Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni 2013 19.30 – 20.30 uur Locatie Voorstraat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Dit schooljaar zijn er 18 schoolverlaters
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Wat zijn de criteria? Leerachterstand op minimaal 2 domeinen IQ
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De historie & de toekomst
Het ontwikkelingsperspectief
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
Het ontwikkelingsperspectief
passend onderwijs en zorgplicht
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Informatie avond groep 8
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Ouderavond locatie/data
Wat is passend onderwijs?
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Ontwikkelingsperspectief
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Ontwikkelingsperspectief
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Informatieavond welkom.
Naar het voortgezet onderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Informatieavond groep 8
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Informatie voor ouders groep 8 over:
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Informatie-avond voor Ouders
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Naar het Voortgezet Onderwijs in Enschede
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Informatie-avond voor Ouders
Informatie voor ouders groep 8 over:
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
LWOO 2.0 Nieuwe procedure LWOO en screening Ondersteuningsbehoeften
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Specialistische lesplaatsen
Welkom op de Toermalijn:
Transcript van de presentatie:

Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat

Welkom en Inhoud van de avond Opbrengstgericht werken (OGW) en Passend Onderwijs Eindopbrengsten schoolverlaters dit schooljaar Toelichting op onderwijskundige termen Wijze van groepssamenstelling voor Leerroutes, uitstroombestemming en onderwijsarrangement Afstemming leertijd en leerstofaanbod in de leerroutes

Opbrengstgericht werken (OGW) en Passend Onderwijs Scholen worden door de inspectie beoordeeld op de opbrengsten Voor scholen voor speciaal basisonderwijs zijn er voorlopige normen Opbrengsten per leerling zijn bij ons vastgelegd in het OPP (Ontwikkelingsperspectief = handboek van de leerling) Onderwijs moet doelgericht zijn en niet volgend In Passend onderwijs moet de school voor speciaal basisonderwijs een sterke school zijn en moet helder zijn wat het verschil maakt met een basisschool. Wij bieden aanbod en ondersteuning die de basisschool niet biedt. (Ondersteuningsprofiel)

Eindopbrengsten dit school De eindopbrengsten van dit jaar voldoen aan de normen die de inspectie voorlopig heeft vastgesteld. Uitstroom van de leerlingen einde schooljaar

Uitstroom VO Totaal aantal leerlingen PROVMBO 63 Aantal leerlingen% % 20 32% 43 68% Niveau VMBOAantal leerlingen% VMBO B- LWOO3070% VMBO BK- LWOO49% VMBO K- LWOO37% VMBO-K- RUGZAK REC 412% VMBO K12% VMBO GT- LWOO49%

Toelichting onderwijstermen DL = Didactische leeftijd Wanneer een leerling start met onderwijsaanbod start groep 3, gaat de didactische leeftijd starten. De didactische leeftijd telt per maand. 1 schooljaar heeft 10 onderwijsmaanden. Dus na 1 jaar onderwijs vanaf start leerstof groep 3, heeft een leerling een didactische leeftijd van 10. Na twee jaar onderwijs vanaf start leerstof groep 3, is de DL 20 Na drie jaar onderwijs vanaf start leerstof groep 3, is de DL……. De didactische leeftijd is eigenlijk de leerleeftijd van de leerling Deze is minimaal 0 en maximaal 60

Toelichting onderwijstermen IQ = Intelligentie Quotiënt (een getal) Alle leerlingen die bij ons op school komen hebben een Intelligentie test gehad. De test die het beste beeld geeft over de intelligentie is op dit moment de WISC-III. In het OPP (Ontwikkelingsperspectief/ handboekje) van het kind is de intelligentie genoemd en uitgewerkt naar sterk in aanleg (bevorderende factoren) en minder sterk in aanleg (belemmerende factoren) met daarbij hoe het kind het best kan leren. De intelligentie van een leerling geeft richting in de leermogelijkheden van een kind. IQ= 100 is gemiddeld. Op onze school zitten leerlingen met intelligenties tussen 56 en 120. Het schoolgemiddelde is 80

Wijze van groepssamenstelling (1) Voorheen: Kalenderleeftijd, ontwikkelingsniveau, mogelijkheden en sociaal emotionele ontwikkeling. Groepsbenamingen als: JRK, O1, OMB, M2A, B1C…… Vanaf schooljaar : Didactische leeftijd, leermogelijkheden en ontwikkelingsniveau, en sociaal emotionele ontwikkeling. Groepsbenamingen als: JRK 1-2, SBO 3, SBO 4, SBO 5, SBO 6/7… Mogelijke gevolgen voor de leerling: Eerder naar locatie Voorstraat Langer op locatie Flaviadonk Het idee/ gevoel van een groep overslaan De groepsbenaming is beter te begrijpen

Wijze van groepssamenstelling (2) JRK 1-2Is vergelijkbaar met het aantal maanden onderwijs van groep 1-2 op de basisschool (DL= 0) SBO 3Leerling heeft het zelfde aantal maanden onderwijs gehad als een leerling in groep 3 op de basisschool na de start van de leerstof van groep 3 (DL = 0 -10) Verschil: Een voorbeeld: In groep SBO 5 zitten wil niet zeggen dat de leerling ook leeraanbod heeft van groep 5 van de basisschool. Het betekent alleen dan de leerling evenveel onderwijsmaanden heeft (DL) als de leerling in groep 5 van de basisschool.

Hoe de groepen komend schooljaar heten: JRK 1-2DL 0-0 SBO 2-3DL 0-0 en 0-10 SBO 3DL 0-10 SBO 4A en SBO 4BDL SBO 5A en SBO 5BDL SBO 6B en SBO 6CDL SBO 6-7ADL en SBO 7A, 7B, 7C en 7DDL SBO 8A, 8B, 8C en 8DDL en (i.v.m. de mogelijkheid van een extra jaar) Totaal 17 groepen

Leerroutes, uitstroombestemming en onderwijsarrangement (1) Als een leerling een DL (leerleeftijd/ eind SBO 5) van 30 heeft behaald wordt in het OPP (handboekje) de uitstroombestemming bepaald. Hierna heeft de leerling nog 3 leerjaren om de tussen en einddoelen voor deze vorm van voortgezet onderwijs te behalen. De uitstroombestemming (welke VO school) wordt vastgesteld op basis van: IQ (landelijk vaste richtlijnen) Leerniveau (landelijk vaste richtlijnen) Sterke en minder sterke kanten van de leerling We gebruiken 3 leerroutes. Leerroute 1, Leerroute 2 en Leerroute 3

JRK Geïntegreerde groep DL 0 tot DL 30 (SBO 3, 4 en 5) Geïntegreerde groep met vastgesteld leerstofaanbod en doelen. Waar nodig een onderwijsarrangement DL 30 (einde SBO 5) Vaststellen uitstroombestemming. Bepaling leerroute en eventueel arrangement Leerroute 2Leerroute 1 Leerroute 3 onderwijsarrangementen- onderwijsarrangementen PRO VMBO BK ( LWOO ) VMBO GT en hoger DL 60 (60+) Uitstroom advies Leerstofaanbod en leertijd afgestemd op uitstroom/ mogelijkheden/ onderwijsbelemmeringen. Hoge doelen.

Leerroutes, uitstroombestemming en onderwijsarrangement (2) Onderwijsarrangement Dit is een afgestemd aanbod of klassenorganisatie voor een hele klas, een groepje leerlingen of indien nodig een individuele leerlingen. Het arrangement vindt altijd plaats binnen een groep en heeft als doel: De leerlingen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen naar mogelijkheden en daarbij toe te werken naar het zo optimaal functioneren in een SBO groep zonder arrangement en hierop volgend in de juiste vorm van het voortgezet onderwijs. Een arrangement kan kortdurend zijn of een aantal leerjaren betreffen. Het hoofddoel van ons aanbod met eventuele arrangementen is kinderen laten uitstromen naar regulier voortgezet onderwijs.

Afstemming leertijd en leerstof aanbod in de leerroutes Dit is de uitdaging tot ontwikkeling waar we op dit moment voor staan. Komend schooljaar zal de school in samenwerking met begeleiding van een extern onderwijsbureau hier hard aan gaan werken. Welke leerstof, wanneer? Welke doelen wel en niet? Welke methodes en middelen? Welke arrangementen? Hoeveel tijd voor welk leergebied in welke groep? ……… Dit is een traject van meerdere (minstens 2 jaar) jaren.

Uitwisselen in tafelgroepen Op de tafels liggen papier en een stiften Wij willen u vragen ongeveer 10 minuten met elkaar de gekregen informatie met elkaar uit te wisselen. Wat roept de informatie bij u op, Welke zaken zijn nog onduidelijk, Welke vragen heeft u nog, ……………..

Bedankt voor uw betrokkenheid!