Professionaliseren van lerarenopleiding en secundair onderwijs via docentenstages 16-17 feb. 2012 Heverlee - Diest Info lectoren BaKO en BaLO - verbreding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leonardo project : EuroVITO Tsjechië België.
Advertisements

Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Valorisatie Programma Rotterdam
Structuur secundair onderwijs
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
De weg naar het voortgezet onderwijs
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Handelingsgericht samenwerken
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
De school in Europa - Europa in de school
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Praktijkervaring en reflectie
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
14.30 u.Inleiding (Wim Bergen, voorzitter SOE) u.Presentatie projectverloop en onderzoeksresultaten (Nele De Witte, projectmedewerker) u.Panelgesprek.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
De driehoeksverhouding
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Blik op de toekomst.
Directievergadering BAKO specifiek
Gelijke onderwijskansen via taalbeleid :
Stage bachelor secundair onderwijs
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Masterclass voor lerarenopleiders
Startkracht! in de lerarenopleiding
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Professionaliseren van lerarenopleiding en secundair onderwijs via docentenstages feb Heverlee - Diest Info lectoren BaKO en BaLO - verbreding van het S&E project

Aanleiding voor het project Toename van het belang van werkplekleren in het onderwijs Snelle evolutie in de arbeidscontext Nood aan flexibele en creatieve manieren om om te gaan met nieuwe kennis Samen opleiden ….. Nog geen vormen van werkplekleren in de lerarenopleidingen in Vlaanderen

TISM Bree Stichting Lodewijk De Raet Ecabo: beroepsonderwijs en bedrijfsleven dat werkt HvA community onderwijsontwikkeling 2010 Hogeschool Rotterdam: Jan Streumer (redactie) Fontys hogescholen

Aanleiding voor het project Nood aan ervaring op de werkplek Gebrek aan ervaring in S.O. of lager onderwijs Onvoldoende ervaring met specifieke doelgroepen Nood aan praktijktoetsing van eigen inzichten Bemerkingen van studenten/ praktijkveld Onderzoeksaanbevelingen

Wat is het project docentenstages? Ontwikkelen van een visie en kader docentenstages Ontwikkelen van stagetrajecten Ondersteuning bij de stage Draaiboek Good practices Methodieken Begeleidingsinstrumenten

Kadering van het project

Partners in het project  Projectgroep : 7 docenten van 3 hogescholen  3 regionale expertisegroepen : 30 vakmentoren SO / leerkrachten lager onderwijs : ontwikkelen van modeltrajecten  Resonantiegroep : 12 personen  3 regionale pilootgroepen :  toetsen van modeltrajecten in actie-onderzoek  12 vakmentoren SO  12 docenten (zowel in aanvangsbegeleiding als levenslang leren)

Good practices Interviews met collega’s met relevante ervaring Bedrijfsstage Internationale stage Vrijwillige onderwijsstage Experten uit Nederland en Verenigd Koninkrijk

Doelen voor docenten  Samen opleiden = gelijkwaardig participeren : van overleg naar samenwerking en partnerschap SO en HO  ‘Real-life’-ervaringen in het secundair/ lager onderwijs  Ervaren van de veelheid en complexiteit in beroepstaken en verwachtingen in het secundair onderwijs  Ervaring met specifieke doelgroepen

Doelen voor docenten (vervolg)  professionaliseren : docent als een leerder, reflectief ervaringsleren,  gevolg met meer zelfvertrouwen studenten opleiden  theorie en praktijk beter op elkaar af stemmen = een realistische opleidingsdidactiek / vinden van een evenwicht tussen ambities en mogelijkheden / verbinden van twee werelden  Stagebegeleiding afstemmen op praktijkervaring  Onderwijsvernieuwingen wederzijds uitwisselen = verbinding versterken tussen opleiden, innovatie en schoolontwikkeling  Draagvlakcreatie en visieontwikkeling: communicatie- en implementatiestrategieën

Doelen voor studenten Opleidingsproces van de studenten lerarenopleiding verbeteren Uitstroom van de opleiding verbeteren Uitval (na 3 à 5 j.) voorkomen van beginnende leerkrachten

Kadering van het project: tijdpad

Projectaanpak najaar 2010  Mei 2010 : omschrijving van de onderzoeksvraag, selectie en goedkeuring van de projectaanvraag door School of Education  Sept.– dec : literatuurstudie  Nov : inventarisatie good-practices d.m.v. 6-tal interviews  29 nov : regionaal overleg met de 3 expertisegroepen (KHLeuven, KHMechelen, KHKempen)  9 dec : overleg met resonantiegroep

Projectaanpak voorjaar 2011  12 jan. 2011: studiedag loopbaanleren in onderwijs  18 jan : werkdag projectgroep  Feb : verwerking enquêtes deelname docentstages en good practices  14 mrt 2011 : overleg met de 3 expertisegroepen  mrt 2011 : jobshadowing Bournemouth: good–practice  14 en 15 Mrt : Poster van het project op Velon congres  4 apr. : informatie collega’s docenten  29 apr : deadline indienen aanvragen docenten

Projectaanpak 2011  5 mei 2011 : samen leggen van de aanvragen, daarna contacten leggen met de scholen / leerkrachten  23 mei 2011 : overleg met de expertisegroepen  Juni 2011 : stage concreet uitwerken pilootgroep  2011 – 2012 : pilootgroepen : 4 docenten per regio  15 september 2011 startdag deelnemers project

Projectaanpak 2012 Stage secundair onderwijs en lager onderwijs collega’s BASO voor 20/02 Jan : beslissing stagemogelijkheid voor collega’s BALO/BAKO 7 maart 2012 slotdag / reflectiedag voor docentenstage collega’s BASO 7 maart startdag voor docentenstage collega’s BALO/BAKO Verwerking gegevens mei – juni 2012 Voorstelling resultaten / draaiboek oktober – november 2012

0utput project docentenstages  Poster Velon congres 14 en 15 maart 2011  Presentaties op studiedagen van School of Education oktober 2011 en oktober 2012  Presentatie Veloncongres 6 en 7 februari 2012  Studiedag docentenstages in okt/nov 2012  Onderwijscongres november 2012  Wettelijk kader KHLeuven professionalisering vanaf  Website ? visie, methodieken, begeleidingsinstrumenten, good practices

Vervolg output  Draaiboek met modeltrajecten Stagetrajecten op verschillende tijdstippen in de loopbaan van docenten Stagetrajecten in de vorm van observatiestage, co-teaching, partnershipteaching, …. Andere intiatieven van werkplekleren: leernetwerken, workshadowing, …

Welke docenten kunnen deelnemen? Voorwaarden vanuit de lerarenopleiding KHLeuven buiten de evaluatieperiode vallen minimum 3 jaar in dienst van DLO Van 4 tot 45 jaren in dienst

Keuzemogelijkheden doelgroep 3 de graad basisonderwijs 1 ste graad A - stroom / B - stroom 2 de graad ASO / TSO / KSO BSO 2 de graad, 3 de graad, 7 de jaar Mix van doelgroepen

Invulling van Docentenstages

Wanneer ? Keuze stagevorm Geblokte stage : 1 week / 2 weken Januari Rustweek Rustige lesweek in sem. 2 Gespreide stage : halve dag / 1dag per week Alleszins voor 30 juni 2012

Belangrijkste voordelen Bevindingen deskresearch Professionele groei Dynamiseert betrokkenen Positieve reactie van de lerenden

Randvoorwaarden Bevindingen deskresearch Voldoende tijd Gelijkwaardige rol van de partners Duidelijke leervraag van de docent Grote participatiegraad van de docent Vaardigheden Open communicatie Plannen/managen Organisatorische vaardigheden Verbeeldingskracht en creativiteit Attitudes Respect en vertrouwen Bereidheid om risico’s te nemen Geen te grote egobetrokkenheid

Verloop pilootproject docentenstages BALO/BAKO Startdag 7 maart 2012 met alle deelnemers KHLeuven, KHKempen, KHMechelen School / leerkracht zoeken Stage realiseren voor 30 juni 2012 Ondersteuning tijdens de stage door Marleen Borzée Persoonlijke reflectie in functie van het project

Toledo-course deelnemers docentenstages Aanvragen onderzoekster van het Informatiefolder voor de directie/leerkrachten basisonderwijs Op vraag van de school contract ( zie 7 maart) Opdrachtenbundel project S&E ( zie 7 maart ) Uitwisselen van ervaringen met de deelnemers

Wat krijg je voor deelname pilootproject docentenstages ? 119 uren professionalisering  invoeren in ERNA Contacten leggen / Voorbereiding / Realisatie Fnacbon Een namiddag startmoment 07/03/2012 Persoonlijke reflectie in functie van het project

Extra info, vragen, suggesties ? Vragen ? Bedankt voor jullie aandacht !