Informatie EN-VO-LWS1
Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek
Doelstelling Leerwerkstage 1 Formeel: ‘Je werkt in de beroepspraktijk aan de SBL-competenties. Het vereiste niveau is in de bijhorende gedragsindicatoren uitgewerkt. ‘ ‘Je kunt na afronding van onderwijseenheid motiveren of je docent wil worden en of het beroep bij je past.’
Doelstelling Leerwerkstage 1 Dus eigenlijk maar twee dingen: De student moet het basisniveau halen en bepalen of het beroep bij ze past Antwoord op de vraag: Wil je het en kun je het leren?
Taken vakcoach Begeleiden student Je laten observeren en het nabespreken daarvan Voorbereiden en nabespreken onderwijsactiviteiten -> lesplanformulier Observeren onderwijsactiviteiten student Feedback geven op weekjournaals Begeleiden leerwerktaken vak, drama en onderwijskunde (‘vinger aan de pols’)
Verplichte activiteiten studenten Observeren onderwijssituaties / docent – en leerling gedrag (koppeling met de theorie) Onderzoek naar pedagogisch- didactisch klimaat en identiteit Zicht krijgen op toetsen en methode Interview over taken docent Uitvoeren onderzoek ‘de leerlingen en mijn schoolvak’ Minimaal vijf lessen/onderwijsactiviteiten voorbereiden, uitvoeren en evalueren Videomontage + reflectie De verwerking van de activiteiten worden opgenomen in het LWS- dossier.
Beoordelingsprocedure Tussenevaluatie rond eerste week april -> Deel verplichte activiteiten + competentie ontwikkeling + planning activiteiten Coach en LWB-er geven feedback (mondeling en/of schriftelijk) Beoordelingsgesprek Begin juni -> dossier; alle verplichte activiteiten = beheersen SBL- competenties op basis niveau Coach en LWB-er geven feedback & beoordeling, LWB-er beoordeelt formeel.
Handboek leerwerkstage Vrijwel alle zaken rondom de stage kun je terug vinden in het handboek. Studenten nemen handboek voor vakcoach mee.
Discussie Deze leerwerktaak riep bij een aantal vakcoaches weerstand op. Is dat terecht? Het blijkt dat slechts ca 80% van de SBL-competenties op de meeste stagescholen geoefend/uitgevoerd kunnen worden, In het basisonderwijs minder. Hoe gaan we daarmee om?