Studienamiddag 15 juni 2009 Lokaal woonbeleid in Vlaanderen: tien jaar na de Vlaamse Wooncode de kinderschoenen ontgroeid?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
KWALITEIT VAN WONINGEN Woonplus Dinsdag 3 juni 2014.
De uitdagingen voor 2008 en verder door dhr. Hubert Lyben, gedelegeerd bestuurder VMSW.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Aanbevelingen voor een woonbeleid gericht op het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting Wonen in armoede.
Overzicht relevante informatie voor sociaal wonen Vlaamse Wooncode.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Sociale correctie waterfactuur Hoorzitting Commissie Leefmilieu, Vlaams Parlement, 3.7,2012 Christophe Claeys en Nathalie Debast, stafmedewerkers VVSG.
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Kwaliteitsprofielen.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Samenwerking Nieuw Dak, OCMW, CAW Sonar Lange traditie van samenwerken in Genk o.a. via het Lokaal Sociaal Beleid 8 beleidsdomeinen in het Genkse Lokaal.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Burgerinitiatieven.
Discussiegroep Regionale Regie Rik Desmet. Lokale regie Van regie lokale diensteneconomie Naar lokale regie sociale economie.
Woonplatform 28 juni Woonplan – stand van zaken Een overzicht van de 87 concrete acties in uitvoering.
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Provinciaal beleid woningdelen Tom Raes diensthoofd wonen.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
| Hospitawonen Platform Hulpverlening Gentbrugge/Ledeberg 8 december
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
De lokale overheid als actor in de vermaatschappelijking van zorg Katrien Schryvers OCMW-voorzitter 20 mei 2016.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Preventieve woonbegeleiding De praktijk vanuit OCMW Ravels.
Infosessie voor wijkwelzijnsoverleg ‘Woonadvies en Beleidsadvies’
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal Sociaal Beleid.
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Studienamiddag 19 november
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Workshop Preventie uithuiszetting
Raadscommissie 8 mei mei 2014
Draaiboek uithuiszetting
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Lokaal loket kinderopvang
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Studienamiddag 15 juni 2009 Lokaal woonbeleid in Vlaanderen: tien jaar na de Vlaamse Wooncode de kinderschoenen ontgroeid?

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid D e gemeente: centrale rol in het woonbeleid Aangeduid als coördinator en eindverantwoordelijke voor het lokaal woonbeleid spilfunctie in de uitvoering ervan Vrijheid om binnen de decretaal vastgelegde grenzen een eigen huisvestingsbeleid te ontwikkelen En beschikt hiertoe over een aantal instrumenten

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Wat doet de gemeente met die opdracht en die instrumenten? Geen beeld van het lokaal woonbeleid in de praktijk Noch over de rol van de OCMW’s ► bevraging bij de Vlaamse gemeenten en OCMW’s Informatie noodzakelijk voor  activeren en ondersteunen LWB  evalueren en bijsturen instrumentarium Informatienood leeft ook bij de provincies ► uitgegroeid tot een interbestuurlijk project

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Onderzoeksmethode Webbevraging via website bouwen&wonen  Voordeel: bevraging op maat  Minpunt: de complexiteit Applicatie en programmering: 2MPACT Lancering en opvolging respons: de provincies in de periode : november 2006-april 2007

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Hoge antwoordrespons 86% gemeenten (aantal=264) 75% OCMW’s (aantal=230)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid II. RESULTATEN helicopterbeeld van het lokaal woonbeleid in de praktijk 1.De organisatie van het woonbeleid 2.De regie van het woonbeleid 3.Lokaal woningkwaliteitsbeleid 4.Wooninfo en woondiensten 5.De OCMW’s en wonen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 1. De organisatie van het woonbeleid Wat doet de gemeente wel en niet?

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 1. De organisatie van het woonbeleid Wat doet de gemeente wel en niet? Taken die veel vergen qua mankracht, kwalificaties en middelen komen minder aan bod zoals  Eigen soc. woonprojecten en crisisaanbod  Beleidsmatig werk +West- en Oost-Vlaamse gemeenten nemen gemiddeld meer taken op

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Wonen gaat samen met RO en stedenbouw (73%) zelden met welzijn of sociale zaken (16%) 1. De organisatie van het woonbeleid Taken uit het woonbeleid in het organigram?

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 1. De organisatie van het woonbeleid Taken uit het woonbeleid: wie voert ze uit?  42% heeft 0 VTE voor wonen  14% heeft 1 of meer VTE voor wonen Eén op tien gemeenten zegt over voldoende geschikt personeel te beschikken om de taken uit het woonbeleid uit te voeren Anderzijds: wél relatief hoog op de politieke agenda, meestal wél een schepen voor wonen aangeduid Personeelsinzet voor wonen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Personeelsinzet voor wonen 1. De organisatie van het woonbeleid Taken uit het woonbeleid: wie voert ze uit? Aandeel gemeenten met personeel voor wonen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid II. RESULTATEN 5 delen: 1.De organisatie van het woonbeleid 2.De regie van het woonbeleid 3.Lokaal woningkwaliteitsbeleid 4.Wooninfo en woondiensten 5.De OCMW’s en wonen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 2. De regie van het woonbeleid Voorwaarden voor een geslaagde regie Pröpper et al. (2004) 1.Het organiseren van samenwerking 2.Het uitzetten van gemeenschappelijke beleidslijnen 3.Verantwoording over het geheel 4.Kennis woonsituatie/overzicht over het geheel In Vlaanderen: gemeentelijke woonraad en gemeentelijk lokaal woonbeleidsplan

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 2. De regie van het woonbeleid Overleg over wonen in de gemeente Overleg is meestal ad-hoc 43% niet één keer vergaderd met één of meer bevoorrechte partners uit het woonbeleid 44 gemeenten: “gemeentelijke woonraad“ “een overleg- en adviesorgaan waarin belangrijke dossiers en vragen m.b.t. wonen in de gemeente ter bespreking en advies worden voorgelegd aan een brede groep van actoren” voorbije jaar

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 2. De regie van het woonbeleid Overleg over wonen in de gemeente Overleg over wonen het voorbije jaar (% gemeenten) + Oost-Vlaamse gemeenten en centrumgemeenten hebben vaker dan elders een GWR voorbije jaar

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 2. De regie van het woonbeleid Ontwikkelen van een woonbeleid 40% zegt een lokaal woonbeleid te ontwikkelen 23 gemeenten hebben een lokaal woonbeleidsplan “ een door de gemeenteraad goedgekeurd beleidsdocument dat de krachtlijnen en keuzes voor het lokaal woonbeleid weergeeft en hiertoe een tijdsgebonden actieprogramma voorstelt” + 30 plannen in de maak vnl. West-Vlaamse gemeenten Maar, niet steeds planningsproces woonactoren en cijfermatige analyse woonsituatie Woonbeleidsplannen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 2. De regie van het woonbeleid Ontwikkelen van een woonbeleid Basisaanbod gemeentelijke statistieken SVR en provinciaal aanbod:  gekend bij minder dan de helft v/d gemeenten  gebruikt door één op vijf gemeenten; Eén op drie gemeenten: (ook) andere bronnen Analyse van de woonsituatie

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid II. RESULTATEN 5 delen: 1.De organisatie van het woonbeleid 2.De regie van het woonbeleid 3.Lokaal woningkwaliteitsbeleid 4.Wooninfo en woondiensten 5.De OCMW’s en wonen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid VWC: invoering woningkwaliteitsregeling Centraal: de veiligheids- gezondheids- en woonkwaliteitsnormen voor élke woning (art.5 VWC) + instrumentarium Lokale overheden: centrale rol in de handhaving ervan + eigen accenten 3.Lokaal woningkwaliteitsbeleid Kwaliteitsnormering

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid CA bevestigt de conformiteit van huurwoning of kamer met de kwaliteitsnormen De verhuurder vraagt het CA vrijblijvend aan bij de gemeente Sinds kort staat ook de strafbaarstelling indien de woning niet aan de kwaliteitsnormen voldoet los van het CA 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Handhaving van de kwaliteitsnormering Het conformiteitsattest (CA)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid = occasioneel gebeuren: bij de helft van de gemeenten is het aantal uitgereikte CA’s<5, slechts 7 gemeenten >20 CA’s 6% v/d gem. CA voor kamers, bijna exclusief (centrum)stedelijk fenomeen 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Handhaving van de kwaliteitsnormering Het conformiteitsattest Sinds het bestaan ervan reikte 1 op 5 gemeenten ooit een CA uit voor huurwoningen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid de uitzondering bevestigt de regel bv. Antwerpen (om opgenomen te worden in huurwoningendatabank) en Riemst (verhuurvergunning kamer) 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Handhaving van de kwaliteitsnormering Het conformiteitsattest (CA)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Handhaving van de kwaliteitsnormering Ongeschikt-onbewoonbaar verklaringen Woning niet conform de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort: ongeschikt verklaring + veiligheids- of gezondheidsrisico: onbewoonbaar verklaring Doorsnee gemeente had ooit 12 woningen op de inventaris in de periode (adm. data)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Handhaving van de kwaliteitsnormering Ongeschikt- en onbewoonbaar verklaringen Frappante verschillen tussen de gemeenten, Kunnen enkel gevolg zijn van verschillen in (pro-) actief woningkwaliteitsbeleid Aantal OO ooit op de inventaris

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Kwaliteitshandhaving en sociale woningen Recht van voorkoop (RVV) Gemeente, OCMW, shm en VMSW kunnen onder bepaalde omstandigheden een voorkooprecht doen gelden op woningen en percelen om er sociale woningen of kavels te realiseren.  Instrument om sociale woningen te spreiden Door één of meerdere buurten te laten erkennen als “bijzondere gebied“ kan de gemeente ook zelf meebepalen waar het RVV kan worden toegepast  Instrument om territoriaal te differentiëren 15 gemeenten maakten hier gebruik van

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Kwaliteitshandshaving en sociale woningen Recht van voorkoop (RVV) +/ keer aangeboden ( ) 39 gemeenten pasten het RVV samen 77X toe ► meestal eenmalig, als een schakel bij stadsvernieuwing of dorpherwaardering Shm’s: 330 akten, goed voor 1900 huurwoningen en 500 koopwoningen RVV = géén wijdverspreide noch intensieve toepassing v/h RVV

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 3. Lokaal woningkwaliteitsbeleid Kwaliteitshandshaving en sociale woningen Sociaal beheersrecht (SBR) Laatste middel om een leegstaande woning of OO woning terug op de markt te brengen indien de eigenaar weigert te renoveren,... Gemeente, OCMW of sociale woonorganisatie kan de woning in beheer nemen, er de nodige werken aan uitvoeren en deze tijdelijk onder het sociaal huurstelsel verhuren ► werd enkel toegepast in Antwerpen voor een drietal woningen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid II. RESULTATEN 5 delen: 1.De organisatie van het woonbeleid 2.De regie van het woonbeleid 3.Lokaal woningkwaliteitsbeleid 4.Wooninfo en woondiensten 5.De OCMW’s en wonen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 4. Wooninfo en woondiensten Het lokaal wooninfo- en dienstenpakket Individueel recht op wonen doen gelden: rechten kennen, toegang tot informatie en, zeker voor de meest woonbehoeftigen, ook concrete hulp en advies. De gemeente = eerste aanspreekpunt 92% v/d gemeenten geeft wooninfo en advies (in algemene termen gesteld)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 4. Wooninfo en woondiensten Het lokaal wooninfo- en dienstenpakket ‘Basic’ info; in 17% van de gemeenten blijft het hierbij voor wat betreft wooninfo en woondiensten

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 4. Wooninfo en woondiensten Het lokaal wooninfo- en dienstenpakket Aandeel gemeenten wordt kleiner naarmate de taken meer expertise en ervaring vragen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 4. Wooninfo en woondiensten Het lokaal wooninfo- en dienstenpakket Idem voor het vinden van een huurwoning, optreden bij conflicten bv. tussen huurder en verhuurder, architect en bouwer, woonbegeleiding, crisisopvang… …vereist mankracht met kennis/ervaring,

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 4. Wooninfo en woondiensten Het lokaal wooninfo- en dienstenpakket “een laagdrempelig initiatief met bijzondere aandacht voor zwakkere bewonersgroepen, dat er zich op richt de woonsituatie van de bevolking te verbeteren door hen te informeren, adviseren, begeleiden en indien nodig door te verwijzen” 24 gemeentelijke WW’s (waarvan 18 steden) 6 regionale WW’s in 35 gemeenten (waarvan 22 plattelandsgemeenten) Rol van de woonwinkels (WW)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 4. Wooninfo en woondiensten Het lokaal wooninfo- en dienstenpakket  Qua aanbod: ruimer in gemeenten met een WW voor zowat alle woon(info)diensten  Qua benadering: het expliciet laagdrempelige en de bijzondere aandacht voor de zwakkere bewonersgroepen (woonwinkelconcept) + regionale WW genieten van schaalvoordeel De meerwaarde van de woonwinkel (WW)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 4. Wooninfo en woondiensten Het lokaal wooninfo- en dienstenpakket

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid II. RESULTATEN 5 delen: 1.De organisatie van het woonbeleid 2.De regie van het woonbeleid 3.Lokaal woningkwaliteitsbeleid 4.Wooninfo en woondiensten 5.De OCMW’s en wonen

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 5. De OCMW’s en wonen Private huurmarkt Ondersteuning bij doen nakomen  huurdersverplichtingen: 81%  verhuurdersverplichtingen: 64% Actieve toeleiding private huurmarkt  begeleiding bij het zoeken (1 op 2 OCMW’s )  afspraken met verhuurders (1 op 4 OCMW’s ) ► hulp verschilt sterk van OCMW tot OCMW Ook wat betreft rechtstreekse financiële steun (huurtoelage bij 1 op 2 OCMW’s)

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 5. De OCMW’s en wonen Sociale huurmarkt: afspraken met de sociaal verhuurders Afspraken i.v.m. financiële verplichtingen:  Huurwaarborg: 64% SHM, 62% SVK  Huurachterstal: 58% SHM, 54% SVK Afspraken woonbeleiding: 35% SHM, 49% SVK Frekwenter bij de West-Vlaamse OCMW’s

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid 5. De OCMW’s en wonen OCMW als verhuurder of bouwheer 63% v/d OCMW verhuurt woningen 34% realiseerde eigen soc. woonprojecten Grote verschillen naar provincie

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Lokaal woonbeleid in Vlaanderen: de kinderschoenen ontgroeid?  Wonen geen volwaardige plaats als beleidsveld in de gemeentelijke organisatie  Voorwaarden om te spreken over de gemeente als regisseur van het woonbeleid meestal niet vervuld  Instrumenten voor lokaal woningkwaliteitsbeleid worden onderbenut. Frappante verschillen in woningkwaliteitshandhaving tussen gemeenten.  Wooninfo en woondiensten en het aanbod van het OCMW is zeer verschillend van gemeente tot gemeente en dat voor een basisrecht als ‘het recht op wonen’

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Lokaal woonbeleid in Vlaanderen: hier en daar de kinderschoenen ontgroeid  West-en Oost-Vlaamse gemeenten komen sterker uit de bevraging dan de overige provincies: trekt de provincie aan de kar?  Breuklijn stad en landelijke gemeenten, maar het woonwinkelverhaal toont dat met de gepaste instrumenten de landelijke gemeenten ook meespelen. plattelandsgemeenten met een actief woonbeleid tonen dat schaalgrootte niet het enige criterium is

15 juni 2009 Studienamiddag lokaal woonbeleid Lokaal woonbeleid in Vlaanderen: Beterschap op komst? BVR 21/09/2007 -intergemeentelijke projecten lokaal woonbeleid- speelt in op reële nood en een aantal van de genoemde pijnpunten 100-tal gemeenten betrokken bij de projecten die dit en vorig jaar werden goedgekeurd Afwachten wat deze projecten op het terrein effectief te weeg brengen voor het lokaal woonbeleid