De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten"— Transcript van de presentatie:

1 Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten

2 Gert Moolenschot

3 Programma Attributie en delegatie Een goede ruimtelijke ordening
Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening: Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid (kruimelgevallenregeling) Projectafwijkingsbesluit Verklaring van geen bedenkingen Categorieën van gevallen waarin geen vvgb nodig is

4 Attributie, delegatie en mandaat

5 Attributie De wetgever bepaalt in een wet welk bestuursorgaan bevoegd is om die specifieke bevoegdheid uit te voeren. Het wettelijk voorschrift hoeft geen wet in formele zin te zijn. Het kan ook een verordening zijn! Gemeenten, provincies en waterschappen hebben daarnaast natuurlijk de mogelijkheid om voor hun eigen grondgebied eigen autonome regelingen te maken.

6 Delegatie Delegatie = overdragen van een (door attributie verkregen) bevoegdheid aan een ander die dit onder eigen verantwoordelijkheid doet (artikel 10:13 Awb) Alleen delegeren als dit in de wet staat

7 Een goede ruimtelijke ordening

8 Een goede ruimtelijke ordening
Alle organen betrokken bij ruimtelijke afwegingen zullen: Besluiten altijd goed moeten motiveren De nodige zorgvuldigheid moeten betrachten En dit altijd vanuit het gedachtegoed van een goede ruimtelijke ordening (en momenteel als opmaat naar de Omgevingswet vanuit een goed woon- en leefklimaat)

9 Een goede ruimtelijke ordening

10 Een goede ruimtelijke ordening

11 Een goede ruimtelijke ordening
Met als basis structuurvisie Vertaald in bestemmingsplannen Maar ook vanuit de huidige ontwikkelingen en dynamiek van de maatschappij

12 Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening
Buitenplanse afwijkingsbevoegdheden Of Projectafwijkingsbesluiten

13 Bevoegdhedenverdeling
Voor ‘eenvoudige’ besluiten ook eenvoudige procedure volgen Voor ‘ingrijpende’ besluiten ook ‘ingrijpende’ procedure volgen

14 Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening
Buitenplanse afwijkingsbevoegdheden

15 Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid
Wanneer deze bevoegdheid mag worden toegepast is bepaald in: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Besluit omgevingsrecht (Bor) inclusief bijlage II Wet bepaalt dat college bevoegd gezag is (attributie)

16 Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid
Categorieën van gevallen waarin college af mag wijken: Opgenomen in artikel 4 bijlage II Bor In die gevallen verplicht eenvoudige procedure volgen (sanctie: vergunning van rechtswege)

17 Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid
Steeds afwegen vanuit ”goede ruimtelijke ordening” Mogelijkheid opstellen beleid (zie ook beleidsregels 2014 Zederik) Oppervlakte OF bouwvolume niet toenemen: vergissing of bewust. MvT zegt hier niets over

18 Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid
Binnen de categorieën diverse begrippen zoals: Binnen de bebouwde kom Bijbehorend bouwwerk Enz. In een aantal gevallen inmiddels nodige jurisprudentie t.b.v. begripsafbakening (wat valt er wel en wat valt er niet onder)

19 Buitenplanse afwijkingsbevoegdheid
Een aantal van de opgenomen categorieën

20 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 1
Bouw of uitbreiding van bijbehorend bouwwerk Indien buiten de bebouwde kom: 150 m2 Maximaal 5 m1 hoog

21 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 4
Dakterassen, dakopbouwen, dakkapellen, uitbreiding met een bouwdeel van ondergeschikte aard, voorzieningen gericht op isolatie

22 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 4

23 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 8
Niet-ingrijpende herinrichting openbaar gebied, onder meer: Parkeerplaatsen in groenstrook Verleggen trottoirs Aanbrengen groenvoorzieningen

24 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9
Gebruiksveranderingen van bestaande bouwwerken binnen de bebouwde kom: In samenhang met bouwactiviteiten: Mits oppervlakte en volume niet vergroten Ook voor aansluitende terrein Ook voor aansluitende terrein: is in lijn met jurisprudentie. Vraag is of je nu expliciet ook deze vergunning voor gebruik aansluitende terrein moet vragen en verlenen

25 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9

26 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9

27 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9
Gebruiksveranderingen van bestaande bouwwerken: Ook buiten de bebouwde kom voor logiesfuncties werknemers (hoeven dus niet de EIGEN werknemers te zijn?!) de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen Ook voor aansluitende terrein: is in lijn met jurisprudentie. Vraag is of je nu expliciet ook deze vergunning voor gebruik aansluitende terrein moet vragen en verlenen

28 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9

29 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 9
Mogelijkheid bevoegd gezag tot opstellen beleidsregels Daarmee meer duidelijkheid maar minder flexibiliteit Oppervlakte OF bouwvolume niet toenemen: vergissing of bewust. MvT zegt hier niets over

30 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 11
Vangnetbepaling ander gebruik dan in onderdelen 1 tot en met 10: Maximaal 10 jaar (inclusief verlenging(en)) Aannemelijk moet zijn dat activiteit kan en zal worden beëindigd Dus geen onomkeerbare gevolgen Dat moet vaststaan bij verlenen vergunning Dus geen bos

31 Bijlage II Bor, art 4 onderdeel 11
Dus wel noodwinkels en ook overloopparkeren efteling op agrarische grond.

32 Bijlage II Bor, art 4 Voldoen grenswaarden WGH onderdelen 1, 9 en 11
Verplichte beoordeling luchtkwaliteit onderdelen 9 en 11 Oppervlakte OF bouwvolume niet toenemen: vergissing of bewust. MvT zegt hier niets over

33 Reikwijdte art 5 Doel: voor activiteiten met aanzienlijk negatieve gevolgen voor het milieu uitgebreide procedure volgen. Artikel 4, onderdelen 9 en 11, is niet van toepassing op een activiteit als bedoeld in onderdeel C of D van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage.

34 Reikwijdte art 5 Heersende opinie: wet kan redelijkerwijs niet anders uitgelegd dan dat drempelwaarden mede bepalend zijn. Uitspraken lagere rechters: moet grote impact hebben op milieu

35 Reikwijdte art 5 MAARRRRRRRR:
drempelwaarden niet relevant om te bepalen of sprake is van een kruimelgeval. Vovo ABRSt: dec 2016 ECLI:NL:RVS:2016:3279 Let OPPPPPPP: Is een voorlopige uitspraak. Bodemzaak volgt!!!!!

36 Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten ruimtelijke ordening
Projectafwijkingsbesluit Verklaring van geen bedenkingen Categorieën van gevallen waarin geen vvgb nodig is

37 PAB Indien geen kruimelgeval dan automatisch Projectafwijkingsbesluit
Daarmee: Uitgebreide aanvraag Uitgebreide (ingrijpende) procedure (26 weken) College bevoegd gezag Verklaring van geen bedenkingen gemeenteraad

38 PAB Categorieën van gevallen waarin geen vvgb nodig is:
Door de raad te nemen Gelijk te stellen aan delegatie College dan eigenstandig bevoegd Besluit genomen door raad op 2 juli 2012

39 Conclusies afwijkingsbevoegdheden
College (bijna) altijd bevoegd gezag Directe zeggenschap raad: Alleen bij PAB’s en Mits niet op lijst categorieën van gevallen Onduidelijkheid over afbakening werkingssfeer onderdelen artikel 4 bijlage II Bor Risico op vergunning van rechtswege

40 Copyright © 2017, Academie voor Openbaar Bestuur, Waalwijk
Copyright © 2017, Academie voor Openbaar Bestuur, Waalwijk. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur


Download ppt "Bevoegdhedenverdeling afwijkingsbesluiten"

Verwante presentaties


Ads door Google