WWnV Bestuursakkoord. Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Loondispensatie in de WWNV November Inhoud • Loondispensatie • Loondispensatie in de WWNV Doelgroep en toegangstoets Werken met behoud van uitkering.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Stimuleren regionale economie en de Wet Werken naar Vermogen Maandag 7 november Karin Sleeking Geert Schipaanboord
Stimuleren regionale economie en Werken naar Vermogen Woensdag 7 december 2011 Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling werk en inkomen
Werken naar vermogen Aart Jan Bette Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid december 2011.
Kadernotitie Participatiewet
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
De Participatiewet De weg naar werk na 2015
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen 7 maart 2012.
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Werken naar vermogen Breda, 29 februari Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Implementatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel.
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Utrecht Mathilde van de Ven.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Participatiewet.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
  Welkom.
PARTICIPATIE WET.
Participatiewetgeving een uitdaging of een leeg huis
Participatiewet vanaf 2015
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
Kijken naar wat de klant wel kan!
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
Participatiewet & subsidiemogelijkheden
Financieel rekenmodel Participatiewet
Instrumenten en voorzieningen
Participatiewet Eelco Visser Esther Koek. Participatiewet Per 1 januari 2015 is de Participatiewet ingegaan. Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning.
PARTICIPATIEWET IN TWENTE Werk, de kortste weg uit de schulden.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
UWV WERKbedrijf en werkgeversPAG 2 Deze presentatie UWV WERKbedrijf Missie, visie en ambities Dienstverlening Samenwerking gemeente Leudal – UWV WERKbedrijf.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
Re-integratieverordening Participatiewet 2015 Verfijning beleidsnota Re-integratie en Participatie.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Samenlevingsbijeenkomst Participatiewet Alblasserdam, 16 oktober 2014.
Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten Nieuwe Wet wajong per 1 januari 2010.
De Wet Werken naar Vermogen De opdracht? Klanten nu, geschat aantal klanten in 2013 Veranderingen in de doelgroep Waar krijgen we geld voor?
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Participatiewet -Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) - Wet Werk en Bijstand (WWB) - Wajong.
Naar een stad die werkt Benen op tafel bijeenkomst 14 juni 2011 Jan Lagendijk | Marc Bevers.
Informatiemarkt 5 april 2012 Herstructureringsfaciliteit voor Sw-bedrijf Rijnstreek (SWA) Marjolein Buis Strategisch adviseur maatschappelijke ontwikkeling.
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
De Participatiewet.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Werk bespaart bijstand
Beleidsplan Participatiewet
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Beoordeling arbeidsvermogen Participatiewet en Wajong 2015
mensen met psychische beperkingen en de Participatiewet
Participatiewet & banenafspraak
Nederlands Instituut voor Sociale Zekerheid
Participatiewet Hester Dijkstra.
Transcript van de presentatie:

WWnV Bestuursakkoord

Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel

De WWNV zal per 1 januari 2013 worden ingevoerd. Instroom Wsw allen voor beschutte omgeving. Wajong alleen voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikte jonggehandicapten. Iedereen werkt naar vermogen, bij voorkeur bij een reguliere werkgever. Ondersteuning beschikbaar voor wie dat nodig heeft. Loondispensatie kan voor mensen die nog niet volledig zelfstandig wml kunnen verdienen. WWNV kent polisvoorwaarden van WWB/WIJ.

Uitvoering Eén ongedeeld re-integratiebudget Verantwoorden en informatie verstrekken conform huidige WWB-systematiek. Huidige expertise UWV moet behouden blijven. Herstructureringsfaciliteit sociale werkvoorziening.

Voor werkgevers Gemeenten zullen voor dienstverlening aan werkgevers die ook buiten de gemeente actief zijn dienstverlening ontwikkelen die daarbij aansluit. Werkgevers hoeven bij inzet van loondispensatie alleen de geleverde productiviteit te betalen. Door regelingen te bundelen worden de mogelijkheden inzichtelijker voor werkgevers: eenvoudig en effectief. Werkgevers moeten mensen simpel en eenvoudig kunnen inpassen. Gemeenten nemen de bureaucratie voor werkgevers bij plaatsingen zoveel mogelijk uit handen.

Keuring en indicatie Indicaties Wajong en Wsw moeten op elkaar aansluiten. UWV zal de indicatie voor de toekomstige Wajong en toekomstige Wsw uitvoeren.

Uitvoering en financiering WWNV decentraal uitgevoerd door gemeenten; Gemeenten beleidsmatig en financieel verantwoordelijk. Huidige financieringssystematiek WWB gaat gelden. Het budget dat gemeenten over houden mogen zij vrij besteden.

Loondispensatie, nieuw instrument Voor iedereen die niet in staat is om zelfstandig 100% wml te verdienen. Werkgevers hoeven alleen dat deel dat de werknemer arbeidsproductief is te betalen. Overheid vult inkomen aan via aanvullende uitkering tot max 100% wml. Loon en aanvulling kunnen tijdelijk minder bedragen dan 100% wml. Loonwaarde wordt vastgesteld met loonwaardemeting,( via erkende methode). Onafhankelijke derde beoordeeld of iemand tot doelgroep behoort. Loondispensatie in principe tijdelijk. Periodiek, (max. 2 a 3 jaar), nieuwe loonwaardemeting en toegangstoets. Gemeenten kunnen aanvulling loon betalen uit I-deel. Begeleidingskosten kunnen gefinancierd uit re-integratiebudget. Kabinet gaat meten loonwaarde wettelijk regelen. Mensen mogen maximaal 9 jaar een loon en aanvulling onder 100% wml hebben. Rijk en VNG gaan instrument loondispensatie na 3 jaar evalueren.

Maatregelen (in miljoenen euro) structur eel 3A. Wajong beperken tot volledig en duurzaam (netto) B. Niet volledig duurzaam zittend bestand Wajong van 75% naar 70% C. Beperking toegang tot de Wsw (netto) E. Gerichte re-integratie en begeleiding ontschotte WWB, Wsw en Wajong Waarvan Wsw en re-integratie WWB(Bruto) Waarvan uitverdieneffect Totaal (afgerond op 10 miljoen euro)

Macro-budget I-deel WWB en WIJ Conform systematiek voor BA Budget bepaald door uit te gaan van: – gerealiseerde prijs en gerealiseerde volume in het voorgaande jaar; – Inschatting effecten conjunctuur en kabinetsbeleid begrotingsjaar; – Indexering gemiddelde prijs.

Macrobudget I-deel WWnV Financieringsystematiek WWB uitgangspunt. Loondispensatie: aanvullende uitkeringen betaald uit I-deel. T/m 2013 voor Wajong historische verdeling

Re-integratie WWB Miljoenennota Bezuiniging Rutte-400 Bestuursakkoord

Ongedeeld re-integratiebudget Bestaat uit: re-integratiebudgetten voor Wsw(ook loon wsw-ers) en de WWB/WIJ bij elkaar. Daarnaast hevelt Rijk geld over vanuit re-integratiebudget Wajong van UWV. Niet de bedoeling dat geld wordt uitgegeven aan mensen die zonder steun hun weg naar de arbeidsmarkt ook weten te vinden. Door meer kennis van de best bewezen aanpak en verdere professionalisering van het re- integratieproces, kunnen de middelen effectiever en doelmatiger worden ingezet.

Bezuiniging op Wsw Bezuiniging Rutte W-deel- 400 Resteert

Herstructeringsfaciliteit Versnellen beperking Wsw (netto) Stimuleringsuitkering Wsw 18 Aanvullende bijdrage SZW Totaal Totaal cumulatief ( )* 400

Herstructureringsfaciliteit maatregel beperking toegang tot de Wsw 1 jaar eerder dan in regeerakkoord; stimuleringsuitkering „bonus begeleid werken‟ over de periode 2014 – 2018 VNG en Rijk stellen gezamenlijk criteria vast; onafhankelijke commissie gaat herstructureringsplannen beoordelen. Gemeenten dienen hun herstructureringsplannen en aanvragen uiterlijk 1 januari 2012 in, zodat de herstructureringsoperatie vanaf 1 juli 2012 kan starten. De faciliteit is nadrukkelijk niet bestemd om exploitatie- tekorten af te dekken.

Re-integratie Wajong Miljoenennota Bestuursakkoord

Wajong UWV bekijkt bij huidige Wajongers wie over arbeidsvermogen beschikt. – 2 groepen: (1) Wajongers met uitkering ogv oude Wajong tot 2010 – (2) Wajongers met uitkering en/of ondersteuning ogv de nieuwe Wajong (instroom 2010, 2011 en 2012). Wajongers zonder arbeidsvermogen ook vanaf 1 januari % wml. Wajongers met arbeidsmogelijkheden krijgen vanaf 1 januari 2014 een uitkering ter hoogte van 70% wml. Voor alle Wajongers die voor 2012 zijn ingestroomd, blijft géén partner- en middelentoets gelden. Ook niet als zij geacht worden te kunnen werken.

Arbeidsbeperkten Gemeenten moeten beleid mbt tot WWNV vastleggen in verordening. – Opdracht: zorgen dat verschillende groepen in vergelijkbare mate aan bod komen, met speciale aandacht voor mensen met arbeidshandicap. Gemeenten moeten mensen met arbeidsbeperking die géén uitkering hebben, ondersteunen naar werk. – Komen in aanmerking voor instrument loondispensatie. – Daarnaast aanspraak op andere instrumenten zoals bijvoorbeeld jobcoaching en werkplekaanpassing. – Beoordeling ligt bij gemeenten.

Uitvoeringskosten Onderstaande bedragen overgeheveld naar GF Gaat mee lopen via accressystematiek Geen uitname GF voor (a) aanpassingen WWB, (b) afschaffing WWIK, (c) afbouw dubbele heffingskorting Uitvoeringsk stn WWnV 41827

Bezuining w-deel w-deel bezuiniging400 Resteert %54%55%51%

Zwarte scenario Resteert Tekorten Wsw VNG Eigen scenario %54%40%27%22%