Chronische aandoeningen en emotionele en gedragsproblemen bij adolescenten met een intellectuele beperking Barth Oeseburg Daniëlle Jansen Gezondheidswetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
Veranderingen in de zorg
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Minisymposium ChristenUnie
passend onderwijs en zorgplicht
Cluster 4 gerelateerde problemen
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
De grote sprong! VO PO.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Presentatie Continuümconcept
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Voortijdig schoolverlaten
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Kansen voor transformatie
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Project oriëntatie op het beroep
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
SPH voltijd Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 1 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
LPGGz Gouda 7 maart 2016 Erik Dannenberg. Transities / Transformaties WMO Jeugdwet Passend Onderwijs Participatiewet Zorgverzekeringswet Wet Langdurige.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Van object van zorg naar mensenrechten
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Thuiszitters weer terug naar school
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Chronische aandoeningen en emotionele en gedragsproblemen bij adolescenten met een intellectuele beperking Barth Oeseburg Daniëlle Jansen Gezondheidswetenschappen Public Health Research

Vandaag Inleiding 2.Chronische aandoeningen en emotionele en gedragsproblemen bij adolescenten met een intellectuele beperking 3.Hoe is uw samenwerking met scholen in het speciaal onderwijs (specifiek: SBO, cluster 3 en 4)?

Vandaag Inleiding 2.Chronische aandoeningen en emotionele en gedragsproblemen bij adolescenten met een intellectuele beperking 3.Hoe is uw samenwerking met scholen in het speciaal onderwijs (specifiek: SBO, cluster 3 en 4)?

Relevantie JGZ rol 0-19 –Rol onduidelijk gedefinieerd indien het gaat bij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (regulier – VO /PrO en speciaal / REC’s) – aantal contactmoment en waarover gaat het dan? Langdurige zorg = Ketenzorg –…waarin gepositioneerd? CvB, ZAT? Deskundigheid JGZ breed; bio-psycho-sociaal model Waarom van belang????

Kinderrechten Rechten van kinderen in het bijzonder artikelen 23, 28, 29 (gezondheidszorg en onderwijs) Rechten van personen met een “handicap” in het bijzonder artikel 27 (arbeid) –Nog niet geratificeerd door NL!! Kern: –“Iedereen doet mee” –Praktijken moeten zo georganiseerd zijn dat participatie gerealiseerd wordt –Overheid moet praktijken faciliteren –Lukt dat????

Een voorbeeld

Stijging Wajong Met dank aan???:. Medische technologie. “Stempeltjes plakken” Geld LGF, productie hulpverleners (inclusief reizen farmaceutische industrie…?). Calculerende Gemeentes ….Wajong dump. Calculerende Scholen / docenten …Leerling dump en LGF

Stijging Wajong “ De-pamperen / mensen zijn zelf verantwoordelijk” (individuele autonomie discours…maar wie is volledig individueel autonoom?....en hoe zit het met de groep mensen met intellectuele beperking? Kosten rijzen de pan uit (economisch discours) ….gaan we binnenkort de ING, ABN/AMRO e.d. sluiten?? Sociaal en juridisch discours geeft andere blik Kansen ipv kosten “Sociale kwestie”: Groep kwetsbaren stijgt Zorg is versnipperd / ineffectief Rechten: VN comité van de Rechten van het Kind in 2009 in haar “Concluding Observations” kritisch is over de uitvoering van deze rechten in NL, met name indien het om jongeren met beperkingen gaat?

Vandaag Inleiding 2.Chronische aandoeningen en emotionele en gedragsproblemen bij adolescenten met een intellectuele beperking 3.Hoe is uw samenwerking met scholen in het speciaal onderwijs (specifiek: SBO, cluster 3 en 4)?

Welke problemen hebben adolescenten met intellectuele beperking Voortgezet onderwijs Praktijkonderwijs scholen Regionale expertisecentra 1,2,3 Groningen en Drenthe Participatie 21 (88%) Vragenlijstonderzoek: Chronische aandoeningen: POLS (CBS) + Emotionele - en gedragsproblemen SDQ Participatie ouders: 1044 (48%) Participatie docent & huisarts (POLS+): 891 (85% toestemming ouders 767/891 (86%) docent 724/891 (81%) huisarts

Resultaten prevalentie chronische aandoening aantal en aard chronische aandoeningen Aantal chronische aandoeningenn% > Aard van de chronische aandoening Somatisch Mentaal Somatisch en mentaal Ernst van de intellectuele beperking hangt positief samen met aantal chronische aandoeningen op somatisch, mentaal en de combinatie hiervan.

Resultaten (top 8) prevalentie chronische aandoening adolescenten met ID vs. algemene populatie (%) = de kans is groot dat het gevonden verschil berust op toeval en niet daadwerkelijk aanwezig is (is niet statistisch significant)

Ouders-docenten Ouders rapporteren statistisch significant meer chronische aandoeningen bij hun kinderen dan de docenten bij de volgende aandoeningen(Totaal = 22 aandoeningen): Astma/COPDChronisch eczeem/psoriasis Chronische hoofdpijnKlachten nek/schouder/arm ADHDAutistische stoornis Dyslexie De overeenstemming tussen wat de ouder rapporteert over hun kind en de docent is relatief laag. Alleen bij: Aangeboren aandoeningen zenuwstelsel Chromosomale aandoeningen Aandoeningen beweginsapparaat PDD NOS Cohen’s kappa = >.60 (goede tot zeer goede overeenstemming)

Ouders - huisartsen Zie ouders - docenten Perceptie verschillen Thomas theorema: "If men define situations as real, they are real in their consequences." Wie heeft gelijk?????????

Combinatie Chronische aandoening Intellectuele beperking Adolescenten 10% 15-20% 35-40% ? Chronische aandoeningen en Emotionele – en Gedragsproblemen (E&G) hebben grote invloed op Participatie in de samenleving (school, werk en wonen) E&GproblemenE&Gproblemen Emotionele – en gedragsproblemen Wat is bekend

Somatisch, Mentaal, S&M Geen 1, 2, >2 aandoeningen Combinatie % 17% % % E&GproblemenE&Gproblemen Ernst van de intellectuele beperking hangt positief samen met aanwezigheid E&G problemen Emotionele – en gedragsproblemen % dat boven de afkappunt van de SDQ totaal schaal scoort

Vandaag Inleiding 2.Chronische aandoeningen en emotionele en gedragsproblemen bij adolescenten met een intellectuele beperking 3.Hoe is uw samenwerking met scholen in het speciaal onderwijs (specifiek: SBO, cluster 3 en 4)?

Opdracht 1 Hoe is uw samenwerking met scholen in het speciaal onderwijs (specifiek: SBO, cluster 3 en 4)?

Toelichting Met wie werkt u of uw organisatie samen met scholen in het speciaal onderwijs (SBO, cluster 3 en 4) en hoe vaak? Positioneer de mensen/organisaties waarmee je samenwerkt binnen de cirkels vaak, regelmatig, af en toe. Welke omschrijving zou U toekennen aan de relatie met de andere mensen waarmee u/uw organisatie samenwerkt. Geef de relatie aan en omschrijf de aard hiervan. - Positieve relatie = Pos - Negatieve relatie = Neg - Neutrale relatie = Neu Welke redenen liggen ten grondslag aan de aard van de relatie? Wie mist u in het samenwerkinsgverband? Hoe zou u die kunnen betrekken?

Opdracht 2 Beargumenteer of (en zo ja, hoe) de JGZ het kennisprobleem van de leraren al dan niet zou kunnen verminderen.

Dank voor uw aandacht!