1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Mijn gegevens op het web!?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Schrijven in passende stijl
het bouwen van een website
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Weet je wie ik ben ?.
Bezoekersgerichte teksten
Ken je kracht…Deel je kracht…
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Het schrijven van een verhaal
Boek Presentatie. Mijn Boodschap Door het lezen van dit boek….
Startviering Technicum 1 september 2015 STA OP.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Marketing Coen van Wetering
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Centraal Examen Nederlands
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het schrijven van een verhaal
De vraag is je beste vriend
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Samen sterk in verandering
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Het brancheboek.
Opdracht interviewen ouderen en technologie
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Wat maakt een PPT goed?.
Hoe schrijf je een recensie?
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Verzin een korte opvallende titel
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Reflectie over leren Naam vak.
Zichtbaarheid Creëren
L’OREAL PPD WERKSET - FACEBOOK ADS.
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

1

2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes

3 Niets nieuws! Storytelling – gedefinieerd als verhalen vertellen – is niets nieuws! Maar wat maakt een verhaal nou een goed verhaal? Vijf handige tips

4 Storytelling: enkele praktische tips 1. Wees authentiek en eerlijk Zorg dat je verhaal authentiek en eerlijk is, dat spreekt aan. Mensen prikken tegenwoordig zo door mooie verkoop/marketing praatjes heen en willen een gewone, authentieke menselijke stem horen. Durf je kwetsbaar op te stellen. Vertaling naar Hockeycorner.nl Laat de persoon/personen aan het woord die daadwerkelijk betrokken zijn (geweest). Mocht er een samenwerking zijn geweest met een externe partij (bv. een gemeente of sponsor), laat deze dan (ook) aan het woord.

5 Storytelling: enkele praktische tips 2. Leef je in en zorg voor herkenning Zorg dat je jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt en leef je in de doelgroep in. Zorg voor herkenning en je verhaal zal de doelgroep echt aanspreken. Wanneer iets tot de verbeelding spreekt trek je de aandacht en houd je deze aandacht ook vast. Vertaling naar Hockeycorner.nl Doordat Hockeycorner.nl een platform is voor verenigingen, door verenigingen, ben je aan de ene kant zelf de doelgroep en aan de andere kant de (mogelijke) schrijver van de content. Verplaats jezelf in de hulpbehoevende vereniging.

6 Storytelling: enkele praktische tips 3. Wees praktisch en concreet Kies een praktische insteek en kom met concrete actiepunten en resultaten. Men vraagt zich vaak direct af ‘What’s in it for me?’. Wanneer je feiten en cijfers noemt en resultaten laat zien, en zo het verhaal dus concreet maakt, weet men wat het jullie heeft gebracht en wat ze zelf ongeveer kunnen verwachten. Vertaling naar Hockeycorner.nl Formuleer een duidelijke boodschap, hou daarbij rekening met de behoefte van je doelgroep. Met praktische inzichten zorg je ervoor dat anderen het direct naar hun vereniging kunnen vertalen.

7 Storytelling: enkele praktische tips 4. Zorg voor een goede storyline Hoe korter, hoe beter! Gebruik een heldere opbouw  Aanleiding – Aanpak – Resultaat Zorg vervolgens voor goede ondersteunende materialen, waarbij visuele ondersteuning de voorkeur geniet. Vertaling naar Hockeycorner.nl De opbouw Aanleiding – Aanpak – Resultaat komt terug bij het invullen van de best practice op Hockeycorner.nl. Daarnaast is er de mogelijkheid om een video of om afbeeldingen toe te voegen als ondersteunend materiaal.

8 Storytelling: enkele praktische tips 5. Kies een passende vorm Heel voor de hand liggend is in woord en geschrift, maar veel sterker is visual storytelling. Enkele opties: Vertaling naar Hockeycorner.nl Iedere best practice wordt aan de hand van vaste invulvelden kort en bondig in woord en geschrift uitgewerkt. Daarnaast zijn er allerlei opties om de verdere uitwerking visueel vast te leggen. Door het toevoegen van videobestanden of afbeeldingen kan er dieper op de best practice in worden gegaan. -Infographic-Video -Cartoon-Fotografie -Animatie-Powerpoint

9 Tekstschrijven; een paar tips 1.Val met de deur in huis Vertaling Hockeycorner.nl: - Bedenk een titel en subtitel die direct duidelijk maken waar het om gaat

10 Tekstschrijven; een paar tips 2. Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen Vertaling Hockeycorner.nl: - Dat betekent dat de inhoud van de best practice liefst zo concreet mogelijk is. Indien mogelijk aangevuld met praktische bijlagen die het kopiëren van de best practice vereenvoudigen.

11 Tekstschrijven; een paar tips 3. Schrijf ‘scanbaar’ Vertaling Hockeycorner.nl: - Zet beschrijvende tussenkopjes boven de alinea’s zodat de tekst snel te scannen is - Werk met opsommingen en gebruik daarvoor de bullets van het redactieprogramma achter de inlog op hockeycorner.nl

12 Tekstschrijven; een paar tips 4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk Vertaling Hockeycorner.nl: - Gebruik korte zinnen, liefst niet meer dan 15 woorden - Maak alinea’s niet langer dan 5-6 regels

13 Tekstschrijven; een paar tips 5. Gebruik betekenisvolle linkteksten Vertaling Hockeycorner.nl: - Geef de bijlage een naam die duidelijk maat wat het is