Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Advertisements

Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
WELKOM !! Inhoud VMBO Wat is het leerwerktraject (LWT)?
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Professionaliteitsontwikkeling
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Kiezen in mavo 3 15 september Na de Mavo: Middelbaar beroepsonderwijs (MBO) òf Havo.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Willem de Zwijger Schoonhoven
Richtlijnen werkplekleren
Richtlijnen werkplekleren
Informatieavond CAE, Internationale Stage en IB voor 4VTTO 15 Februari 2013.
Kennisatelier Stage 23 april 2009
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
2014 EVALUATIES N+1.
Welkom op de ouderavond klas 3 TL 2 MAART VMBO:- 4 jarig - 4 leerwegen Theoretische leerweg: alleen theoretische, geen beroepsgerichte vakken VMBO.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Stages Keuzen en kansen.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Solliciteren: wat wil ik?
Lezen: doe het goed voor
Social work Week 2.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Keuzethema: differentiatie
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
VOORLICHTINGSAVOND, 30 maart Pakketkeuze 4TL + overgangsnormen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Module 6; didactisch handelen
Welkom bij de Stage-informatieavond
Docentstages, smeerolie tussen bedrijf en school Presentatie Praktijkopleidersdagen
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Portfolio, Logboek en Casus
Menukaart Gespreksleidraad
Keuze leerroute
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Welkom bij de Stage-informatieavond
Transcript van de presentatie:

Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe

In deze workshop: Definiëring van docentstages De relevantie van een vak voor de vervolgopleiding en de arbeidsmarkt Vormen van docentstages Eisen gesteld aan docentstages Eisen gesteld aan de stagenemer en de stagegever

Definiëring van docentstages - Een manier om kennis en kunde ter vergaren en/of uit te wisselen binnen een organisatie/bedrijf waarin de leerling in de toekomst zijn traject zal vervolgen -Of: je leert van anderen in hun omgeving wat jij nodig hebt om je vak goed te geven -Of: Een docentstage is een vorm van leren in een authentieke arbeidssituatie. We beschouwen een docentstage als een vorm van werkplekopleiden of – leren, waarbij het gaat om formele, bewust geplande opleidings- en leerprocessen die op een werkplek plaatsvinden. Een arbeidssituatie is bij uitstek nodig voor het verwerven van beroepsrelevante competenties i.c. kennis, kunde en attitude (Glaudé 2010)

De relevantie van een vak voor de vervolgopleiding en de arbeidsmarkt Beroepsgericht recente kennis en kunde. Bedrijfscultuur Avo vakken taal: bedrijfstaal/vaktaal/communicatietaal economie, biologie, wiskunde: vakkennis, vaktaal, vaklogica

Vormen van docentstages Horizontaal; bij collega scholen waar zijn zij goed in en wat kan ik daar van leren Verticaal; bij de vervolgopleiding hoe wordt mijn vak gegeven in de vervolgopleiding en wat betekent dat voor mijn eigen lesinhoud en aanpak Arbeidsmarkt; op de werkvloer wat is nieuw en wat is van belang voor mijn vak Voor alle vormen geldt een onderscheid tussen “meelopen” en “meedoen”

Eisen gesteld aan docentstages De stagenemer heeft van te voren een leerdoel gesteld en daar de benodigde vragen aan gekoppeld. Het gestelde leerdoel moet behaald kunnen worden in een docentstage De docentstage moet plaatsvinden in een authentieke omgeving De omvang en aard van de docentstage moet passen bij het gestelde leerdoel De docentstage moet gevalideerd zijn voor het lerarenregister

Eisen gesteld aan de stagegever Er moet sprake zijn van een authentieke leeromgeving. De stagegever moet zorgen voor een bekwame begeleider. De stagegever moet de mogelijkheid geven om de leerdoelen te halen. De stagegever moet betrokken zijn bij het volledige proces vanaf de voorbereiding tot en met de evaluatie.

Eisen gesteld aan de stagenemer De stagenemer moet een duidelijk leerdoel geformuleerd hebben en aangeven wat daarvoor nodig is.(formele, bewust geplande opleidings- en leerprocessen die op een werkplek plaatsvinden) De stagenemer moet zich houden aan de richtlijnen die gelden voor de werkplek. De stagenemer verplicht zich te houden aan de wederzijdse afspraken. De stagenemer zorgt voor een verslag waarin de leerdoelen en het behalen daarvan beschreven staan. De werkgever van de stagenemer zorgt ervoor dat de stage nemer in staat gesteld wordt de stage af te ronden.

Literatuur Een onderzoek naar docentstages in het (v)mbo. SBO Karel Kans: De hernieuwde relevantie van docentstages Onderzoek naar de stand van zaken en effecten van de ontwikkeling van ‘les- en examenmateriaal en docentstages’ in het kader van het FES-project Informatie over docentstages en stage formulier C_Asa_tcm pdf Docentstages bij Colruijt colruyt/#.UtWUl7s6yHs colruyt/#.UtWUl7s6yHs