AMBTELIJKE TOETS AAN REDELIJKE EISEN VAN WELSTAND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning
Advertisements

RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
Team Kleine vergunningen Bouwinitiatieven van beperkte omvang.
Nunspeet Initiatiefvoorstel ‘schuilstallen in het buitengebied’
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Raadsinformatiebijeenkomst inzake Kabinetsbesluit welstandstoezicht 8 januari 2009.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Limburg in VORm Provincie Limburg intern II, 24 mei 2007.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Bestemmingsplannen Beleid Bouwen Vergunningen APV Handhaven
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
Wijzigingen van het Vrijstellingenbesluit stedenbouwkundige vergunningen VVSG RvB 2 september 2015 Xavier Buijs, hoofd dienst omgeving & stafmedewerker.
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
3 februari 2016 Roadshow omgevingswet
Bouwmelding.  Commissie (Dekker) Fundamentele Verkenning Bouw  Onderzoek naar de rol van wet- en regelgeving in het hele bouwproces  Modernisering.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Voorstellen Ir. J.B. (Hans) de Mare Mare Architectuur & Advies, Helmond voormalig architect (-directeur) bij Eindhovense bureaus tot voor kort bestuurslid.
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Toekomstvisie Raamsdonk Pilot Raamsdonk Raamsdonk (27 oktober 2008)
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Fusieschool in het midden van het dorp. Namens. NOORD & ZUID.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Ruimtelijke Ordening in Dordrecht Presentatie in de adviescommissie fysieke leefomgeving van de gemeenteraad op 20 mei 2014.
Gemeente Boekel Agenda 1.Notitie “Verantwoorde veehouderij in Boekel” 2.Bestemmingsplan Buitengebied Kadernota Notitie reikwijdte & Detailniveau plan-MER.
Informerende Raadsbijeenkomst Dinsdag 18 januari 2011 Thema: “Duurzame ontwikkelingsruimte grondgebonden melkrundveehouderij”
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
WELSTAND WOERDEN RAADSDISCUSSIE, 4 OKTOBER WELSTAND WOERDEN VASTGESTELD JUNI 2004.
Weg naar Wouw 40 Technisch beraad - Presentatie -.
1 Ruud Oude Griep Visie de Fuik. 2 Doel van de visie  Visie:  Realistisch  Uitvoerbaar  Opknappen van de Fuik  Herontwikkeling van de Fuik (bestaande.
RUIMTELIJKE KWALITEIT Presentatie voor de commissie Samen Wonen Gemeente Ridderkerk Donderdag 7 maart
Rapportage Uitvoering Welstandsbeleid in 2012 Voorbereidende Vergadering, 9 april 2013 Dia 1 Functie Welstandstoezicht: Te beoordelen of het uiterlijk.
Lunchlezing 9 juni 2016 Wetsvoorstel Private kwaliteitsborging voor het Bouwen.
We beginnen meteen! Schrijf vast op welke vraag/vragen u beantwoord wilt zien in deze sessie! (Geeltjes op de muur plakken) We beginnen meteen! Schrijf.
Omgevingsplan Rijnhaven Oost Brug naar de Omgevingswet.
Waddeneilanden % duurzame energie Zonnepark Ameland (Gelof Metz en Luc van Tiggelen)
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Presentatie Antennebeleid Welkom. Onderwerpen presentatie  Aanleiding opstellen beleid  Huidige situatie  Inhoud beleid  Procedure tot vaststelling.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Brede Bijeenkomst 6 oktober Themagroep Hemelwater WINNET, water innovatie netwerk Pitch door dhr. Herman Geerdes, Presentatie door Jacob van Wier/Erik.
PvA Nieuwe welstandsnota
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Gezondheid & de Omgevingswet
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Wijzigingen publiek bouwrecht en ICT aan de orde Peter de Haan
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Bestemmingsplan Buitengebied
Omgevingswet en Gezondheid
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten
Sanering bij wegreconstructie Verplichtingen en kansen
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Jurisprudentie Teksten lezen.
Private Kwaliteitborging
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

AMBTELIJKE TOETS AAN REDELIJKE EISEN VAN WELSTAND

Aanleiding 1.Huidige wettelijke situatie t.o.v. welstandstoets Verplichting onafhankelijke deskundige commissie 2.Beoogde veranderingen Omgevingswet t.o.v. welstandtoets Geen verplichting meer voor onafhankelijke welstandscommissie Welstandnota (en bestemmingsplannen) overhevelen naar ‘omgevingsverordening Voordelen: welstandscriteria worden enger en concreter dus duidelijker te lezen Nadelen: engere criteria betekent minder ontwerpvrijheid burger 3.Brief minister Donner Brief 22 november 2011, vooruitlopend op omgevingswet reeds anticiperen Begin 2012 is gebleken dat dit juridisch gezien niet mogelijk is Verandering wordt nu meegenomen in wijziging Bor, begin 2013

4.Standpunt college B&W Vooruitlopend op wijziging Bor, gedeeltelijke ambtelijke toets welstand Ambtelijke toets enkel mogelijk mits wordt voldaan aan voorwaarden Reden: Deregulering Sneller en efficiënter vergunningen afhandelen Flexibeler (ambtelijke toets kan dagelijks plaatsvinden) Kostenbesparing

Voorwaarden ambtelijke toets aan welstand Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –agrarische gebouwen in het buitengebied –reclame –de objectcriteria –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld

Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –de objectcriteria –reclameobjecten –agrarische gebouwen in het buitengebied –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld Voorwaarden ambtelijke toets aan welstand

Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –agrarische gebouwen in het buitengebied –reclame –de objectcriteria –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld Voorwaarden ambtelijke toets aan welstand

Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –agrarische gebouwen in het buitengebied –reclame –de objectcriteria –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld Voorwaarden ambtelijke toets aan welstand

Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –de objectcriteria –reclamecriteria –agrarische gebouwen in het buitengebied –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld Naast bovenstaande concrete welstandscriteria, ook voor onderstaande bouwwerken toetscriteria op te stellen: –Gebouwen en bouwwerken op bedrijventerreinen –Trendsetters (bijvoorbeeld dakopbouwen) –Dakkapellen (die vergunningsplichtig zijn) –Uitbouwen bij hoekwoningen (toevoegen aan objectcriteria) –Woonwagens

Voorwaarden ambtelijke toets aan welstand Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –de objectcriteria –reclamecriteria –agrarische gebouwen in het buitengebied –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld Naast bovenstaande concrete welstandscriteria, ook voor onderstaande bouwwerken toetscriteria op te stellen: –Gebouwen en bouwwerken op bedrijventerreinen –Trendsetters (bijvoorbeeld dakopbouwen) –Dakkapellen (die vergunningsplichtig zijn) –Uitbouwen bij hoekwoningen (toevoegen aan objectcriteria) –Woonwagens

Voorwaarden ambtelijke toets aan welstand Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –de objectcriteria –reclamecriteria –agrarische gebouwen in het buitengebied –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld Naast bovenstaande concrete welstandscriteria, ook voor onderstaande bouwwerken toetscriteria op te stellen: –Gebouwen en bouwwerken op bedrijventerreinen –Trendsetters (bijvoorbeeld dakopbouwen) –Dakkapellen (die vergunningsplichtig zijn) –Uitbouwen bij hoekwoningen (toevoegen aan objectcriteria) –Woonwagens

Voorwaarden ambtelijke toets aan welstand Uitgangspunt: willekeur, partijdigheid en een ondeskundige toets voorkomen Ambtelijke toets enkel bij bouwwerken waarvoor concrete welstandscriteria zijn opgesteld: –de objectcriteria –reclamecriteria –agrarische gebouwen in het buitengebied –nieuwbouwlocaties waar beeldkwaliteitvoorschriften zijn vastgesteld Naast bovenstaande concrete welstandscriteria, ook voor onderstaande bouwwerken toetscriteria op te stellen: –Gebouwen en bouwwerken op bedrijventerreinen –Dakkapellen (die vergunningsplichtig zijn) –Trendsetters (bijvoorbeeld dakopbouwen) –Uitbouwen bij hoekwoningen (toevoegen aan objectcriteria) Werkwijze ambtelijke toets: –Ambtelijke toets wordt uitgevoerd door secretarissen commissie ruimtelijke kwaliteit –Beide secretarissen moeten een plan hetzelfde beoordelen –Bij verschillende beoordeling of twijfel, plan voorleggen aan commissie (achtervang) –Klant heeft altijd de mogelijk om plan aan de commissie ruimtelijke kwaliteit voor te leggen

Overige bouwwerken voorleggen aan Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Grote impact op omgeving Rekening houden met belangen omwonenden Algemeen belang is groter dan particulier belang Onmogelijkheid en onwenselijkheid om alles in concrete toetscriteria te vertalen. Dit is te beperkend en géén garantie dat geen onwenselijke situaties ontstaan. Voorbeelden: –Inpassing nieuwe woningen in bestaande bebouwde omgeving (passend binnen toetscriteria, maar ruimtelijk-esthetisch onwenselijk)

Voorbeelden: grote impact bestaande omgeving

Overige bouwwerken voorleggen aan Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Grote impact op omgeving Rekening houden met belangen omwonenden Algemeen belang is groter dan particulier belang Onmogelijkheid en onwenselijkheid om alles in concrete toetscriteria te vertalen. Dit is te beperkend en biedt géén garantie tegen onwenselijke situaties ontstaan. Voorbeelden: –Inpassing nieuwe woningen in bestaande bebouwde omgeving (passend binnen toetscriteria, maar ruimtelijk-esthetisch onwenselijk) –Inpassing nieuwe woningen in bestaande bebouwde omgeving (niet passend binnen toetscriteria, maar ruimtelijk-esthetisch wel inpasbaar)

Voorbeelden: ontwerpvrijheid burger

Overige bouwwerken voorleggen aan Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Grote impact op omgeving Rekening houden met belangen omwonenden Algemeen belang is groter dan particulier belang Onmogelijkheid en onwenselijkheid om alles in concrete toetscriteria te vertalen. Dit is te beperkend en géén garantie dat geen onwenselijke situaties ontstaan. Voorbeelden: –Inpassing nieuwe woningen in bestaande bebouwde omgeving (passend binnen toetscriteria, maar ruimtelijk-esthetisch onwenselijk) –Inpassing nieuwe woningen in bestaande bebouwde omgeving (niet passend binnen toetscriteria, maar ruimtelijk-esthetisch wel inpasbaar) –Forse uitbreidingen van bestaande woningen (niet zijnde trendsetters) –Grotere uitbreidingen bij bedrijven en bedrijven op een zichtlocatie –Bouwwerken in een gevoelig gebied (welstandsniveau 1 gebieden)

Juridische risico’s Werkwijze pas wettelijk geregeld in Bor en Omgevingswet Bij bezwaar, alsnog juiste wettelijke procedure volgen Negatieve ambtelijke beoordelingen alsnog voorleggen aan de commissie ruimtelijke kwaliteit (tot gewijzigde Bor in werking treedt) Ingang nieuwe werkwijze Na vaststelling bouwbeleidsplan door college

Overige verbeterpunten werkwijze commissie ruimtelijke kwaliteit Van beoordelen naar adviseren (nog) meer toetsen op hoofdlijnen Betere informatieverstrekking over taak commissie ruimtelijke kwaliteit (aan klant en op internet)

Vragen