Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Les 7: het voorbereiden van een les
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Aan de slag met competenties beoordelen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Voortgangsgesprek fase 1
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe bereid je lessen voor?
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Voortgangsgesprek LiO 2014
Workshop evalueren Dcp
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Werkveldconferentie 13 november 2014
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Studie Loopbaan Coaching
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Studieloopbaancoaching
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Competentieprofiel CMD
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
Observeren en rapporteren
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Mijn visie op onderwijs
Curriculaire spinnenweb
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
De start van werkplekleren 2a
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Informatie EN-VO-LWS1

Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek

Doelstelling Leerwerkstage 1 Formeel: ‘Je werkt in de beroepspraktijk aan de SBL-competenties. Het vereiste niveau is in de bijhorende gedragsindicatoren uitgewerkt. ‘ ‘Je kunt na afronding van onderwijseenheid motiveren of je docent wil worden en of het beroep bij je past.’

Doelstelling Leerwerkstage 1 Dus eigenlijk maar twee dingen: De student moet het basisniveau halen en bepalen of het beroep bij ze past Antwoord op de vraag: Wil je het en kun je het leren?

Taken vakcoach Begeleiden student Je laten observeren en het nabespreken daarvan Voorbereiden en nabespreken onderwijsactiviteiten -> lesplanformulier Observeren onderwijsactiviteiten student Feedback geven op weekjournaals Begeleiden leerwerktaken vak, drama en onderwijskunde (‘vinger aan de pols’)

Verplichte activiteiten studenten Observeren onderwijssituaties / docent – en leerling gedrag (koppeling met de theorie) Onderzoek naar pedagogisch- didactisch klimaat en identiteit Zicht krijgen op toetsen en methode Interview over taken docent Uitvoeren onderzoek ‘de leerlingen en mijn schoolvak’ Minimaal vijf lessen/onderwijsactiviteiten voorbereiden, uitvoeren en evalueren Videomontage + reflectie De verwerking van de activiteiten worden opgenomen in het LWS- dossier.

Beoordelingsprocedure Tussenevaluatie rond eerste week april -> Deel verplichte activiteiten + competentie ontwikkeling + planning activiteiten Coach en LWB-er geven feedback (mondeling en/of schriftelijk) Beoordelingsgesprek Begin juni -> dossier; alle verplichte activiteiten = beheersen SBL- competenties op basis niveau Coach en LWB-er geven feedback & beoordeling, LWB-er beoordeelt formeel.

Handboek leerwerkstage Vrijwel alle zaken rondom de stage kun je terug vinden in het handboek. Studenten nemen handboek voor vakcoach mee.

Discussie Deze leerwerktaak riep bij een aantal vakcoaches weerstand op. Is dat terecht? Het blijkt dat slechts ca 80% van de SBL-competenties op de meeste stagescholen geoefend/uitgevoerd kunnen worden, In het basisonderwijs minder. Hoe gaan we daarmee om?