Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak spijbelproblematiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Advertisements

Informatieronde voor partners buiten IJH
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Zijn er al effecten te zien in de samenwerking CLB – school ?
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Studiedag Maatschappelijke Noodzaak
Centraal MeldPunt.
De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Spijbelen en schoolverzuim
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Digitaal Verzuimloket
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Bijzondere Jeugdbijstand in Vlaanderen
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Dienst Maatschappelijke Zorg (DMZ) Slachtofferbejegening – jeugd
Voortijdig schoolverlaten
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
SPIJBELEN Samenwerking CLB – huisarts WG leerplicht GO!
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Jeugdparket Antwerpen, afdeling Antwerpen
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Spijbelactieplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken” Protocolovereenkomst onderwijs/politie/parket &
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Workshop 7.   Maatschappelijke noodzaak: verandering in het landschap.  Kennismaking met de gemandateerde voorzieningen: wat kan de aanmelder verwachten.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Voorstelling werking Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Turnhout Kind in Nood Kempen Els Swolfs Coördinator VKT.
Stappen die gezet kunnen worden bij verontrusting Perspectief vanuit de Gemandateerde Voorzieningen.
1 Impulsdag, samenwerken in de jeugdhulpverlening 24 september 2015 Samenwerken in het jeugdhulplandschap.
Werkgroep jong & geborgen Lieselot Bultinck (FOD Justitie) Kris Clijsters (Cachet vzw) Marijke Decuypere (ATD Vierde Wereld) Hilde Haerden (Campus O³.
Samen tegen schooluitval!
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Het decretale kader van spijbelen en schoolverzuim
Het zorgcontinuüm.
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Voorlichting leerplicht
OPweg Innovatief project
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Inhoud en doelstelling
Uitstroomgesprekken.
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak spijbelproblematiek

Decreet IJH 12/7/2013 Vlaamse richtlijnen (parketten-generaal, Vaste Commissie van de Lokale Politie, Departement Onderwijs en Vorming en Agentschap Jongerenwelzijn) Spijbelnota West-Vlaanderen Oorsprong Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 2

3 Spijbelen is een inbreuk op de wet betreffende de leerplicht. De verantwoordelijkheid voor het naleven van de leerplicht ligt in eerste instantie bij de opvoedingsverantwoordelijken en kan wettelijk worden gesanctioneerd. De effecten die het spijbelen kunnen hebben op de ontwikkeling van een jongere, kunnen worden beschouwd als een verontrustende situatie (VOS) waarvoor het inschakelen van hulpverlening aangewezen kan zijn. VOS = “een situatie die de ontwikkeling van een minderjarige bedreigt doordat zijn psychische, fysieke of seksuele integriteit of die van een of meer leden van zijn gezin wordt aangetast of doordat zijn affectieve, morele, intellectuele of sociale ontplooiingskansen in het gedrang komen, waardoor het aanbieden van jeugdhulpverlening maatschappelijk noodzakelijk kan zijn.”

Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 4

5 es/2014_Brochure_decreetIJH.pdf Germeijs V., Het Decreet Integrale Jeugdhulp voor Dummies, Caleidoscoop, jg. 25 nr. 4, p

In hedendaagse samenleving is diploma secundair onderwijs een belangrijke voorwaarde om de arbeidsmarkt succesvol te betreden en erin te blijven Schoolverzuim correleert sterk met vroegtijdig schoolverlaten (VSV)

Gevolgen van vroegtijdig schoolverlaten VSV-beleid is investering waard: elke geïnvesteerde euro verdient zich 8x terug

Kans op VSV VSV vraagt een integrale aanpak van verschillende actoren over diverse beleidsterreinen

Traject school – CLB bij ongewettigde of zorgwekkende afwezigheden

Rol gemeenschapswachten

Aanpak spijbelproblematiek door de cel preventie. ► Start: schooljaar , i.s.m. 3 secundaire scholen. Nu: uitgebreid naar 10. ► Project cel preventie. ► Doel: “hardleerse spijbelaars”, waarbij C.L.B. noch de school contact krijgen met de ouders, worden bezocht door de preventieambtenaar. ► Criteria: 1. de aanmelding moet gaan over een leerling uit Kortrijk (= gebied beperkend); 2. de aanmelding dient – BIJ VOORKEUR - te gebeuren voor leerlingen uit de 1 ste en 2 de graad van het Kortrijks secundair onderwijs (= doelgroep beperkend en om het preventief werken ten volle te laten gedijen) en 3. de aanmelding gaat over leerlingen die maximaal 5 halve dagen ongewettigd afwezig zijn (=risico beperkend opdat de leerling niet van school gestuurd wordt).

Aanmeldingen: Schooljaar: Aantal aanmeldingen:17 (1 uit VTI, 2 uit CDO en 14 uit het K.T.A. Kortrijk) 19 (1 uit Middenschool 3 Hofsteden, 1 uit BUSO Lage Kouter, 2 uit het CDO en 15 uit het K.T.A. Kortrijk) 4 (4 uit het K.T.A. Kortrijk) Leerling volgt terug op regelmatige basis les: Leerling stopt met school, blijft spijbelen of wordt uitgeschreven uit school: 534

1° Spijbelproblematiek is ook een problematiek in het basisonderwijs. 2° Aanmeldingen: - maar 4 op de 10 scholen doen aanmeldingen; - gebeuren meestal té laat (na 15, 20 halve dagen onwettige afwezigheid). Hoe sneller men op de bal speelt (na maximum 5 halve dagen onwettige afwezigheid) hoe sneller het probleem kan aangepakt worden. 3° Huisbezoeken: vaak kampt het gezin met meerdere problemen. Een doorverwijzing naar hulpverlenende instanties is aangewezen indien dit nog niet gebeurd is. 4° Aanpak “valse” ziektebriefjes en huisdokters motiveren om DIXIT-attesten te schrijven. 5° Draagkracht cel preventie m.b.t. aantal interventies. Knelpunten:

Spijbelnota parket West-Vlaanderen De rol van politie en parket in de aanpak van spijbelen na het decreet IJH

(pedagogische) Onmacht is de situatie waarbij de opvoedingsverantwoordelijken uit onvermogen er niet in slagen om hun kind(eren) aan de leerplicht te laten voldoen. = VOS Hulpverlening Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 18 Onwil of onmacht?

Onwil houdt de situatie in waarbij de opvoedingsverantwoordelijken moedwillig (niet uit onvermogen) hun kinderen thuis houden van school of op de hoogte zijn van het spijbelprobleem van hun kinderen maar daar verder ongeïnteresseerd voor blijven. = inbreuken op de wetgeving leerplicht Gerechtelijke vervolging Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 19 Onwil of onmacht?

Melding door de school In overleg met CLB Via meldingsfiche Bij de PZ waar de school is gelegen Bij het aanspreekpunt voor de scholen School en CLB blijven opvolgen! Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 20 Politie

Onwil van de ouders opsporingsonderzoek VOS anti-spijbelcontract (Eenmalig voor beginnende spijbelaars!) Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 21

Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 23

VOS # Klasseren ZG # Doorverwijzing brede instap # Aanmelding GV # Vordering JR Inbreuk wetgeving leerplicht # klasseren ZG (indien geregulariseerd) # Oriënterend gesprek # Dagvaarding politierechtbank Nathalie Leenknecht - Parketcriminoloog Jeugd en Gezin 24 Parket