De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Preventie uithuiszetting

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Preventie uithuiszetting"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Preventie uithuiszetting
Trefmoment Wonen en Thuisloosheid 11 oktober 2018

2 Preventieve woonbegeleiding
Randvoorwaarden Preventieve woonbegeleiding Sinds december 2015: Werking ter preventie van uithuiszetting op de private huurmarkt Op verwijzing van: Huurder zelf Eigenaar / verhuurder Derde betrokkene: OCMW, poetshulp, familie, buren, wijkinspecteurs... Meldpunten via lokale Woonclub

3 Woonclub Randvoorwaarden
Ondersteuning bij zoektocht naar kwalitatieve, betaalbare en geschikte huurwoning op private huurmarkt 11 woonclubpunten in de regio + 1 avondpermanentie (2-wekelijks) Harelbeke, Kuurne, Deerlijk, Kortrijk, Wevelgem, Wervik, Menen, Zwevegem, Waregem, Anzegem, Avelgem Helpen bij: Rechtenverkenning Vaardigheden trainen Zoeken + communicatie met private eigenaars/immokantoren Administratie Zonder afspraak (uitgez. avondpermanentie)

4 Voorwaarden tot aanmelding
Randvoorwaarden Voorwaarden tot aanmelding Er is een risico tot uithuiszetting Omwille van woonproblemen en/of huurachterstal Als de situatie niet verbetert, worden er mogelijk gerechtelijke stappen gezet Persoon woont in een huurwoning De uithuiszetting kan nog vermeden worden De huurder is op de hoogte van: De aanmelding bij het CAW Wie de aanmelding deed

5 Procedure Randvoorwaarden
Aanmelding via aanmeldingsfiche professionals/hoe-doorverwijzen/zuid-west-vlaanderen/ Fiche via mail versturen naar Na ongeveer een week krijgt de verwijzer een met de naam van de hulpverlener die de situatie opvolgt.

6 Begeleiding Randvoorwaarden
Hulpverlener probeert de huurder te bereiken / motiveren tot begeleiding via: Telefoon Brief Huisbezoeken (min. 3 pogingen) ... Gedurende een 5-tal weken Materiaal: flyers en brieven

7 Begeleiding Randvoorwaarden
Uiterlijk na 5 weken wordt de verwijzer op de hoogte gebracht van het al dan niet opstarten van de begeleiding. Verdere feedback wordt overlegd met de huurder in kwestie. Kan variëren van geen feedback naar zeer intensieve betrokkenheid in het begeleidingsproces. Duur van de begeleiding: begeleiding wordt afgerond zodra er geen dreiging meer is tot uithuiszetting => afronding of vervolgbegeleiding,

8 flyer

9 Succesfactoren Randvoorwaarden Bekendmaking Vroeginterventie
Motivatie huurder / verhuurder Laagdrempeligheid Geen wachtlijst Methodische expertise Aanklampend / outreachend

10 Knelpunten Randvoorwaarden Gerechtelijke procedure: timing
Opzeg i.p.v. uithuiszetting Budget voor ‘grote opkuis’ Vaardigheden aanleren: bvb. leren poetsen... (diensten) Tempo van de cliënt versus druk van de verhuurder Wachtlijsten vervolgbegeleiding Uithuiszetting voorkomen versus thuisloosheid voorkomen Randvoorwaarden voor outreachend werken Verschillen tussen CAW’s Bekendmaking

11 Specifiek wat betreft meldpunten
Randvoorwaarden Specifiek wat betreft meldpunten Voordelen: Lokaal ingebed + regionale spreiding Duidelijk, één kanaal Samenwerking tussen diverse diensten Laagdrempelig Knelpunten: Bekendmaking (blijven herhalen) Weten dat het bestaat op het moment dat het nodig is Onvoorspelbare instroom

12 Randvoorwaarden Randvoorwaarden
Regionale samenwerking! – vertrouwen; gedeelde verantwoordelijkheid Gedragen door alle partners Samenwerking/overleg met woondiensten / IGS Voldoende budget en ruimte voor bekendmaking – vast aanspreekpunt is hierbij handig Flexibel kunnen inspelen op de noden – onvoorspelbare instroom => inbedden binnen een ruimer team? Hou het simpel – ook voor de aanmelder is laagdrempeligheid heel belangrijk

13 Project Anzoh  Aanklampende zorg voor zorgmijders met een (vermoeden van) psychische kwetsbaarheid die sociaal huren

14 Situering Project ontstaan vanuit netwerk GGZ Zuid-West-Vlaanderen
Inrichtende macht: SV De Bolster Mei eind 2020 Samenwerking met dienst Preventieve woonbegeleiding CAW 

15 Aanmelding Via aanmeldingsfiche preventieve woonbegeleiding CAW
Doelgroep Sociale huurder (Vermoeden van) psychische kwetsbaarheid Zorgmijder (geen GGZ-partner betrokken)

16 Aanmelding Aanmelding kan gebeuren door SHM SVK
OCMW's met een patrimonium binnen het sociaal huurstelsel

17 Aanbod Thuisbegeleiding met aangepaste psychosociale ondersteuning, met als doel vastgelopen communicatie opnieuw vrij te maken en toe te leiden naar de reguliere hulpverlening

18 Werkgebied Anzegem, Avelgem, Deerlijk, Dentergem, Harelbeke, Kortrijk, Kuurne, Menen, Spiere-Helkijn, Waregem, Wervik, Wevelgem, Wielsbeke en Zwevegem.


Download ppt "Workshop Preventie uithuiszetting"

Verwante presentaties


Ads door Google