Rabobank Peelland Zuid ‘De verbinding tussen voedselproducent en -consument.’ Presentatie afstudeerwerkstuk Rick van der Horst, Intern Accountmanager Food.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
“Hoe kom ik aan klanten?”
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. Firma Kager.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
De Natuurwinkel Kernwaarden Imago Doelgroep
Brian Madsen “Melken uit hooi en gras van een natuurterrein met een mobiele melkrobot”
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
P1.3 Het platteland: Verval of herstel?
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Wat overigens niet zo eenvoudig is, omdat 't in die zin toch wel echt 'n nationaal park is waarbij de commerciele voorzieningen tot een minimum beperkt.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De oudere stagiaire.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Mijn verjaardag..
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Ster van Succes.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Kennismanagement & Sociale media
Major DesignThis! Daniel Eusebio Roque CMD 4A Internal Branding.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Collaborative Strategizing
Bloedbroeders Suzanne Sitvast Liselotte Ruiter Britt van der knaap
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Maatschappelijke stage in de agrarische sector. Waarom belangrijk? Maatschappelijke verantwoordelijkheid Kans om kennis te maken met de sector Kans om.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Hoofdstuk 6 Productie.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Crowdfunding.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
What will you do to change the
In een tijd waarin voedselschandalen een gevolg zijn van onze voedselketen. Waarin de boer geen contact meer heeft met zijn consumenten en diezelfde consument.
Melk Laat een melkpak zien. Bekijk en bespreek deze met de leerlingen.
KEUZEVAKKEN ECONOMIE & ONDERNEMEN voorlichtingsavond S. Alibasic
Contactpersonen bijeenkomst
Plaats, datum bijeenkomst
Plaats, datum bijeenkomst
Andries Reinhart 3 maart 2019
Sponsorpakket BouwKennis Jaarbijeenkomst 2014
Transcript van de presentatie:

Rabobank Peelland Zuid ‘De verbinding tussen voedselproducent en -consument.’ Presentatie afstudeerwerkstuk Rick van der Horst, Intern Accountmanager Food & Agri 24 september 2012 ‘Het vergroten van de maatschappelijke acceptatie van de grootschalige veehouderij in de Peel.’

Programma 1.Ontvangst 2.Opzet afstudeerwerkstuk 3.Onderzoeksresultaten 4.Conclusie en aanbevelingen 5.Implementatie 6.Vragen/discussie

Opzet afstudeerwerkstuk Hoofdvraag Op welke manieren kan Rabobank Peelland Zuid ervoor zorgen, dat de binding tussen de grootschalige veehouderij en consument in de Peel wordt versterkt? De regionale afhankelijkheid Het regionale beeld De positie van de agrarische ondernemer Nieuwe initiatieven en implementatie

Voedselproducent Landschapsonderhoud De regionale afhankelijkheid Bron: Landbouwtelling CBS 2011

Economische pijler Toegevoegde waarde Werkgelegenheid De regionale afhankelijkheid Bron: LEI Agrocomplex Noord-Brabant 2009, LISA, CBS; bewerking VDW Research, in opdracht van de ZLTO. De regionale werkgelegenheid:

Bron: Vestigingenregister Noord-Brabant, Werkgelegenheid Tabellenboek LISA 2011 De regionale afhankelijkheid Economische pijler Arbeidsproductiviteit

Het regionale beeld De mening van de bevolking over de agrarische sector agrarische sector? Is er voldoende aandacht voor de maatschappelijke inpassing van de veehouderij? Hoe wordt gekeken naar de prijsvorming in de agrarische sector? Hoe kijkt de bevolking naar de maatschappelijke discussie over de grootschalige veehouderij?

De mening van de bevolking in de Peel over de agrarische sector Hoeveel weet u van de veehouderijsector in Nederland? Het regionale beeld

Maatschappelijke inpassing Vindt u het wenselijk dat veehouderijen meer worden opengesteld voor de burger? Het regionale beeld

Hoe wordt er gekeken naar de prijsvorming in de agrarische sector? De Nederlandse consument betaalt te weinig voor zijn voedsel. Het regionale beeld

De maatschappelijke discussie over de grootschalige veehouderij. Als u alle voors en tegens tegen elkaar afweegt, wat vindt u dan van het toestaan van megastallen in Nederland? Het regionale beeld

De maatschappelijke discussie over de grootschalige veehouderij. De invloed van grootschalige veehouderij op … Het regionale beeld

Sector bewust Dilemma De positie van de agrarische ondernemer

Huidige activiteiten Big Challenge Kom in de Kas Campina Boerderij Dag Maatschappelijke stage Project ervarend leren Rabo Floriade Kids experience Someren buitenste binnen De positie van de agrarische ondernemer

Campina dichtbij 23 mei 2012

Boer aan de deurDinsdag 29 mei 2012 Het Financieel Dagblad Pelt, P. van;Smits, K.;Willems, N.;Wulfen, G.v. More Sharing Services Duizenden boeren van FrieslandCampina gingen vorige week huishoudens langs om gratis pakken Campina-melk uit te delen en te vertellen waar die melk vandaan komt. De producten zijn volgens hen traceerbaar tot de herkomstboerderij. Krijn Smits, creatief directeur bij reclamebureau LaMarque: ‘ Campina profileert zich graag als een leverancier van natuurlijke producten. Al in eerdere campagnes liet Campina zien hoe dicht ze bij hun boeren staan. Deze stunt is een logisch vervolg daarop. Samen met aaibare boeren gaan uitleggen dat er goed voor de koeien gezorgd wordt en dat dit dus een lekker natuurproduct oplevert. Een goed voorbeeld van practice what you preach. Eerst doen en pas daarna jezelf op de borst kloppen. De kosten per contact zullen aan de hoge kant zijn, maar deze stunt levert Campina, behalve pr, vooral veel geloofwaardigheid op. En die geloofwaardigheid kunnen ze weer goed gebruiken in de komende campagnes. ’ Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode: ‘ Op 23 mei bezochten boeren van FrieslandCampina huishoudens in 135 dorpen en steden. Om een pak melk af te geven en te vertellen waar die vandaan komt. De melkboer kwam dus even weer langs de deur. Bovendien kun je nu de code op de verpakking invoeren op de website van Campina, en zien van welke boerderij jouw melk afkomstig is. Transparant van gras tot glas. FrieslandCampina verdient hiermee een enorme pluim. Ze verbinden zichzelf en hun personeel weer met de consument en laten heel terecht trots zien waar de melk vandaan komt. Goed bezig, Campina. ’ Poppe van Pelt, creative director bij reclamebureau Selmore: ‘ Ik vind dit een heel goed idee. Als ik in mijn eigen geheugen graaf naar een campagne die mij een goed gevoel gaf rondom zuivel, dan moet ik helemaal terug naar ‘ Al het goeie komt van Melkunie-koeien ’. En dat is alweer een tijdje geleden. Ik denk dat er inmiddels een hele generatie behoorlijk vervreemd is geraakt van de oorsprong van zuivel. Ze kennen de koe en de boer alleen nog maar van de illustraties op kartonnen verpakkingen. Dus een hernieuwde kennismaking als deze lijkt me een goed begin van iets moois. ’ Niels Willems, partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers: ‘ Internal Branding is het binnen de organisatie tot leven brengen van het merk. Het leidt tot interne trots en verbondenheid met het bedrijf en met elkaar. Daar is deze actie van Campina geweldig goed in geslaagd. Het massale evenement heeft boeren en medewerkers geholpen wat schroom van zich af te gooien en zich als ware ambassadeurs van het merk te gedragen. En niet alleen deze ene dag, want dit heeft geheid een doorwerking in de broodnodige maatschappelijke extraversie van de boer en zijn collega ’ s op kantoor. Het mes had nog wel wat scherper aan twee kunnen snijden als men iets creatiever was geweest in het invulling geven aan de publieksactie zelf. Gratis melk uitdelen en vertellen dat het van Nederlandse koeien komt, zal niet heel veel consumenten in verrukking hebben gebracht. ’

Kwaliteit Tastbaar maken Belang van de sector Collectief initiatief Laagdrempelig en realiseerbaar Aanbevelingen:

Buiten kaders denken Basiskennis verhogen Social Media Studenten Externe partijen Aanbevelingen:

Economisch belang Kennisniveau Landschappelijke uitstraling Bedrijven openstellen Nieuwe initiatieven

Rabobank Peelland Zuid Een positieve bijdrage leveren aan een collectief lokaal initiatief. Branche organisatie ZLTO 1 e bijeenkomst: 3 mei e bijeenkomst: 31 mei e bijeenkomst: 19 september 2012 Implementatie

Vragen?