Rekencoördinator Return on investment 11 maart 2016 Ingeborg van den Heuvel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De ontwikkeling van de 7 competenties
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Presentation Of Learning
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Freudenthal Instituut
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Oog voor slimme kinderen?!
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Stagecoördinatie op De Rank
Begeleiden, hoe doe je dat?
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Methodiek: Plancyclus
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
ERWD Training ERWD MBO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
VSV Ouderbetrokkenheid Commerciële beroepen & Juridische beroepen Francien Baltussen Marcel Verstraeten 10 december 2015 Niet alle verzuimers vallen uit.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Passend onderwijs.
Een vergadering organiseren
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Commissie voor vrijwilligerswerk
Rekenspecialist bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Arline Spierenburg november 2018
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Rekencoördinator Return on investment 11 maart 2016 Ingeborg van den Heuvel

Go for it! R Ingeborg Een sprookje….

De realiteit Schuldgevoel Ongenoegen Return on investment?

Hoe ervoor gegaan Taakoverzicht en planning aan directeur gepresenteerd Go for it!

Wordt gedaan Haalbaar (korte termijn) Haalbaar (lange termijn) Niet haalbaar TijdOpmerkingen GroepsniveauBewust bezig zijn met goed reken- wiskundeonderwijs X Lestijd Experimenteren, onderzoekenX Lestijd Bijhouden literatuur over reken-wiskunde- onderwijs voor de eigen klassensituatie X 2 u / mnd Bewust omgaan met zorgleerlingen op het gebied van rekenen-wiskunde X Lestijd/ 1 u /mnd LeerkrachtniveauVraagbaak/luisterend oor (informeel) collega’s X 1 u / mnd Ondersteunen van beginnende collega’s op het gebied van rekenen-wiskunde X ? Klassenconsultatie en nabespreking X 1 u / mnd Op zorgniveauOndersteunen collega’s t.b.v. zorgkinderen*) x 2 u / mndWenselijk Analyseren methodeonafhankelijke toetsenX ½ u / mnd Onderzoek rekenzwakke leerlingen 1 u / mndWenselijk Bijhouden (literatuur) onderzoeksmiddelen X 1 u / mnd Team/schoolniveauBeheer van rekenmaterialen X 2 u / jrCoördineren per bouw Coördinatie/meedenken aanschaf en evalueren nieuwe rekenmethode X ½ u / mnd Kwaliteitsbewaking rekenen-wiskundeX ½ u / mndKan beter Bijhouden literatuur en websites reken- wiskundeonderwijs en doorspelen X ½ u / mndDoorspelen Deelnemen aan rekenconferenties en studiedagen en informatie doorspelen X 28 u / jrDoorspelen Intermediair tussen: directeur en collega’s, team en externen (o.a. schoolbegeleider ½ u /mnd Bevorderen deskundigheid van het team X ½ u/ 2 mnd Informatie geven aan ouders (bijv. ouderavond, stukjes in schoolkrant) X ½ u /mnd Taken rekencoördinator

Hoe ervoor gegaan Taakoverzicht en planning aan directeur gepresenteerd Planning uitgevoerd op de verschillende niveaus Reken- en techniekcircuit Leerlijn breuken Rekenproblemen 3 /4 Metriek stelsel: weeg- en meetkast Go for it!

Metriek stelsel: - eenduidigheid uitleg - weeg- en meetkast

Hoe ervoor gegaan Taakoverzicht en planning aan directeur gepresenteerd Planning uitgevoerd op de verschillende niveaus Reken- en techniekcircuit Leerlijn breuken Rekenproblemen 3 /4 Metriek stelsel: weeg- en meetkast Presentatie aan het team NVORWO vergadering Presentatie NRCD Contact met BOOR over netwerk Go for it!

Wat heeft het me opgeleverd? Aanspreekpunt/zichtbaarder Collega’s zien waarde, vragen om uren! Directeur ziet waarde, zoekt naar uren! Kleuterbouw nog uitdaging (cultuur) Return on investment voor mij en voor school Plezier in mijn vak! Wordt mijn hobby straks mijn werk?

Tips en ideeën: interactie ExternSchoolBouwLeerkrachtenOudersAnders Uitgevoerd / aanbod Idee / vraag Rondje inventariseren Rondje speeddaten

Wat neem jij vandaag mee? Wat heeft de interactie opgeleverd? Een overzicht van de vraag/aanbod vellen: Extern: Wat wordt al gedaan: Samenwerking met lector en hogeschool Netwerk opgezet Het Rekenplein in ontwikkeling samen met Beweeg Wijs Verzorgen van studiemiddag Stichtingbreed Waar is vraag naar: Netwerken in de schoolomgeving gezocht Landelijk netwerk gezocht Site of forum gezocht om vragen/visies te delen Netwerk vo/po gezocht Hoe krijg je uren binnen de school

School Wat wordt al gedaan: Implementeren van nieuwe rekenmethode Organisatie Grote Rekendag/ Kangoeroewedstrijd Schrijven rekenbeleidsplan Inventarisatie en organisatie rekenmaterialen Presentaties aan collega’s Expertisegroep binnen school opgezet Analyseren van resultaten Collega’s begeleiden en informeren Leerlingen begeleiden Wekelijks een ‘rekenuitdaging’ voor groep 5 t/m 8 met prijsje Leerlijnen rekenen zichtbaar in de klassen, afvinken wat behaald is Handelingsmodel/ drieslagmodel ingevoerd Rekenmaterialen aangeschaft Automatiseren op de kaart gezet Rekenplein met Beweegwijs Kleuterbouw: meer lijn in, vanuit doelen

Waar is vraag naar: Waar vindt je goede opzetten voor beleidsplannen/ hoe schrijf je ze? Wat is de beste opleiding voor rekencoördinator? Hoe stel je een dyscalculieprotocol op? Op zoek naar balans tussen belang van CITO en visie op de rekenlessen Hoe houd je je rekenmaterialen centraal op orde? Teambrede studiedag over leerlijnen rekenen Meer duidelijkheid over de rol van rekencoördinator Tips voor het opzetten van een reken-/techniekproject (welke stappen?) (stuur me een mailtje, heb ik wel opzetje voor) Rekenarrangementen: inhoud bepalen/ maken Kleuterbouw laten inzien dat ze heel belangrijk zijn: signalering daar is heel belangrijk Goede overgang van 2 naar 3 (niveau begint laag in groep 3) Hoe maak je een goed plan passende perspectieven Hoe pak je protocol ERWD goed aan

Bouw: Wat wordt al gedaan: Praten over de hiaten in de methode “Happy hour”: apps en websites aan collega’s laten zien Tijdens bouwvergadering: laatste rekennieuws, casus voorleggen, wat gaat er allemaal goed Aparte rekencommissie met 1 persoon uit elke bouw Minimaal 2x per jaar rekenmethode bespreken: inzet en gebruik Observaties Implementeren referentieniveaus Waar is vraag naar: Betrokken worden bij de andere bouwen, vaak tegelijkertijd bouwoverleg Betere afstemming over de doorgaande leerlijn Voorbespreking bij nieuw blok rekenen Gesprek tussen bouwen beter op gang brengen om leerlijnen helder te krijgen

Leerkrachten: Wat wordt al gedaan: Collegiale consultatie Lopende vragen bespreken/meedenken Leerkrachten stimuleren om bij elkaar in de les te gaan kijken Artikelen Volgens Bartjens verspreiden Kennis doorgeven dmv presentaties/workshops Nieuwsbrief met “praktische tips & suggesties” Groepsplan bespreken Waar is vraag naar: Kennis over diagnostische gesprekstechnieken Afstemming / samenwerking IB en RT Goede aanpak van onderzoek voor zorgleerlingen Hoe ga ik collega’s vertellen over nieuwe ontwikkelingen zonder ze te overvoeren

Ouders: Wat wordt er al gedaan: * Op info-avond “rekenstand” met informatie Tips in de nieuwsbrief (apps, websites) Meehelpen tijdens de Grote Rekendag Inzetten als rekenouders Info-avond rekenen / methode Uitleg over de moderne manier van rekenen Waar is vraag naar: Hoe communiceer ik naar ouders over rekenen en de methode Hoe zet ik een workshop op voor ouders over 1 onderwerp?

Anders: Wat wordt al gedaan: Trendanalyses in samenwerking met IB Nieuwe app: Goed Snel Rekenen voor het automatiseren, zonder toeters en bellen Uitwerken van een overzicht met alle doelen voor een ODL (orthodidactische leerroute) (Passende Perspectieven Het volgen van specialisatiemodules rekenspecialist Waar is vraag naar: Functie-omschrijving stichtingbreed Handige materialen voor de bibliotheek Poster metriek stelsel voor de hele school (stuur me een mailtje, dan kan ik ons format doorsturen!) Trendanalyses: waar liggen de verantwoordelijkheden CITO-analyses: hoe dan verder? Hoe bewaak ik mijn tijd (nu doe ik vaak andere dingen in mijn rekentijd) Facebook/linkdin pagina voor rekencoördinatoren

Go for it! Dank voor het uitwisselen van alle ideeën en vragen, doe er je voordeel mee, dan doe ik dat ook! Grote conclusie van vandaag : we hebben behoefte aan een goed professioneel netwerk, waarin we elkaar kunnen helpen en stimuleren.