1
2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes
3 Niets nieuws! Storytelling – gedefinieerd als verhalen vertellen – is niets nieuws! Maar wat maakt een verhaal nou een goed verhaal? Vijf handige tips
4 Storytelling: enkele praktische tips 1. Wees authentiek en eerlijk Zorg dat je verhaal authentiek en eerlijk is, dat spreekt aan. Mensen prikken tegenwoordig zo door mooie verkoop/marketing praatjes heen en willen een gewone, authentieke menselijke stem horen. Durf je kwetsbaar op te stellen. Vertaling naar Hockeycorner.nl Laat de persoon/personen aan het woord die daadwerkelijk betrokken zijn (geweest). Mocht er een samenwerking zijn geweest met een externe partij (bv. een gemeente of sponsor), laat deze dan (ook) aan het woord.
5 Storytelling: enkele praktische tips 2. Leef je in en zorg voor herkenning Zorg dat je jouw doelgroep duidelijk voor ogen hebt en leef je in de doelgroep in. Zorg voor herkenning en je verhaal zal de doelgroep echt aanspreken. Wanneer iets tot de verbeelding spreekt trek je de aandacht en houd je deze aandacht ook vast. Vertaling naar Hockeycorner.nl Doordat Hockeycorner.nl een platform is voor verenigingen, door verenigingen, ben je aan de ene kant zelf de doelgroep en aan de andere kant de (mogelijke) schrijver van de content. Verplaats jezelf in de hulpbehoevende vereniging.
6 Storytelling: enkele praktische tips 3. Wees praktisch en concreet Kies een praktische insteek en kom met concrete actiepunten en resultaten. Men vraagt zich vaak direct af ‘What’s in it for me?’. Wanneer je feiten en cijfers noemt en resultaten laat zien, en zo het verhaal dus concreet maakt, weet men wat het jullie heeft gebracht en wat ze zelf ongeveer kunnen verwachten. Vertaling naar Hockeycorner.nl Formuleer een duidelijke boodschap, hou daarbij rekening met de behoefte van je doelgroep. Met praktische inzichten zorg je ervoor dat anderen het direct naar hun vereniging kunnen vertalen.
7 Storytelling: enkele praktische tips 4. Zorg voor een goede storyline Hoe korter, hoe beter! Gebruik een heldere opbouw Aanleiding – Aanpak – Resultaat Zorg vervolgens voor goede ondersteunende materialen, waarbij visuele ondersteuning de voorkeur geniet. Vertaling naar Hockeycorner.nl De opbouw Aanleiding – Aanpak – Resultaat komt terug bij het invullen van de best practice op Hockeycorner.nl. Daarnaast is er de mogelijkheid om een video of om afbeeldingen toe te voegen als ondersteunend materiaal.
8 Storytelling: enkele praktische tips 5. Kies een passende vorm Heel voor de hand liggend is in woord en geschrift, maar veel sterker is visual storytelling. Enkele opties: Vertaling naar Hockeycorner.nl Iedere best practice wordt aan de hand van vaste invulvelden kort en bondig in woord en geschrift uitgewerkt. Daarnaast zijn er allerlei opties om de verdere uitwerking visueel vast te leggen. Door het toevoegen van videobestanden of afbeeldingen kan er dieper op de best practice in worden gegaan. -Infographic-Video -Cartoon-Fotografie -Animatie-Powerpoint
9 Tekstschrijven; een paar tips 1.Val met de deur in huis Vertaling Hockeycorner.nl: - Bedenk een titel en subtitel die direct duidelijk maken waar het om gaat
10 Tekstschrijven; een paar tips 2. Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen Vertaling Hockeycorner.nl: - Dat betekent dat de inhoud van de best practice liefst zo concreet mogelijk is. Indien mogelijk aangevuld met praktische bijlagen die het kopiëren van de best practice vereenvoudigen.
11 Tekstschrijven; een paar tips 3. Schrijf ‘scanbaar’ Vertaling Hockeycorner.nl: - Zet beschrijvende tussenkopjes boven de alinea’s zodat de tekst snel te scannen is - Werk met opsommingen en gebruik daarvoor de bullets van het redactieprogramma achter de inlog op hockeycorner.nl
12 Tekstschrijven; een paar tips 4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk Vertaling Hockeycorner.nl: - Gebruik korte zinnen, liefst niet meer dan 15 woorden - Maak alinea’s niet langer dan 5-6 regels
13 Tekstschrijven; een paar tips 5. Gebruik betekenisvolle linkteksten Vertaling Hockeycorner.nl: - Geef de bijlage een naam die duidelijk maat wat het is