Eerste leerjaar Oriëntatie introductie / mentorlessen Podiumvakken / projectdagen Determinatie / selectie niveau vaststellen veranderen van leerweg normen en advies
► T Theoretisch m.i.v. 1/8/2016 ► TH Theoretisch - Havo ► HA Havo - Atheneum ► A Atheneum Brugklassen
havo atheneum
Mogelijkheden na klas H3 A3 H2 TL2 A2 Brugklas A Brugklas HA Brugklas TH TL3
Tweede rapport ► Per vak: Inzet / Inzicht: Inzet Inzicht 1 Goed A 2 VoldoendeB 3 Twijfel C 4 Onvoldoende D ► Een advies van de docentenvergadering
Factoren voor plaatsing De overgangsnormen (bindend) Het advies van de docentenvergadering
Normen: hoe zit dat? ► Wanneer ben je wel/niet bevorderd? ► Wanneer ben je ‘ bespreekgeval’? ► Welke vakken tellen mee? ► Wanneer opstromen of afstromen? ► Wat zijn de theorievakken?
► Als je voldoet aan de overgangsnorm, ga je over naar klas 2 ► Haal je zeer goede cijfers, dan mag je een niveau hoger ► Heb je te veel tekorten, dan moet je een niveau lager ► Het Podiumvak/de projecten/de PLUSweken/BO moet je met een voldoende afsluiten en voor rekenen* moet er voldoende voorgang geboekt zijn * opmerking over rekenen is 15/3/16 toegevoegd Normen: algemene opmerkingen
Tekorten Hoe tellen we tekorten? ► ≥ 6.0 = geen tekort ► een 5.8= 0.2 tekort ► een 5.0 = 1.0 tekort ► een 4.7 = 1.3 tekort
Wanneer ben je over naar klas 2? - van hetzelfde niveau - ► Gem. cijfer over alle vakken (m.u.v. BO en rekenen) ≥ 6.0 ► 2.0 tekorten of minder ► Projecten/PLUSweken: voldoende afgesloten ► BO en Podiumvakken: voldoende afgesloten ► En er voor rekenen* voldoende voortgang is geboekt * opmerking over rekenen is 15/3/16 toegevoegd
Meer tekorten? ► 2.1 t/m 4.0 tekorten? Bespreekgeval* de lesgevende docenten beslissen: – óf leerling is over – óf leerling moet een niveau lager – óf het jaar overdoen (bij hoge uitzondering) ► Meer dan 4.1 tekorten? Over naar een lager niveau * Bij de bespreking worden naast de behaalde resultaten o.a. de inzet, het inzicht, de motivatie, de vaardigheden, de concentratie en de zelfstandigheid meegewogen.
Een voorbeeld godsdienst 6.4 Nederlands 5.8 Engels 8.0 Is leerling over naar hetzelfde niveau? Frans 7.1 aardrijkskunde 7.0 ● Is gem. (m.u.v. BO) een 6.0? geschiedenis 6.8 ● Aantal tekorten? wiskunde 5.0 ≤ 2,0 = over mens & natuur 6.3 2,1 t/m 4,0 = bespreekgeval natuur & techniek 6.8 ≥ 4,1 = afstromen tekenen 7.8 ● Projecten/Podiumvakken/BO voldoende? handvaardigheid 7.7 drama 8.0 muziek 6.5 bew. onderwijs 7.5
Wanneer een niveau hoger? Gemiddelde theorievakken van belang: ≥ 8.00: leerling mag opstromen tussen 7.50 en 8.00: bespreekgeval opstromen Wat zijn de theorievakken? Ne, En, Fa, gs, ak, wi, m&n, n&t
Opstromen godsdienst 6.4 Nederlands 5.8* Engels 8.0* Kan deze leerling opstromen? Frans 7.1* aardrijkskunde 7.0* ● Voldaan aan vorige overgangscriteria? geschiedenis 6.8* wiskunde 5.0* ● Kijken naar de theorievakken mens & natuur 6.3* gemiddelde van deze vakken natuur & techniek 6.8* ■ ≥ 8.00 = mag opstromen tekenen 7.8 ■ 7.50 tot 8.00 = bespreekgeval om handvaardigheid 7.7 op te stromen. drama 8.0 muziek 6.5 bew. onderwijs 7.5
Tijdpad richtingkeuze klas 1 24 maartrapportvergaderingen klas 1 + bespreken voorlopige adviezen 29 maart uitdelen 2 e rapport en voorlopig advies 6 april docentenspreekavond n.a.v. 2e rapport (inschrijven tot uiterlijk vrijdag 1 april 11 uur) 11/13 juli vergaderingen eindrapport: norm/advies 14 julieindrapporten uitdelen (15 juli evt. revisie)
Informatie Website: ouders en leerlingen overgangsnormen overgangsnormen klas 1 en 2www.meandercollege.nl * opmerking over rekenen worden 15/3/16 toegevoegd Cijfers bijhouden (Magister) Bij vragen/twijfel zelf contact opnemen met de mentor
Lokalenindeling mentoren TH11 – mw. Smit O34 TH12 – mw. Schurink N22 TH13 – mw. Baakman N24 A11 – dhr. Sandee O32 A12 – mw. Van der SteltO31 HA11 – mw. Land O35 HA12 – mw. Krikke O33 HA13 – mw. Abma N25