De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere"— Transcript van de presentatie:

1 Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere. Leerlingen uit 5vwo aan het woord. Analyse en evaluatieonderzoek naar i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere, gezien vanuit de leerling. Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

2 Aanleiding van de opdracht
I(ndividueel)-coachuur vs. mentoruur Waarom? Doel Vastgestelde invulling van drie jaarthema’s: LOB Leren leren Sociaal-emotioneel Perspectief docenten vs. perspectief leerlingen Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

3 Mijn onderzoek: Doelstellingen: 1. Helder krijgen of en hoe de leerling de drie jaarthema’s terugziet in zijn coachuur. 2. Helder krijgen of de leerling de invulling als zinvol ervaart en waarom wel/niet. Onderzoeksvraag: In hoeverre zien de leerlingen van 5vwo de drie jaarthema’s terug in hun i-coachuren en in hoeverre en waarom ervaren zij deze invulling als zinvol? Product: - Evaluatierapport + aanbevelingen - Presentatie voor de mentoren Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

4 Onderzoeksgroep Vragenlijst onder 5vwo (n=43)  geanalyseerd in SPSS
Er is aandacht besteed aan… Ja Nee Weet ik niet Ik vind het nuttig om aandacht te besteden aan… Mee oneens Enigszins mee oneens Enigszins mee eens Mee eens Interviews met zes leerlingen: semi-gestructureerd Plan van aanpak vs. uitvoering Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

5 Resultaten Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

6 LOB Wordt niet teruggezien Grote spreiding zinvolheid Decaan
Meisjes vs. jongens Tevreden vs. ontevreden Decaan Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

7 Leren leren Wordt wel teruggezien: Wordt niet teruggezien:
Doelen stellen: bewuster worden, altijd hetzelfde invullen Reflectie: altijd hetzelfde invullen Wordt niet teruggezien: Omgaan met toetsdruk, maar wel belangrijk! Motivatie en discipline bij leren, maar wel belangrijk! Feedback verzamelen over hoe je leert + leren plannen voor de SE-week: ‘ontevreden leerlingen’ Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

8 Sociaal-emotioneel Erg verdeeld, neigt naar nee
Groepsgrootte bij persoonlijke problemen Zelf naar je mentor toegaan, of… Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

9 Overige bevindingen Kwantiteit vs. nut: 2 à 3 keer per trimester
Indeling van de groepjes Mentor als vakdocent Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

10 Aanbevelingen Een-op-eengesprekken om behoefte vast te stellen en even persoonlijk te kunnen praten. Indeling groepjes op basis van behoeftes. Benadruk de rol van de decaan. Minimaal twee i-coachmomenten per trimester. Leren leren wordt belangrijk gevonden: Doelen stellen is fijn, maar kom hier als mentor op terug bij de leerlingen. Besteed in ieder geval aandacht aan ‘omgaan met toetsdruk’, ‘motivatie en discipline bij het leren’ en ‘feedback verzamelen over hoe ze leren’. Leerlingen die er slecht voor staan vinden het leren plannen voor de toetsweek uitermate belangrijk. Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

11 Implementatie Presentatie mentoren: C- én A-afdeling
Vast uur inroosteren voor i-coach Reflectieformulieren Reacties mentoren Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding

12 Vragen? Profielproduct Karin Groen, Interfacultaire Lerarenopleiding


Download ppt "Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere"

Verwante presentaties


Ads door Google