Professionaliseren van lerarenopleiding en secundair onderwijs via docentenstages feb Heverlee - Diest Info lectoren BaKO en BaLO - verbreding van het S&E project
Aanleiding voor het project Toename van het belang van werkplekleren in het onderwijs Snelle evolutie in de arbeidscontext Nood aan flexibele en creatieve manieren om om te gaan met nieuwe kennis Samen opleiden ….. Nog geen vormen van werkplekleren in de lerarenopleidingen in Vlaanderen
TISM Bree Stichting Lodewijk De Raet Ecabo: beroepsonderwijs en bedrijfsleven dat werkt HvA community onderwijsontwikkeling 2010 Hogeschool Rotterdam: Jan Streumer (redactie) Fontys hogescholen
Aanleiding voor het project Nood aan ervaring op de werkplek Gebrek aan ervaring in S.O. of lager onderwijs Onvoldoende ervaring met specifieke doelgroepen Nood aan praktijktoetsing van eigen inzichten Bemerkingen van studenten/ praktijkveld Onderzoeksaanbevelingen
Wat is het project docentenstages? Ontwikkelen van een visie en kader docentenstages Ontwikkelen van stagetrajecten Ondersteuning bij de stage Draaiboek Good practices Methodieken Begeleidingsinstrumenten
Kadering van het project
Partners in het project Projectgroep : 7 docenten van 3 hogescholen 3 regionale expertisegroepen : 30 vakmentoren SO / leerkrachten lager onderwijs : ontwikkelen van modeltrajecten Resonantiegroep : 12 personen 3 regionale pilootgroepen : toetsen van modeltrajecten in actie-onderzoek 12 vakmentoren SO 12 docenten (zowel in aanvangsbegeleiding als levenslang leren)
Good practices Interviews met collega’s met relevante ervaring Bedrijfsstage Internationale stage Vrijwillige onderwijsstage Experten uit Nederland en Verenigd Koninkrijk
Doelen voor docenten Samen opleiden = gelijkwaardig participeren : van overleg naar samenwerking en partnerschap SO en HO ‘Real-life’-ervaringen in het secundair/ lager onderwijs Ervaren van de veelheid en complexiteit in beroepstaken en verwachtingen in het secundair onderwijs Ervaring met specifieke doelgroepen
Doelen voor docenten (vervolg) professionaliseren : docent als een leerder, reflectief ervaringsleren, gevolg met meer zelfvertrouwen studenten opleiden theorie en praktijk beter op elkaar af stemmen = een realistische opleidingsdidactiek / vinden van een evenwicht tussen ambities en mogelijkheden / verbinden van twee werelden Stagebegeleiding afstemmen op praktijkervaring Onderwijsvernieuwingen wederzijds uitwisselen = verbinding versterken tussen opleiden, innovatie en schoolontwikkeling Draagvlakcreatie en visieontwikkeling: communicatie- en implementatiestrategieën
Doelen voor studenten Opleidingsproces van de studenten lerarenopleiding verbeteren Uitstroom van de opleiding verbeteren Uitval (na 3 à 5 j.) voorkomen van beginnende leerkrachten
Kadering van het project: tijdpad
Projectaanpak najaar 2010 Mei 2010 : omschrijving van de onderzoeksvraag, selectie en goedkeuring van de projectaanvraag door School of Education Sept.– dec : literatuurstudie Nov : inventarisatie good-practices d.m.v. 6-tal interviews 29 nov : regionaal overleg met de 3 expertisegroepen (KHLeuven, KHMechelen, KHKempen) 9 dec : overleg met resonantiegroep
Projectaanpak voorjaar 2011 12 jan. 2011: studiedag loopbaanleren in onderwijs 18 jan : werkdag projectgroep Feb : verwerking enquêtes deelname docentstages en good practices 14 mrt 2011 : overleg met de 3 expertisegroepen mrt 2011 : jobshadowing Bournemouth: good–practice 14 en 15 Mrt : Poster van het project op Velon congres 4 apr. : informatie collega’s docenten 29 apr : deadline indienen aanvragen docenten
Projectaanpak 2011 5 mei 2011 : samen leggen van de aanvragen, daarna contacten leggen met de scholen / leerkrachten 23 mei 2011 : overleg met de expertisegroepen Juni 2011 : stage concreet uitwerken pilootgroep 2011 – 2012 : pilootgroepen : 4 docenten per regio 15 september 2011 startdag deelnemers project
Projectaanpak 2012 Stage secundair onderwijs en lager onderwijs collega’s BASO voor 20/02 Jan : beslissing stagemogelijkheid voor collega’s BALO/BAKO 7 maart 2012 slotdag / reflectiedag voor docentenstage collega’s BASO 7 maart startdag voor docentenstage collega’s BALO/BAKO Verwerking gegevens mei – juni 2012 Voorstelling resultaten / draaiboek oktober – november 2012
0utput project docentenstages Poster Velon congres 14 en 15 maart 2011 Presentaties op studiedagen van School of Education oktober 2011 en oktober 2012 Presentatie Veloncongres 6 en 7 februari 2012 Studiedag docentenstages in okt/nov 2012 Onderwijscongres november 2012 Wettelijk kader KHLeuven professionalisering vanaf Website ? visie, methodieken, begeleidingsinstrumenten, good practices
Vervolg output Draaiboek met modeltrajecten Stagetrajecten op verschillende tijdstippen in de loopbaan van docenten Stagetrajecten in de vorm van observatiestage, co-teaching, partnershipteaching, …. Andere intiatieven van werkplekleren: leernetwerken, workshadowing, …
Welke docenten kunnen deelnemen? Voorwaarden vanuit de lerarenopleiding KHLeuven buiten de evaluatieperiode vallen minimum 3 jaar in dienst van DLO Van 4 tot 45 jaren in dienst
Keuzemogelijkheden doelgroep 3 de graad basisonderwijs 1 ste graad A - stroom / B - stroom 2 de graad ASO / TSO / KSO BSO 2 de graad, 3 de graad, 7 de jaar Mix van doelgroepen
Invulling van Docentenstages
Wanneer ? Keuze stagevorm Geblokte stage : 1 week / 2 weken Januari Rustweek Rustige lesweek in sem. 2 Gespreide stage : halve dag / 1dag per week Alleszins voor 30 juni 2012
Belangrijkste voordelen Bevindingen deskresearch Professionele groei Dynamiseert betrokkenen Positieve reactie van de lerenden
Randvoorwaarden Bevindingen deskresearch Voldoende tijd Gelijkwaardige rol van de partners Duidelijke leervraag van de docent Grote participatiegraad van de docent Vaardigheden Open communicatie Plannen/managen Organisatorische vaardigheden Verbeeldingskracht en creativiteit Attitudes Respect en vertrouwen Bereidheid om risico’s te nemen Geen te grote egobetrokkenheid
Verloop pilootproject docentenstages BALO/BAKO Startdag 7 maart 2012 met alle deelnemers KHLeuven, KHKempen, KHMechelen School / leerkracht zoeken Stage realiseren voor 30 juni 2012 Ondersteuning tijdens de stage door Marleen Borzée Persoonlijke reflectie in functie van het project
Toledo-course deelnemers docentenstages Aanvragen onderzoekster van het Informatiefolder voor de directie/leerkrachten basisonderwijs Op vraag van de school contract ( zie 7 maart) Opdrachtenbundel project S&E ( zie 7 maart ) Uitwisselen van ervaringen met de deelnemers
Wat krijg je voor deelname pilootproject docentenstages ? 119 uren professionalisering invoeren in ERNA Contacten leggen / Voorbereiding / Realisatie Fnacbon Een namiddag startmoment 07/03/2012 Persoonlijke reflectie in functie van het project
Extra info, vragen, suggesties ? Vragen ? Bedankt voor jullie aandacht !