VAD bijeenkomst 1.4. Inhoud VAD bijeenkomst 1.4 1.Welkom, mededelingen 2.Effe checken!!!! 3.Lesmethoden Zorg en welzijn 4.Hoe kan ICT behulpzaam zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Voorbereid op Stage Les 4.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
De Moderne Onderwijsmedia
Bijeenkomst September 2015
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Toetsing en toetsontwikkeling
Thema Roos van Leary in de klas
vakdidactiek pedagogiek
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Docentvaardigheden ICT
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Financiële zelfredzaamheid
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
“Context-concept in je eigen lessen”
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Cijferloos lesgeven bij talen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

VAD bijeenkomst 1.4

Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen 2.Effe checken!!!! 3.Lesmethoden Zorg en welzijn 4.Hoe kan ICT behulpzaam zijn bij de didactisch inrichting van een les? Videofragment Tpack, opdracht in duo’s 5.Opdracht feedback op de leerdoelen VAD leertaak 1 6.Opdracht leeractiviteiten ontwerpen 7.Voorbereiding bijeenkomst Afsluiting van de bijeenkomst

Doelen De student kan: - uitleggen welke methoden gebruikt worden in de lespraktijk van mbo opleidingen Z&W. -4 begrippen* met betrekking tot het ontwerpen van lessen in eigen woorden uitleggen. -een aantal ict toepassingen benoemen die vanuit verschillende leerdoelen in verschillende fasen van de les ingezet kunnen worden. -aan de hand van de theorie van Bloom /Krathwohl en afgeleid van ontworpen leerdoelen, leeractiviteiten ontwerpen voor een Directe Instructie les.

Effe checken!!!!!!!!!! Wat is de betekenis van de volgende vier begrippen? In duo’s: Leg de begrippen in eigen woorden duidelijk uit aan je mede student.

Opdracht min. Bekijk het volgende videofragment. 1.Maak individueel een korte samenvatting in steekwoorden. 2.Deel je samenvatting met je mede student. 3.Wat betekent de informatie uit het filmpje voor je lesvoorbereiding?

Ict toepassingen Opdracht 2 thuisopdracht voorbereiding 1.4 Bespreek in duo’s je gevonden ict toepassingen en leg uit: a. hoe de ict toepassingen ingezet worden in je stageschool? b. aan de hand van welke (leer) doelen zou jij de gevonden ict toepassingen kunnen inzetten in jouw lessen?

Ict toepassingen Hoe zou je de gevonden ict toepassingen didactisch willen inzetten? Door ……… -activeren van voorkennis -aanleren van begrippen /uitleg van.... -inventariseren van meningen -in gang zetten van discussie /meningsvorming -evalueren van een opdracht of les -checken /toetsen van kennis -anders……?

Opdracht in groepen van 3 Opdracht 1.Bekijk en beoordeel de doelstellingen van de les van je mede student op de 5 criteriapunten. Geef elkaar om beurten feedback. 2.Bekijk vervolgens de ingevulde lijst voor het classificeren van de lesdoelen. Bespreek elkaars lijsten en geef elkaar wederom feedback. 3.Bespreek welke leeractiviteiten/opdrachten je gaat inzetten om de leerdoelen van de les van VAD leertaak 1 te bereiken.

Indeling stageplaatsen ROC Rijn IJssel 6 Katlijn van den Beld Paul Bongers Diana Dijkhuis Esra Evre Lisanne Haffmans Aylin Gunes ROC Nijmegen 3 Paul van den Berg Daphne le Clercq Lieke Crombach ROC Gilde opleidingen 4 Fieke Beurskens Eline Duijkers Lieke Tonissen Elle Sars ROC Graafschap 6 Laura de Buck Lisa Gunsing Susanne van der linden Femke de Vries Dionne Roetgerink Tugce Saydan ROC Midden Nederland 3 Daan Peters Shanna van Delden Nikki Stijl ROC Rivor Tiel 2 Lotte van Neck Mirte van Summeren ROC Almelo Twente 3 Maureen Lankamp Carien Weersink Kathinka Wolbers ROC A12 2 Mayke Vermorken Julliette ten Pas VMBO Cuijck en AOC Helicon Esroa Talahutu Lotte de Kleijne

Gekozen thema's VAD leertaak 1  Ontwikkelingspsychologie Lotte van Neck Daphne le Clerq Lisa Gunsing Kathinka Wolbers  Autisme Mayke Vermorken Aylin Gures Lieke Tonnissen Katlijn van den Beld  Licht verstandelijke handicap Carien Weersink Elle Sars  Communicatie Lieke Houkes Suzanne van der Linden Shanna van Delden Eline Duijkers  SOVA Mirte van Summeren Lotte de Kleijne Esroa Talahatu  Gedragsproblemen in de klas ODD Esra Evre  Ervaringsgericht leren Daan Peters  Opvoedstijlen Nikki Stijl  Groepsdynamica Diana Dijkhuis Juliette ten Pas Dionne Roetgerink  Depressie Laura de Buck  Dwang maatregelingen Paul van den Berg  Kindermishandeling Maureen Lankamp Fieke Beurskens  Sexuele ontwikkeling Tugce Saydam  Contextuele Hulpverlening Lieke Crombach  Coachen in de hulpverlening Paul Bongers

Een goed geformuleerd leerdoel voldoet aan de volgende criteria: (herhaling VAD bijeenkomst 1.3) Een leerdoel: -is gekoppeld aan eindtermen, kerndoelen/werkprocessen en competenties. -bevat een specifiek en concreet inhoudscomponent. -bevat een (waarneembaar) gedragscomponent. Het gedrag is beschreven in een werkwoord ; tevens is een beheersingsniveau beschreven. -bevat (soms) een conditiecomponent. Onder welke omstandigheden moet het waarneembare gedrag vertoond worden? ( tijd, aantal, omstandigheid) -moet toetsbaar zijn.

VAD leertaak 1 Deel 2 Ontwerp van een (digitale) opdracht met vraagstelling op verschillende niveaus. -er is een relatie met de opdracht en de doelstellingen van de les -de opdracht is een onderdeel van een of meerdere lesfasen -de opdracht is gericht op cognitie/kennisverwerving -welk soort opdracht wordt ingezet? ( geen rollenspel) -de vraagstelling is op vier verschillende niveaus aan de hand van de taxonomie van Bloom /Krathwohl -minimaal zes vragen worden in de opdracht verwerkt -leer/ leesteksten: is de inhoud gerelateerd aan vraagstelling en doelstellingen? -inzetten van actuele bronnen in relatie tot de doelen (bijvoorbeeld praktijkvoorbeelden, aansluiting bij de belevingswereld van de leerling) -aandacht voor meervoudige intelligenties ( zie Ebbens Effectief leren) -aandacht voor layout /taalgebruik : lettertype, opmaak (verdeling van tekst en bijvoorbeeld tekens, cartoons, plaatsjes enz.), kleurgebruik, inzet van leer- en leestekst enz. 

Afsluiting Wat neem je mee uit de les wat je kan gebruiken voor de praktijk?

Links ict Voorbeelden ict toepassingen Flipping the Classroom Voorbeelden ict toepassingen TPACK

Literatuur/bronnen Kok C.L.C.(2014) Efficient werken met gratis webtools. Dummer.G (2011) ICT voor de klas. Boljuis.E & Hoeff vanderA. (2013) Onderwijs met ICT. Hilgers.L &Zadelhoff.vanT. (2011) Boek Tweepuntnul,web2.0 Social Media.Webtools 