WELKOM TRANSPARANT STUREN 16 februari 2012 Dr. Joost J. Vos Managing Consultant.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
Nationaal Innovatie Event
Hogescholen in Dialoog
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Maatschappelijk Aanbesteden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Participatie en een Klantenraad
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TOM keurmerk Marius Berendse.
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Lean Auditen Congres Kwaliteit: de volgende stap 28 oktober 2014
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Naar een optimaal HR - beleid
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Business en IT Consulting
Les 2 People-Centric Process Management. De wereld rondom BPM 1.Top Management en strategische keuzes 2.Kwaliteits Management 3.Verander Management “The.
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
leiderschap in planning & control
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Collectieve transitie en veerkracht
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Logistieke kwaliteitsprocessen
Een lerende en adaptieve organisatie
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

WELKOM TRANSPARANT STUREN 16 februari 2012 Dr. Joost J. Vos Managing Consultant

TNO Management Consultants  Wij werken aan succesvolle organisaties. Wij inspireren door verbinding & betrokkenheid en werken vanuit marktspecifieke kennis, deskundigheid en innovatie.  Wij werken vanuit de volgende thema’s: 1.Transparant Sturen; 2.Waarderend Leiderschap; 3.Auditen en Onderzoeken; 4.Lean werken; 5.Klantgerichtheid.

Pact op Zuid  Rotterdam Zuid maakt de komende 20 jaar de sprong naar het kwaliteitsniveau van de vier grote steden in ons land.  Dat betekent:  meer werk, hogere inkomens;  betere scholing en opleiding;  aantrekkelijker wonen. Hoe geef je leiding aan de transformatie?

Transparant sturen  Ontwikkelingen van kwaliteitsmanagement;  Sturen in een complexe dynamiek: transformatie en innovatie;  Leiderschap in planning & control;  Lean werken;  Wrap up.

Hoofdstromen van Kwaliteitsmanagement  Transformatie en innovatie  Appreciative Inquiry  Theory U  TQM  A3 methodiek  INK managementmodel  Balanced Scorecard  Methode TVB-sessie  Procesmanagement  Lean six sigma  ISO 9000  HKZ  SqEME Verrichten Inrichten Richten

De Münchhausenbeweging  Teveel Rotterdammers raken tussen wal en schip.  Ze redden het niet meer alleen en ze zetten hun toekomst op het spel.  Samenwerking tussen partners is nood- zakelijk om deze problemen aan te pakken. Initiatiefnemers (2005)  Martien Kromwijk  Piet Boekhoud  Henry van Vlodrop  Sjef Czyzewski  Aad van Nes  Dominic Schrijer Wonen WerkZorg Leren

Tijdlijn het Münchhausenmanifest Besprekingen van de Initiatiefgroep Zomerdebat “het souterrain van de woningmarkt” Besprekingen van de Procesgroep het Symposium Münchhausenbeweging De Sociëteit de Code of Conduct Baronnenbijeenkomsten 2 februari september 2004 Besprekingen met de wethouders ‘sociaal’

Beweging

Collectieve betrokkenheid bij een gemeen- schappelijk ideaal  Doelrationeel.  Waarderationeel. Oppositie  Politiek of cultureel.  Progressief of reactionair.  Gericht tegen externe ‘vijand’ of tegen eigen gedragspatronen. Activisme  Zichtbare bekrachtiging van de collectieve betrokkenheid.  ‘De tragiek van de beweging’ ontstaat als deze dreigt te stollen door formalisering of te verwateren als de sociale functie van de gemeenschap de overhand neemt.

De aanpak van de beweging: richting geven aan complexe transformatieprocessen Doorontwikkeling veiligheidshuizen Wet werken naar vermogen Modernisering gevangeniswezen

Behoefte aan focus

Van inspiratie naar gecoördineerde actie  Policy deployment en leiderschap zijn de ruggegraad van TQM (Oakland, 2011).  Transformationeel leiderschap bestaat uit vier dimensies: charisma, inspiratie, intellectuele stimulering en individuele aandacht (Bass, 1985).  Transactioneel leiderschap is gebaseerd op de uitwisseling van kosten en opbrengsten. Het werkt door het vastleggen van doelen, voortgangsbewaking en het beoordelen van resultaten (Bass, 1985).  Transactioneel leiderschap is een noodzakelijke voorwaarde voor de effectiviteit van transformationeel leiderschap. Het helpt om de relatie tussen leider en volger te bekrachtigen (Avolio, 1999).  Planning en control is het proces waarmee managers andere leden van de organisatie beïnvloeden om strategieën van de organisatie te implementeren (Anthony, 1988).

Van visie naar actie

Planning en control ActAct PlanPlanDoDoCheckCheck

Het A3 managementgesprek ActAct PlanPlanDoDoCheckCheck MobiliserenMobiliserenWaarderenWaarderen Leren / Reflecteren InspirerenInspireren Gras groeit niet harder door er aan te trekken

Onderzoeksdesign ( ) Leiderschap Performancemanagement (A3 Jaarplan; P1 ) Managementcommunicatie (A3 Managementgesprek; M1) Managementinformatie (A3 Digitaal; D1) Planning & Control Passief leiderschap Transformationeel leiderschap Transactioneel leiderschap

Aantoonbare effecten van de inzet van de A3 methodiek  Prestatiesturing en management communicatie hebben een sterke relatie met effect.  Transformationeel leiderschap heeft een sterke positieve invloed op de correlatie tussen prestatiesturing en effect.  Actief leiderschap (het construct van transactioneel en transformationeel leiderschap) heeft een sterke correlatie met effect.  Actief leiderschap en in het bijzonder transformationeel leiderschap speelt een verbindende en versterkende rol in de relatie tussen prestatiesturing en effect. Doeleman et al., 2012

Efficiënt en effectief organiseren

Lean  Lean staat voor slimmer, sneller en slanker.  Alles met de helft doen. “Each system produces exactly the results for which it is designed.” (Don Berwick, IHI, Boston) Vermijden van vermoeienissen:  Muri, inspannend werken.  Mura, oneffenheid in het proces: variatie/afwijking in de dienstverlening.  Muda, verspillingen: alle activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant.

Lean Six Sigma  De aanpak richt zich op een effectief georganiseerde werkplek, versimpeling van de werkomgeving, het verminderen van verkwisting terwijl de kwaliteit en veiligheid wordt verbeterd.

Transparant sturen  Helder zicht en heldere sturing op de opgave van de organisatie of van het systeem van de organisatie en haar partners. Transformatie en Innovatie  Gezamenlijk ontwikkelen van visie door stap voor stap in actie te komen. Leiderschap in planning en control  Ontwikkelen van sturing door de zich uitkristalliserende visie te vertalen naar concrete plannen en programma’s. Lean werken  Optimalisatie, het uitlijnen van processen en het vermijden van vermoeienissen.

VRAGEN?