Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
IB 1.
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
De rol van de medezeggenschap CNV Onderwijs Academie
Programma Presentatie: samenwerking tussen lokaal overleg en de medezeggenshap; inventarisatie professionalisering Teun van Beusekom (NHTV) Willem-Jelle.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Startbijeenkomst Fusie onderzoek 12 november 2013.
Samen met ouders aan het werk!
Krimpen met perspectief
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Overwegingen Verzoek ouders: initiatief houden Demografische ontwikkelingen: kansen Schaalgrootte: onderwijsniveau Bijdrage: woon- en leefklimaat.
Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen.
Baudartius College Heroriëntatie op de bestuursstructuur
De vereniging voor CBO Menaldumadeel verzorgt basisonderwijs op vijf scholen in de dorpen Bitgummole, Berltsum, Deinum, Dronryp en Menaam aan een kleine zeshonderd.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Opleiden in school 22 juni 2004
W.M.S. Wet Medezeggenschap op Scholen.
TOEKOMST SCHOLEN IN NIJE GAAST Conclusies uit 7 eerste gesprekken 28 juni 2012.
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Strategische dilemma’s huisvesting Barnewiel
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
De Medezeggenschapsraad
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
moderniseren van het curriculum.
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
Augustus / september 2015 Toelichting / Planning Fusie.
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
IKC Klarendal.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
VO-raad 2008 / 2009 Code goed onderwijs goed bestuur “…in verband met de invoering van bekostigingsvoorschriften voor minimumleerresultaten, alsmede een.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Medezeggenschapsraad Presentatie Informatiebijeenkomst 08 September 2014.
Financiën Aandachtspunten bij de komst van nieuwkomers Mark Ruitenbeek
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Herindeling GNL
Medezeggenschap bij De Eshoek
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Medezeggenschap Raad (MR) St. Joan, Soerendonk
GMR Consent 14 februari 2011.
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Doelstelling vanaf het begin
Medezeggenschap? Ook voor u!
Doubleren.
Opslag documenten in Office 365
Jaarverslag 2017 – 2018 Medezeggenschapsraad Kbs De Howiblo
Doubleren.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.

Aanleiding. Kwetsbaarheid van bestuursbureau 3 Primair. Wens OZHW tot meer functiediffentiatie, zonder toename van overheadkosten. Terugdringen van kosten voor outsourcing. (onderzoek door Ernst en Young, grenzen van kostenbesparing bij incourcing van AK diensten)

Feiten 3 Primair 14 scholen (brinno.) + één zelfstandige nevenvestiging (5 Barendrecht, 5 Ridderkerk, 5 Zwijndrecht) 3900 leerlingen 400 personeelsleden Omzet: 19,8 milj.

Feiten OZHW. 7 vestigingen (vier zelfstandig, drie in samenwerking PC scholen in Barendrecht, Zwijndrecht en Ridderkerk) 5100 leerlingen 600 medewerkers Omzet: 38,5 milj.

Samenwerking back office Inhuizen kantoor 3 primair centraal bureau OZHW, herfst Gescheiden entiteiten (formatie apart) Werkprocessen (termijn) integreren. Waar nu al kansen zijn, nu realiseren. Natuurlijk verloop personeel. (al ervaring met combinatiefunctie) Geen rechtspositionele gevolgen voor personeel.

Formele posities Raden van toezicht samenwerking back office, goedgekeurd. GMR en MR positief geadviseerd. Raden van toezicht en medezeggenschap positief t.a.v. verder onderzoek naar verdergaande vormen van bestuurlijke samenwerking. Bestuurlijke fusie is stip aan de horizon.

Bestuurlijke samenwerking. Het moet meerwaarde hebben voor kinderen. – Onderwijsinhoud afstemmen – Didactische en pedagogische afstemming – Doorstroom en overstap (ononderbroken leerlijnen, naadloos) – Procedures van advisering

Bestuurlijke samenwerking Afstemmen randvoorwaarden – Efficiënt omgaan met middelen en mensen. Personeelsbeleid, flexibilisering en mobiliteit. Huisvestingsvraagstukken Professionalisering – Versterking positie openbaar onderwijs.

Bestuurlijke samenwerking. Versterking back office. – Dienstverlening versterken ; scholen richten op primair proces Vergroten bestuurlijke kracht.

Bestuurlijke fusie: ja of nee? Zijn de beoogde doelstellingen te bereiken? – Evaluatie samenwerking back office – Onderzoek naar onderwijskundige samenwerking. Wat blijft hangen en wat heeft doorzettingskracht nodig.

Bestuurlijke fusie: ja of nee? Medezeggenschapsraden instemming. In geval van fusie instemming fusie effectrapportage. Raden van toezicht goedkeuring. Gemeenteraden (5) goedkeuring statutenwijziging stichting openbaar onderwijs.

Fusie effectrapportage Ministeriële toestemming – Toetsing inbreuk op variatie onderwijsaanbod qua richting en pedagogisch-didactische aanpak. Inhoud fusie effectrapportage: – Motieven voor fusie – Alternatieven – Doelen – Effect op keuzevrijheid – Regeling gevolgen personeel en leerlingen – Kosten en baten – Communicatie – Evaluatie

Voorwaarden vooraf. De besturen hebben afgesproken dat: – Stichtingsvorm moet gehandhaafd blijven – Raad van toezichtmodel blijft – Profiel leden rvt wordt afgestemd – Basisonderwijs en voortgezet onderwijs herkenbaar vertegenwoordigt in RvT en bestuur. – Medezeggenschapsstructuur blijft intact.

Onderwijsmoloch 3 Primair en OZHW kenmerken zich nu al door een grote variatie in scholen (eigen pedagogische – didactische concepten). De school of vestiging is belangrijkste primair element en niet het bestuur. Het is geen scholenfusie. Relatief een “middenmoter”.