontwikkelingen rondom Passend Onderwijs, Transitie Jeugdzorg en Participatiewet bieden. Lecso 10 maart 2016

Aloysius Stichting, de Wijnberg, Mutsaersstichting en Stichting Onderwijs Midden Limburg streven naar een gezamenlijke huisvesting voor hun onderwijs- en Zorgaanbod. Gilde Opleidingen (MBO) ondersteunt de inhoudelijke visie en wenst hieraan een actieve bijdrage te leveren. Lecso 10 maart 2016

Doelgroep:kinderen met een specifieke leer- en/of ontwikkelingsvraag Leeftijd:0 t/m 23 jaar Segment:onderwijs en zorg Aantal jongeren:ongeveer 690, waarvan er circa 250 gehuisvest worden in het IKC Lecso 10 maart 2016

Bestaande situatie: Versnipperd aanbod voor deze doelgroep, inmiddels VSO en OPDC onder een dak. Onderwijs en behandeling/zorg niet in elkaars nabijheid, inmiddels Spoorzoeker en Mutsaersstichting op een locatie. Op het kind afgestemde ontwikkeling is onvoldoende aanwezig: onderwijs, werk en samenleving. Acceptatie en integratie van alle kinderen binnen het onderwijs ongeacht hun leer- en/of ontwikkelvraag. Te weinig thuis nabij onderwijs voor kinderen met een specifieke leer- en/of ontwikkelingsvraag. Doelgericht investeren: op termijn maatschappelijk en financieel rendement. Lecso 10 maart 2016

Inhoudelijke synergie op 3 aspecten: 1.Gezamenlijke / gedeelde onderwijs- en zorgdoelen “naar meer continuïteit en een sluitende aanpak” 2.Wijze van onderwijs- / zorguitvoering “naar één proces rondom het kind” (één kind/één gezin één plan) 3.Beeldvorming omgeving en klimaat “naar een gebouw dat het inhoudelijk concept faciliteert” Lecso 10 maart 2016

1.Gezamenlijke / gedeelde onderwijs- en zorgdoelen “naar meer continuïteit en een sluitende aanpak” Versterken eenheid in regie (onderwijs-zorg) Optimaal ontwikkelingsperspectief kwetsbare doelgroep Probleem preventie / voorkomen vergroting zorgbehoefte Voorkomen en verminderen uitval / voortijdig schoolverlaten / thuiszitters Opstroom bevorderen / doorstroomperspectief binnen handbereik (onderwijs en arbeidstoeleiding) Expertise delen over doelgroep, met het reguliere onderwijs (overlap in o.a.: sociaal- emotionele problematiek, zorgvraag, stoornissen, autisme, etc.) Vergroten professionaliteit van de keten Lecso 10 maart 2016

2.Wijze van onderwijs- / zorguitvoering “naar één proces rondom het kind”(één kind/één gezin één plan) Eén kind/één gezin één plan Organisatie onderwijs / zorgproces rondom het kind Multidisciplinaire en integrale zorgteams (organisatieoverstijgend) Korte lijnen Schotten verdwijnen Flexibiliteit in programma en ruimte (meer kinderen / jongeren/gezinnen te helpen in dezelfde omgeving) Beantwoording hulp / zorgvraag beter te garanderen (“minder loslopende leerlingen en thuiszitters”) Lecso 10 maart 2016

3.Beeldvorming omgeving en klimaat “naar een gebouw dat het inhoudelijk concept faciliteert” Gezamenlijke huisvesting = kader om verbinding vorm te geven Eén integraal concept (niet iedereen hoeft alles zelf te hebben) Wisselingen in vraag / omvang flexibel op te vangen Vormgeven 4 leefsferen (onderwijs, zorg, vrijetijd en sociale media ) Niet-stigmatiserend, positief imago Uitdagend op niveau van de doelgroep Zelfde klimaat: veilig en laagdrempelig Zelfde omgeving: structuur en overzicht Lecso 10 maart 2016

Voordelen op gemeentelijk en regionaal niveau: Goede voorziening voor kwetsbare doelgroep(en) Nieuw, maatgericht, perspectief Betere onderwijs-zorg-arrangementen Uniek integraal concept Minder bemoeienis (korte lijnen) Minder uitval Minder overlast, meer sociale veiligheid Minder leerlingenvervoer Bevordering ‘opstroom’ Arbeidstoeleidingsmogelijkheden vergroot Verbeterde voorbereiding op maatschappij Duurzaam ruimtegebruik Lecso 10 maart 2016

Meerwaarde voor de omgeving: Preventieve werkzaamheden voor en kennis delen met po/vo/vmbo/mbo Synergie uit de samenwerking met CJG en Jeugdvoorzieningen waaronder peuterspeelzalen, kinderopvang en BSO Vergaderruimten voor wijkorganisaties Ontmoetings- en activiteitenruimten voor ouderen en jongeren Sociale cohesie en veiligheid Verbeteren leefbaarheid en woonklimaat Aantonen middels MKBA. Lecso 10 maart 2016

Leshuisgedachte: Één omgeving voor de leerling / cliënt Optimaal ingericht rond behoeften van de leerling / cliënt Geen onderscheid in ruimten / organisaties Flexibel programma (inhoud) Flexibel ruimtegebruik Een integraal team met een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid Doorgaande leer- en ontwikkellijn Consequenties: Optimale benutting van expertise en faciliteiten Compact en efficiënt ruimteprogramma Lecso 10 maart 2016

Haalbaarheidsonderzoek: Visiedocument en intentie-overeenkomst Ruimtelijk Programma van Eisen Technisch Programma van Eisen Schetsontwerp Investeringen en dekkingsmiddelen Rapportage BMC Installatietechnisch advies Haalbaarheidsstudie koude-/warmteopslag Globale planschade-analyse Bureaustudie planologische ontwikkeling Advies aanbestedingsprocedure Subsidiescan Planning Lecso 10 maart 2016

Knelpunten: Toezichtskader door onderwijsinspectie. Rechtmatigheid en doelmatigheid van inzet van middelen. De leerling mag alleen maar in de groep blijven waar hij staat ingeschreven. We hebben te maken met drie CAO’s ( PO, VO en Jeugdzorg). Eventuele wijziging van de werktijden/werkdagen van de medewerker. Kunnen opgestelde zorgarrangementen onderdeel uit maken van de onderwijstijd? Lecso 10 maart 2016

Voordelen voor de medewerker: Mogelijkheid van flexibele werktijden. Vakantiespreiding. Door als partners gezamenlijk de doelgroep te bedienen blijft de formatie in een IKC gelijk. Bij krimp van de een en groei van de ander is er bij niemand sprake van boventalligheid. Brede inzetbaarheid. Meer mogelijkheden tot professionalisering en eventueel wisselen van werkzaamheden. Door gemiddelde lagere verblijfsduur van de leerling zal competentiegevoel medewerker toenemen. Nauwere samenwerking met het regulier onderwijs. Expertise is zowel inter als extern inzetbaar. Lecso 10 maart 2016

Meer informatie? Lecso 10 maart 2016