Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Integrale opdrachten STW
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Verstehende of interpretatieve benadering
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
1.Stoffen leren herkennen door ze systematisch op geschikte eigenschappen te testen. 2.Door logisch redeneren voor een groep stoffen een geschikte determineersleutel.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Het belang en functie van spel
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Studietaak De studietaak staat centraal
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Leiderschap en zelfbedrog:
Ons onderwijs in groep 1 en 2
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Een theoretische verkenning
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Visie: rapport en portfolio
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Interculturele communicatie
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Fitheid en gezondheid.
Leerstijlen KOLB SJM.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
De domeinen & Niveau bij ABB.
Groepsdynamiek 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
5.4  Kindvolgsysteem Lees de casus op p. 89 in de cursus. Beantwoord de onderstaande vragen op basis van de info die je in de casus vindt. 1.Wat is een.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Inzoomen op de klasscreening  Formulieren klasscreening  Zie pakket “Procesgericht kindvolgsysteem voor Kleuters”  Formulierenset 1 1.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
In de vuurlinie van een pos
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht KVS? 1

Inzoomen op de competenties Wat zijn competenties? Geheel van inzichten en vaardigheden waarover iemand beschikt -Inzichten = het vermogen om de werkelijkheid te begrijpen -Vaardigheden = het vermogen om actief in de wereld in te grijpen = Resultaat van een leer- en ontwikkelingsproces 2

Competenties = Resultaat van deep-level- learning ≠ Leren in de breedte: bvb. Veel weetjes… = Leren in de diepte, d.w.z. steeds meer vat krijgen op de werkelijkheid Kwalitatief anders functioneren Bril waarmee we naar de werkelijkheid kijken verandert 3

Competenties Waarom kijken we naar competenties?  De inschatting van betrokkenheid zuiverder maken door competenties apart te beoordelen  Een volledig beeld van het kind en aangescherpte aandacht  Bewustmaking van leemten in het (klas)aanbod  Invoeging van gegevens uit het productgerichte leerlingvolgsysteem 4

COMPETENTIES SCOREN BIJ DE KLASSCREENING 5

Inschatten van het algemeen competentieniveau  Klasscreening baseert zich op observaties verspreid over de voorbije drie weken  Succes waarmee kinderen in een waaier van situaties functioneren (zie handleiding p. 28)  Uitspraak over hoe ver het kind gevorderd is in zijn/haar ontwikkeling 6

Scoren: Algemeen  Vijfpuntenschaal: zeer laag, laag, matig, hoog, zeer hoog (zie minigids)  Norm = vergelijken met klasgroep  Meer absolute norm = gebaseerd op de ervaring die je als KL hebt met een bepaalde leeftijdsgroep  Externe bronnen  Vraagt veel competentie van de leerkracht Formulierenset 1: A1, A2, A3 7

Inschatting per ontwikkelingsdomein Er zijn acht ontwikkelingsdomeinen. Probeer aan de hand van de afbeeldingen en filmpjes te raden waarover het gaat… Waarom denk je dit? Welke andere zaken kunnen bij dit ontwikkelingsdomein horen? 8

Welk ontwikkelingsdomein? 9

Kleine motoriek = Behendigheid in het omgaan met klein gereedschap en materiaal 10

Welk ontwikkelingsdomein? Quinten (2,5 jaar): "Kinderboerderij varken zon slapen, lammetje schaaptje hoesten“ Leen (5 jaar): "Ik heeft met papa naar de kinderboerderij geweest. Het varken lag in de zon te slapen, de lammetjes en de schapen waren buiten en één schaap hebt gehoest". 11

Representatie: taalvaardigheid = Zichzelf talig uitdrukken en taal in verscheidene situatie begrijpen (mondeling en/of schriftelijk) 12

Welk ontwikkelingsdomein? 13

Grote motoriek = wijze waarop men het lichaam kan inzetten en besturen in allerlei bewegingssituaties 14

Welk ontwikkelingsdomein? Voorbeeld: De koppigheidsfase is heel belangrijk in de ontwikkeling van je kind naar een eigen persoonlijkheid. Je kind leert namelijk dat het een eigen persoon is, los van zijn ouders. Je peuter zal alles zelf willen doen: de deur opendoen, opruimen, zich aankleden, enz. Hij wil niet langer dat de dingen voor hem gedaan worden. Hij wil het zelf kunnen… 15

Zelfsturing = vermogen om zelfstandig dingen te doen door de mogelijkheden waarover men beschikt en deze goed te benutten in een bepaalde omgeving. 16

Welk ontwikkelingsdomein? … 17

Representatie: beeldend = Ervaringen, gevoelens, gedachten… vormgeven en eveneens de vormgeving van anderen begrijpen 18

Welk ontwikkelingsdomein? Flapuit: Bert 19

Sociale competentie = Interactie begrijpen, met anderen kunnen omgaan, voeling hebben met eigen belevingen en zich kunnen inleven in anderen 20

Welk ontwikkelingsdomein? 21

Begrijpen van de fysische wereld = Begrijpen van en omgaan met de fysische wereld. Bvb.: voorspellingen doen m.b.t. de eigenschappen van een bepaalde materie. 22

Welk ontwikkelingsdomein? Filmpje: 23

Wiskundig en logisch denken = abstractievermogen, overstijgen van het abstracte: oorzaak en gevolg, categoriseren, ordenen, conclusies op basis van logisch redeneren, tijd en ruimte… 24

Inschatting per ontwikkelingsdomein 1)Grote motoriek 2)Kleine motoriek 3)Representatie: beeldend 4)Representatie: taalvaardigheid 5)Begrijpen van de fysische wereld 6)Sociale competentie 7)Wiskunde en logisch denken 8)Zelfsturing Zie minigids en toelichting bij de competenties 25

Scoren: per ontwikkelingsdomein  Driepuntenschaal: laag = rood, midden = blauw, hoog = groen OF  Met rood markeren als je je zorgen maakt Formulierenset 1: A1, A2, A3 26

COMPETENTIES SCOREN BIJ INDIVIDUELE OBSERVATIE & ANALYSE 27

Inschatting per ontwikkelingsdomein  Vijfpuntenschaal: Niveau 1: zeer laag – Niveau 5: zeer hoog Nauwkeurigere inschatting Formulierenset 2: C 28