Peer support op Cartesius
Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling. Peers, uit het Engels: A person of the same age, status, or ability as another specified person. De kracht: gelijken spreken dezelfde ‘taal’, delen ervaringen en kunnen elkaars voorbeeld zijn. Jongerejaars krijgen de benodigde aandacht, zodat zij niet achterop raken of onzeker worden. Ouderejaars worden uitgedaagd om hun talent in te zetten voor anderen. Die verantwoordelijkheid zorgt voor extra uitdaging. Sluit aan bij de missie en visie van het Cartesius: veiligheid om jezelf te kunnen zijn, het centraal stellen van de leerling, iedereen leert.
4V/4H
Peer leaders Worden geselecteerd eind 3 de klas. Worden per tweetal aan een brugklas gekoppeld. zijn vanaf de eerste introductiedagen van de brugklassers actief aanwezig. Volgen intervisie bijeenkomsten. Peer leaders begeleiden bij schooluitjes en feestelijke activiteiten. Hebben ook een rol bij het geven van lesjes tijdens mentoruren over thema’s als pesten. Ondersteunen de brugklasmentor waar nodig. Zijn tijdens pauzes alert op hoe “hun bruggers” met elkaar en anderen omgaan, en zijn op ieder moment aanspreekbaar voor de leerlingen uit hun brugklas.
Alpha/Bèta/Gamma Coaches Zijn gemotiveerde leerlingen uit de bovenbouw Coachen leerlingen uit jaar 1, 2 en 3 Na schooltijd; 6e of 7e lesuur In kleine groepjes of één op één uitleg Huiswerk maken kan leuk zijn! Docenten en stagiaires begeleiden de coaches Aanwezigheid wordt gecommuniceerd met mentoren.
Krijgen vooraf training in didactiek Intervisie en begeleiding Voeren een aantal docenttaken uit. Wetenschappelijk bewezen: praten en uitleggen van eigen werk zorgt voor niveau-verhoging. Werkt twee kanten op: Coach en zijn pupil wordt expert.
Een aantal indrukken…