De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thuiszitters weer terug naar school

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thuiszitters weer terug naar school"— Transcript van de presentatie:

1 Thuiszitters weer terug naar school
Samenwerking: De Ambelt, Mozaïek en a.t. zorg

2 Thuiszitters weer terug naar school
Voorstellen: Annemarie Profittlich Ilse Wiersma

3 Thuiszitters weer terug naar school
Zembla: thuiszitters Verwey-Jonker instituut: Concludeert dat laagdrempelige zorg op scholen werkt! Leerlingen krijgen sneller hulp school wordt ontlast, hulpverlener kan effectiever werken. En goedkoper

4 Thuiszitters weer terug naar school
Introductie: Ilse Wiersma Ontstaansgeschiedenis LINK klassen en L-klas

5 Thuiszitters weer terug naar school
Visie: Voor alle jongeren van groot belang onderwijs te volgen. Dit is cruciaal om hun verdere ontwikkeling te stimuleren. Wanneer jongeren op jeugdige leeftijd buiten de samenleving komen te staan en niet meer participeren, is dit een belemmering voor hun functioneren op volwassen leeftijd en wordt deelnemen aan de samenleving alsmaar moeilijker.

6 Thuiszitters weer terug naar school
Wat is schoolweigering? Een kind of jongere weigert om naar school te gaan en verblijft meestal thuis onder schooltijd. Het kind/de jongere vertoont emotionele stress bij het vooruitzicht om naar school te gaan (driftbuien, somber/neerslachtig, angstaanvallen, onbegrepen lichamelijke klachten). Er is geen sprake van antisociaal gedrag; internaliserende problematiek (angst/stemming), regelmatig i.c.m. andere psychiatrische problematiek (zoals ASS), staat op de voorgrond. Voor het kind/de jongere heeft langdurig schoolverzuim op de korte en lange termijn vaak grote negatieve gevolgen op sociaal, emotioneel en cognitief vlak en kan het een voorloper zijn van een gebrekkige maatschappelijke participatie als volwassene.

7 Thuiszitters weer terug naar school
ASS komt voor bij 0,6% van de jongeren. Angst bij jongeren met ASS problemen 40-50% Schoolweigering vindt plaats bij 1-2% van de kinderen/jongeren Schoolweigering is een risico factor voor mentale problemen in de volwassenheid Bij schoolweigering meer verwijzingen richting hulpverlening tijdens middelbare school Prevalentie van schoolweigering neemt niet toe, wel de complexiteit en de omvang van het verzuim

8 Thuiszitters weer terug naar school
Wat betekent dit voor het onderwijs? Doubleren vaak Vaak ziek De geruisloze leerling Cognitief slimme leerling Van deze leerling wil ik er wel 20 in de klas

9 Thuiszitters weer terug naar school
Onze aanpak: 1 kind en 1 plan (maar wel de echte, niet zeggen maar doen) Uitvoering: Intensieve samenwerking thuis, onderwijs en behandeling Zeer veilige klassen situatie Behandeling op school of thuis Positieve benadering

10 Thuiszitters weer terug naar school
Resultaten Linc-klas 17 van de 21 jongeren met ernstig schoolverzuim (soms tot 2 jaar verzuim !) zijn weer terug op school (81 %) De 4 andere jongeren hebben een intensief behandeltraject

11 Thuiszitters weer terug naar school
Resultaten L-klas Sinds augustus 2007 regionale voorziening in Twente voor jongeren met schoolweigering Doel is terugleiden naar regulier VO of andere vorm van (speciaal) onderwijs. Tijdelijk traject. In totaal 77 jongeren geplaatst. Analyse gemaakt in januari 2014 op basis van plaatsing 69 jongeren.

12 Thuiszitters weer terug naar school
Eerste Analyse L-klas Percentages opbrengsten Plaatsingen van en naar alle samenwerkingsverbanden Schooljaar augustus 2007 tot januari 2014 Aantal leerlingen Terugplaatsingen van regulier naar regulier 17 van de 69 = 24,6 % Plaatsingen van VSO doorverwezen naar regulier 2 van de 69 = 2,9 % Totaal aantal plaatsingen van regulier naar VSO/leerwerktraject/dagbesteding/hulpverlening 38 van de 69 = 55,1 % N.B. 7,2 % is na doorplaatsing binnen VSO Het Mozaïek Almelo alsnog naar het reguliere onderwijs gegaan Plaatsingen van VSO naar VSO/leerwerktraject/dagbesteding/hulpverlening 6 van de 69 = 8,7 % Leerlingen waarvan perspectief onduidelijk (o.a. nu in traject) 6 van de 69 = 8,7 %

13 Thuiszitters weer terug naar school
Wetenschappelijk onderzoek Behoefte om kritisch te kijken naar opbrengsten, populatie en werkbare factoren. Samenwerking gezocht met de universiteit Leiden, waar dr. D. Heyne en dr. F. Sauter over specifieke expertise beschikken m.b.t. schoolweigering. Ingezet op scriptieonderzoeken en uitwisseling expertise.

14 Thuiszitters weer terug naar school
Huidig onderzoek Het eerste onderzoek richt zich op het beschrijven van de populatie van de L- en Linc-klassen: Wat is kenmerkend voor jongeren in de L- en Linc-klassen? Hoe verhoudt zich dit tot de wetenschappelijk kennis die er al over deze doelgroep is? Kwantitatief onderzoek op basis van de leerlingdossiers. Variabelen als lengte verzuim, duur verblijf L- of Linc klas, gerealiseerde uitstroom na L- of Linc klas, diagnose, IQ, didactisch niveau, aantal doublures/schoolwisselingen, etc. Tevens zullen er vragenlijsten bij zittende leerlingen worden afgenomen, gericht op pestvariabelen en de functies van schoolweigering.

15 Thuiszitters weer terug naar school
Volgend onderzoek Het andere onderzoek richt zich op het verduidelijken van potentieel werkzame factoren. Sprake van kwalitatief onderzoek middels diepte interviews met de jongeren en ouders. Wat is volgens de jongeren en ouders helpend geweest of juist niet m.b.t. oppakken en normaliseren schoolgang. Rol leerkracht, rol ouders, inzet hulpverlening, druk vanuit formeel kader (leerplicht), etc. Contact/vragen over onderzoek:

16 Thuiszitters weer terug naar school
Doet u mee? Belemmering en kansen.


Download ppt "Thuiszitters weer terug naar school"

Verwante presentaties


Ads door Google